De beveiligingssoftware Trusteer Rapport is door een onverwacht groot aantal klanten van ING Bank gedownload en geïnstalleerd. Dat meldt een woordvoerder van ING Bank. De software wordt gratis ter beschikking gesteld, om het stelen van bankgegevens door internetcriminelen via zogeheten phishing- en malware-aanvallen te voorkomen.
ING bank wil geen exacte aantallen geven van het aantal downloads dat via de site van de bank is gestart, maar de aantallen zijn volgens een woordvoerder boven verwachting. ‘Wij zijn zeer tevreden. Ook over de aandacht die de software in de media en op online fora heeft gekregen.’
De beveiligingssoftware Trusteer Rapport wordt sinds oktober 2012 in Nederland door de ING Bank aan klanten aangeraden als een middel om zich te beschermen tegen aanvallen van internetcriminelen die uit zijn op inlogcodes voor internetbankieren.
De beveiligingssoftware is ontwikkeld om vertrouwelijke informatie als inloggegevens te beschermen tegen aanvallen met zogeheten malware en via phishing. Het pakket schermt in de meeste gangbare browsers inlogvelden af en blokkert het maken van schermafdrukken. Het waarschuwt tegen het omleiden van verkeer naar malafide sites. Ook controleert de software de ip-adressen en ssl-certificaten van banken, zodat alleen gevalideerde ip-adressen en ssl-certificaten worden geaccepteerd door de software.
Het pakket is beschikbaar voor Windows en Mac OS. Het programma wordt door een groot aantal banken gratis ter beschikking gesteld aan klanten en kan ook bij maker Trusteer gratis worden gedownload.
Problemen
Enkele gebruikers hebben bij Computable problemen met het programma gerapporteerd. Zo zou het pakket een groot beslag leggen op de rekenkracht van de computer, waardoor het systeem traag wordt. Anderen ontdekten dat het programma zich door een doorsnee eindgebruiker lastig laat verwijderen. Een recente update van het programma zou tot het regelmatig vastlopen van het besturingssysteem kunnen leiden.
De ING-woordvoerder zegt geen signalen van trage computers van gebruikers te hebben ontvangen. ‘De software maakt de computer ín principe niet trager’, stelt hij. Mochten gebruikers kampen met trage computers dan verwijst hij hen door naar de helpdesk van softwareleverancier Trusteer.
Vlekkeloos
Computable-expert Corné van Rooij van beveiligingsbedrijf RSA tekent daarbij aan dat het lastig is om beveiligingssoftware bij alle gebruikers vlekkeloos te laten werken. ‘Het probleem is de enorme aantallen besturingssystemen, anti-viruspakketten en firewalls waarmee het allemaal moet samenwerken. Soms zijn er al verschillen tussen de diverse taalversies van een pakket. De problemen die gesignaleerd worden, vallen allemaal onder de bekende problemen met beveiligingssoftware voor thuisgebruik. Thuisdesk- en laptops zijn gewoonweg niet uniform genoeg, de gebruikte netwerken evenmin.
Ik wil wel aangeven dat het certificaat van trusteer.com niet goed getekend was!
Toen ik de aanbeveling van ING ontving om dat pakket te installeren, heb ik ze eerst enkele kritische vragen gesteld:
“Om te beginnen moet ik mij voor de installatie akkoord verklaren met een licentie-overeenkomst van enkele pagina’s in onbegrijpelijk juridisch jargon, waarvan ik de consequenties niet kan overzien. Verder is totaal onduidelijk wat het programma precies doet en wat dat voor eventuele consequenties kan hebben op de andere toepassingen die op mijn PC draaien, of voor de gegevens die op mijn PC staan. Het is blijkbaar een Amerikaans bedrijf; wie garandeert mij dat de Amerikaanse overheid (CIA, NSA o.i.d.) niet via dit programma in mijn PC en de gegevens die erop staan, gaat snuffelen? Volgens de Patriot Act mogen ze dat waarschijnlijk gewoon en kan ik daar geen bezwaar tegen maken en niets tegen doen. Ik vind dat de ING eerst wat meer uitleg, toelichting en garanties m.b.t. dit programma moet geven aan haar internetbankiers alvorens ze te vragen dit ‘zomaar’ te installeren.”
Ondanks een rappel heb ik nooit enig antwoord van ING op die vragen gekregen. En de woordvoerder die in het artikel wordt geciteerd verwijst ook weer naar de helpdesk van Trusteer, dus ING wil er zelf blijkbaar niets mee te maken hebben …
Het komt vaak voor dat ze s’avonds onderhoudwerkzaamheden doen, waardoor je niet meer kan inloggen.