De kerngroep Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft in een extra overleg aanvullende afspraken gemaakt om het vertrouwen in het elektronisch betalen te herstellen en adequater te handelen bij cyberaanvallen. Het MOB is blij met de komst van een liaison voor de banken bij het National Cyber Security Centrum van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Het MOB is in 2002 door het ministerie van Financiën ingesteld om de maatschappelijke efficiency van het Nederlandse betalingsverkeer te bevorderen. Het MOB is samengesteld uit instanties die aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen. Voorzitter is de Nederlandsche Bank. De kerngroep bestaat verder uit vertegenwoordigers van de Nederlandse Vereniging van Banken, de Detailhandel, MKB Nederland en de Consumentenbond en een aantal direct betrokken partijen: Thuiswinkel.org en Currence/Betaalvereniging Nederland.
Afspraken
Het MOB komt normaliter twee keer per jaar bijeen maar riep 15 april jongstleden een extra vergadering uit naar aanleiding van de recente storingen en cyberaanvallen (DDoS) in het elektronisch betalingsverkeer en de maatschappelijke onrust die hierdoor ontstond. Tijdens dit overleg hebben de deelnemende partijen erkend dat zij allemaal een taak hebben om de robuustheid en daarmee het vertrouwen in het betalingsverkeer groot te houden. Gezamenlijk zijn daarom de volgende afspraken gemaakt:
– Verbetering communicatie
Bij storingen in het betalingsverkeer, ongeacht de oorzaak, zal er door de banken zo snel mogelijk worden gecommuniceerd. In de richting van klanten én van organisaties die de gebruikers in het betalingsverkeer vertegenwoordigen: de Detailhandel, MKB Nederland, Thuiswinkel.org en de Consumentenbond. Door informatie over verstoringen in het betalingsverkeer sneller te delen met elkaar, wordt voorkomen dat er onduidelijkheid is over de situatie en kan iedereen zich beter en eerder voorbereiden op mogelijke alternatieven.
– Vergroting transparantie storingen
Naast verbetering van de actuele informatie zal de transparantie over storingen en onderbrekingen worden vergroot door het inrichten van een centrale plek waar informatie hierover te vinden is. Deze centrale plek zal algemeen toegankelijk zijn en geeft een overzicht van de beschikbaarheid van de verschillende betaaldiensten en de oorzaken van storingen en onderbrekingen.
– Analyse van de robuustheid van het elektronische betalingsverkeer
Het MOB zal analyseren welke alternatieven er zijn bij (onverwachte) verstoringen in het betalingsverkeer. Hieruit moet duidelijk worden of er nog alternatieven ontbreken en hoe die eventueel ondervangen kunnen worden om zo de robuustheid van het betalingsverkeer verder te versterken. Over de opzet van de analyse zal in de aankomende MOB-vergadering in mei besloten worden.
– Opsporing en vervolging
Het overleg verwelkomt het besluit, na een ander overleg op het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat er een liaison banken komt die de contacten onderhoudt tussen de banken en het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Het overleg acht opsporing en vervolging een cruciaal instrument in de bestrijding van deze criminaliteit.