Boze medewerkers van ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht hebben tijdens een bijeenkomst met de bonden de mogelijkheden van acties besproken. Zij willen hun werkgever op andere gedachten brengen, nu die vasthoudt aan voorgestelde loonoffers door het personeel. De acties worden in de komende weken gehouden.
De actieplannen werden door de Capgemini-medewerkers besproken tijdens een bijeenkomst op 10 april 2013 in Utrecht, georganiseerd door de vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond. De bijeenkomst werd bijgewoond door zeventig mensen.
Welke vorm de acties krijgen, kan bestuurder Fred Polhout van FNV Bondgenoten nog niet zeggen. ‘De ideeën daarvoor worden nu uitgewerkt’. Ook moet nog een planning voor de acties worden opgesteld. Volgens bestuurder Afshin Towhidi van CNV Dienstenbond is juist het verrassingselement van de acties van belang. ‘Daarbij rekenen wij op flink wat aandacht in de media.’
Ook bestuderen juristen van de betrokken vakbonden wat de gevolgen voor de Capgemini-medewerkers zijn van een recente uitspraak van de rechtbank in Zutphen. Een loonoffer van medewerkers opgelegd door adviesbureau Interwerk in Amersfoort werd door de rechter naar de prullenbak verwezen. Die uitspraak zou mogelijk gevolgen kunnen hebben voor de voorgestelde loonoffers bij Capgemini.
Jeroen Versteeg
Tijdens de bijeenkomst van boze Capgemini-medewerkers werd ook het antwoord besproken van Capgemini-directeur Jeroen Versteeg op een open brief van de medewerkers. Daarin liet de ict-dienstverlener weten vast te houden aan het gevraagde loonoffer.
De negatieve publicteit zorgt ervoor dat Cap-Gemini(-Volmac) minder opdrachten krijgt en dus nog meer personeel eruit kan gooien, immers er is geen werk meer. De enige die wint in deze zaak is de eigenaar van Cap, dus het franse Sogeti
Blijkbaar is niet iedereen zich er van bewust dat dit specifieke geval al door diverse anderen is aangegrepen om de discussie over lonen van alle ICT’ers ‘bespreekbaar’ te maken en dat zelfs niet beperkt blijft tot de ICT.
Door de werknemers constant te confronteren met loonbevriezingen of in dit geval zelfs significante loonreducties wordt maar al te graag de nadruk gelegd dat je als werknemer maar blij mag zijn dat je überhaupt nog werkt en verder niet mag zeuren om inflatiecorrecties.
Maar aan de andere kant krijgt het hoger management wél opslagen, bonussen of dividenduitkeringen van hun aandelen.
In dit geval zijn er dus cappers die dit niet over zich heen laten gaan en protesteren tegen het feit om als minderwaardige economische entiteit te laten behandelen. Eveneens zal dit een voorbeeld zijn voor alle ICT’ers om aan te geven hoe zij reageren wanneer zij op een immorele manier behandeld worden.
Wat Jeroen Versteegh doet deugd voor geen meter. Maar dat hij niet ter verantwoording tot de RVC wordt geroepen of door de aandeelhouder(s) wordt teruggefloten eveneens. Maar ook het feit dat de concurrentie hier geen aanleiding toe ziet om dit te veroordelen spreekt boekdelen.
@Peter, 17-04-2013 12:05
Opportunisme komt overal en veel voor. Dat is niet perse slecht.
Klaarblijkelijk hebben ze bij Cap nog niet helemaal door hoe kwalijk dit soort publiciteit is voor Cap zelf, maar ook de individuele professional.
Emotie wat de klok slaat
Het moge duidelijk zijn dat het emotie is wat de klok slaat waardoor men zo hoog van de toren denkt te moeten blazen. Niet erg handig als je weet dat er van professionals kan en mag worden verwacht dat zij een bepaalde mate van professionaliteit, onafhankelijkheid en zeker discretie aan de dag moeten kunnen leggen. Immers, dat is iets wat je vak nu eenmaal met zich meebrengt.
Afgeven op je collega’s
Het moge duidelijk zijn dat dit verschil van inzicht en mening slechts een beperkte groep professionals binnen Cap betreft. Daarmee geeft men tegelijkertijd ook aan dat zijn professioneel gezien niet bij machte blijkt een beetje verder te kijken dan hun neus lang is. Andere collega’s, helemaal niet bij de discussie betrokken, worden er nu wel in meegesleept en dat terwijl er wellicht professionals zijn die elders aan de slag willen en door dit soort trivialiteiten, ‘like it or not’, ook worden gehinderd.
Rol van de vakbonden
Dat je als vakbond in uiterste geval de publiciteit zoekt, daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Maar dat men dit op deze wijze doet, is bijna laakbaar te noemen. het zet alleen maar zaken onnodig op scherp en vergroot de tegenstellingen.
Hoe het ook zij …..
Het betreft hier een interne Cap aangelegenheid en dat zou het ook moeten blijven. De betrokken professionals hebben (juridische) instrumenten genoeg een statement te kunnen maken en positie in te kunnen nemen. Dat heeft domweg te maken met vermogen tot communicatie en even nadenken voor je iets roept.
Aan de andere kant is er ook iets voor te zeggen, even los dat wij natuurlijk niet alle details kennen, dat dit alles slechts een beperkte groep binnen Cap betreft en bijvoorbeeld niet de hele professionele gemeente, dat om een offer wordt gevraagd, waar je wellicht op voorhand op je vingers kunt natellen dat daar over reuring zou kunnen ontstaan.
Het onderwerp is interessant om totaal andere redenen. Het laat zien hoe mensen reageren en communiceren en het laat zien dat veel mensen, zonder van alle in’s en out’s op de hoogte blijken, wel de meest duidelijke stellingen te willen nemen.
Ik denk dat de wens de vader is van de gedachten bij degenen die stellen dat al deze publiciteit negatief werkt voor Cap. “There is no such thing as bad publicity” En publique gevraagd vindt een individu wel dat het niet kán zoals het proces nu plaatsvindt bij Cap. Maar bedrijfsmatig wordt er hoofdzakelijk gekeken naar diensten, tarieven en reputatie wat betreft geleverde kwaliteit. Vergeet niet dat er bij veel bedrijven in een of andere vorm wordt gesaneerd. En de bedrijfsleiding weet ook wel dat dat altijd tot verzet leidt.
@Frank, 23-04-2013 09:49
Voor sommige produkten / diensten is negatieve reclame beter dan geen reclame. In de marketing is dat met name als er geen naamsbekendheid is of als het koopproces veel beïnvloeding kent vanuit het onderbewust zijn. Dat lijkt mij bij Capgemini minder het geval.
Bij een A-merk, een sterk brand, doet negatieve publiciteit veel kwaad. Hier lijkt dat nog sterker het geval omdat de mensen die je inhuurt gedemotiveerd worden door het slechte personeelsbeleid van Capgemini.
De organisatie waar ik werk heeft juist daarom besloten de contracten met Capgemini niet te verlengen.