Ict-dienstverlener KPN IT Solutions breidt zijn aggregatieplatform Grip uit met het zakelijke sociale netwerk tibbr van softwareleverancier Tibco Software. De samenwerkingssoftware wordt wereldwijd aangeboden, ook via Amazon Web Services. Via het Grip-platform wordt tibbr als clouddienst aangeboden via single sign-on, met één factuur en één vast contact voor ondersteuning.
Er maken wereldwijd meer dan tachtigduizend zakelijke klanten gebruik van het Grip-platform van KPN. Met het integreren van tibbr met de andere applicaties kunnen gebruikers via het platform werken, deelnemen, leren en delen. KPN kondigde begin februari 2013 Grip aan. Het aggregatieplatform wordt samen met Acquia aangeboden. Het Grip-platform bundelt alle clouddiensten en zorgt voor provisioning, single sign-on, een business appstore en biedt corporate klanten een centraal startpunt voor alle clouddiensten, een overzichtelijke totaalfactuur en een centrale servicedesk.
Criteria
‘We zochten een intuïtieve dienst waar gebruikers graag gebruik van willen maken’, zegt Gerard Schiebroek, vice-president marketing en sales bij KPN IT Solutions. ‘De it-afdeling moet hier ook tevreden mee zijn en geen omkijken hebben naar de beveiliging of controle. Daarnaast moesten de return on investment-voordelen voor klanten duidelijk bij een integratie met de huidige en volgende generatie applicaties. Alleen tibbr voldeed aan al deze criteria.’
‘Nederland is een van de meest vooruitstrevende en ontwikkelde telecomsectoren in Europa, net als een geraffineerde it-markt’, zegt Sriram Chakravarthy, vice-president Products & Engineering, Social Computing bij Tibco Software. ‘We zien een fundamentele verandering in hoe de Nederlandse markt apps en diensten aanschaft; klanten verwachten een dienst die simpel aan en uit te zetten is. Dit maakt Nederland een ideale markt om tibbr’s bereik te vergroten via een lokale dienstverlener. Het tibbr-aanbod is geoptimaliseerd voor het KPN-platform Grip zodat direct en eenvoudig gestart kan worden.
Losse oplossing en samengevoegd
‘Grip maakt het adopteren van clouddiensten eenvoudig en beheersbaar’, zegt Jeroen Jacobs, manager Competence Center Cloud Service Aggregation (Grip) bij KPN IT Solutions. ‘Grip is opgebouwd uit diverse functionele oplossingen die als geheel dan wel in delen af te nemen zijn. Zo heeft Grip een marktplaats waar via cloudapplicaties kunnen worden afgenomen waarbij KPN het leveranciersmanagement voert. Tevens zijn de diensten ook direct single sign on vanuit de integratie met de Active Directory van de klantorganisatie. KPN IT Solutions levert Grip zowel als losstaande oplossing als samengevoegd met zijn werkplekproposities.’