Consumenten en zakelijke gebruikers willen tegenwoordig zelf bepalen wat zij wanneer gebruiken. Als gevolg hiervan zagen vele on-demand diensten het levenslicht, zoals on-demand televisie en films voor consumenten en software- en printdiensten voor bedrijven.
It-organisaties volgen deze trend en hebben nu toegang tot on-demand datacenterdiensten, ook wel bekend als cloud computing Infrastructure as a Service (IaaS). On-demand datacentercapaciteit kan worden georganiseerd in de vorm van een private cloud, waarbij de organisatie alle faciliteiten in eigen beheer heeft. Een andere, hybride mogelijkheid is dat de organisatie bepaalde faciliteiten in eigen beheer heeft, maar dat een deel in een datacenter staat. Als alternatief levert public cloud IaaS nagenoeg oneindige computingcapaciteit waar je voor betaalt naar gebruik.
Aangezien de kwaliteit van een clouddienst afhankelijk is van het netwerk dat de dienst ondersteunt, verschuift de aandacht steeds meer naar de connectiviteit tussen datacenters voor zowel toegang tot IaaS-diensten als voor het verdelen van de werklast tussen faciliteiten. De benodigde hoeveelheid cloud-connectiviteit resulteert in een on-demand beschikbaarheid van het netwerk die overeenkomt met de on-demand clouddiensten voor computing en storage: de Network as a Service (NaaS).
Vanson Bourne heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat een toenemend gebruik van bandbreedte de belangrijkste uitdaging vormt voor de planning van netwerkconnectiviteit en -benodigdheden. Dit geldt voor tenminste vier van de tien Europese organisaties in alle verticale sectoren zoals de financiële sector, publieke sector en de industriesector.
Het onderzoek laat eveneens zien dat 77 procent van de onderzochte bedrijven uit Nederland geïnteresseerd is in Network as a Service, een dienst die variabele netwerkconnectiviteit biedt. In deze vorm kunnen bedrijven dynamisch de bandbreedte aanpassen aan de pieken en dalen en zo de beschikbare netwerkcapaciteit afstemmen op de specifieke en daadwerkelijke behoefte van de organisatie. Organisaties zien onder meer de potentieel lagere kosten van NaaS als een voordeel.
Service providers reageren op de toegenomen NaaS-behoefte door netwerk aan hun clouddiensten, of cloud aan hun netwerkdiensten toe te voegen. De afgelopen tijd hebben op dat vlak veel fusies en bedrijfsovernames plaatsgevonden, waardoor er nog veel moet gebeuren om tot een naadloze integratie, samenwerking en differentiatie van diensten te komen.
Dit nieuwe type service providers doet er goed aan om een variabele netwerkconnectiviteit aan te bieden voor zowel de toegang tot de cloud als het backbone netwerk in de cloud. Daarbij voorziet het cloud backbone-netwerk in high performance verbindingen tussen datacenters om de workloads te verdelen. Een intelligent en dynamisch netwerk voor toegang tot de cloud en backbone houdt de kosten op een acceptabel niveau. Tegelijkertijd kunnen organisaties het netwerk en de werklast afstemmen op de behoefte aan efficiëntie en performance tijdens piekuren.
Als gevolg hiervan kunnen in-house datacenters naadloos via het netwerk verbonden worden aan andere co-locaties of managed services-faciliteiten en on-demand cloud datacenters binnen een hybride, multi-site datacentermodel. Dit model ondersteunt complete mobiliteit en de verdeling van workloads op een zodanige manier dat virtuele machines en storage op de meest efficiënte datacenterlocatie opereren. Dit ‘Data Center Without Walls’-model stelt it-organisaties in staat kosteneffectiever te worden en tegelijkertijd de kwaliteit van diensten te verbeteren. Kortom, de voorwaarden en mogelijkheden zijn helder en Network as a Service, met dynamische capaciteit, intelligente verdeling van de werklast en on-demand performance komt er aan.
Rob,
Kleine toevoeging.
NaaS is natuurlijk niet helemaal nieuw aangezien de telco’s al tijden met het burstable / pay for use model kunnen werken.
Alleen was dit natuurlijk wel erg passief en werd er vaak achteraf gekeken en bijgesteld.
Ik wordt een beetje moe van de “as a Service” hype.
NaaS bestaat al vanaf de tijd dat we gas/water/licht en telefonie hebben. Die lijnen in je meterkast zijn niet jouw eigendom, maar eigendom van de nutsbedrijven. Jij mag via die lijnen een “as a Service” (=de dienst) afnemen.
Vertaalt naar de huidige IT is de vergelijking met ADSL het meest representatief. Vanaf dag één dat ADSL geïntroduceerd is, hebben we verschillende abonnementsvormen gehad, zoals ADSL-lite, ADSL-basic, ADSL-Exta. Afhankelijk van de behoefte pas je de capaciteit (dus het abonnement) aan.
Wanneer houden we eens op met die marketingflauwekul? “as a Service” is in gewoon Nederlands: “als een dienst”. Oeroud dus.
Ik kan niet anders als Gast hier volgen in zijn reactie. De vele gehypte termen zijn allerminst nieuw omdat de principes alweer meer dan vijftien/twintig jaar oud zijn en de concepten telkens een herhaling zijn van.
Kom eerst eens met de basics van IT als materie, hoe ermee om te gaan en hoe die in te zetten. Stap twee is eindelijk het communicatieve gat te dichten tussen IT en non IT management. Er is nog veel meer winst te behalen in het vereenvoudigen van bestaande processen en diensten ipv telkens weer nieuwe te bedenken die uiteindelijk meer kosten dan nodig.
Maak eens beter gebruik van de wetmatigheden die IT als materie eigen is en dan zul je zien dat besparen een leuke sport word.