Het Portugese softwarebedrijf Alert zet de tegenaanval in. Het heeft een claim van zeventig miljoen ingediend tegen vier ziekenhuizen en een apotheek wegens contractbreuk en reputatieschade. De ziekenhuizen gaven in een eerder stadium aan juist van Alert een schadevergoeding te eisen vanwege wanprestaties. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis uit Den Bosch en het Tweesteden Ziekenhuis uit Tilburg hebben hiervoor een civiele procedure lopen bij de rechtbank.
De twee andere ziekenhuizen, het Udense Bernhoven en Atrium uit Heerlen, zeiden eerder tegen Computable dat ze bezig waren met een schadeclaim. Of deze twee partijen ook naar de rechter zijn gestapt is niet duidelijk geworden. Van de Zanob-ziekenhuisapotheek is nu voor het eerst bekend dat ook deze instelling problemen heeft gehad met het softwarebedrijf Alert.
Volgens Alert heeft de reputatie van het bedrijf schade opgelopen door de gevolgen van ongerechtvaardigde contractbeëindigingen door de zorginstellingen tijdens de invoering van het it-systeem van het bedrijf. Het bedrijf zegt opnieuw de dialoog met zijn ex-klanten te willen aangaan om de it-programma’s te hervatten. De ziekenhuizen wilden de software van Alert gebruiken om medische fouten helpen te voorkomen en efficiënter te werken.
Audit
De roep om een dialoog weerhoudt het Portugese bedrijf er niet van een tegenclaim in te dienen van zeventig miljoen euro. Deze schadevergoeding is gebaseerd op de schade die de ziekenhuizen aan het bedrijf hebben toegebracht door de contracten ongerechtvaardigd te beëindigen en niet meer aan hun betalingsverplichtingen te voldoen, aldus Alert.
Alert schermt met een audit, uitgevoerd door een nog onbekend gebleven externe organisatie, die zou uitwijzen dat de kwaliteit van de geleverde software goed was en geen reden vormde voor de gestagneerde samenwerking met de ziekenhuizen en de apotheek. Het softwarebedrijf stelt dat de zorginstellingen de contracten beëindigden op een moment dat zij werden geconfronteerd met budgetverminderingen, veranderende regelgeving en andere ontwikkelingen zoals fusies, verhuizingen en de bouw van nieuwe vestigingen.
Schade
Als gevolg van de contractbeëindigingen waren de zorginstellingen niet in staat de verwachte voordelen van de software te realiseren. Daarnaast kon Alert sindsdien geen nieuwe samenwerkingen aangaan met andere Nederlandse zorgorganisaties en leed het bedrijf zowel financiële schade als schade aan zijn imago.
Saillant detail is dat in een eerdere zitting van de lopende rechtszaak tussen het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Alert de raadsman van het ziekenhuis zich afvroeg waarom Alert zelf niet een auditrapport had laten opstellen. Het softwarebedrijf eiste namelijk tevergeefs inzage in een rapport van Ernst & Young dat volgens Alert de aanleiding was voor een aantal ziekenhuizen om het contract op te zeggen. De rechter oordeelde dat de ziekenhuizen het rapport niet hoefden te overleggen omdat Alert zich ook op andere manieren kan verweren tegen de vordering van de ziekenhuizen. Dat blijkt nu uit de tegenclaim van het softwarebedrijf.
Onrecht
Voor Jorge Guimarães, oprichter/directeur van de Alert-groep en algemeen directeur van Alert BV, is het zonneklaar dat de vijf instellingen de contracten in duidelijke onderlinge afstemming hebben beëindigd. ‘De zorginstellingen hebben de positie van Alert en onze medewerkers compleet buiten beschouwing gelaten. De instellingen hebben, naast het beëindigen van de samenwerking, ongepaste claims ingediend tegen Alert waardoor onze reputatie en positie op de Nederlandse markt schade hebben opgelopen. Hierdoor zijn wij gedwongen een tegenclaim in te dienen tegen de instellingen, die is gebaseerd op de ongerechtvaardigde beëindiging van hun contract met Alert.’
Alert is een digitaal ziekenhuisinformatiesysteem dat de papieren administratie vervangt. In het systeem vindt de medische en verpleegkundige verslaglegging plaats, maar ook de planning en voortgangsbewaking van de zorg en de communicatie tussen de diverse zorgverleners. Ook bevat het functionaliteit voor elektronische patiëntendossiers. Alert is van origine een Portugees systeem dat op de Nederlandse zorgpraktijk moest worden aangepast. Het systeem is ontwikkeld door een arts. Het Portugese softwarebedrijf is inmiddels dertien jaar actief, met name op het Iberisch schiereiland en in Latijns-Amerika.
Gesneefd
Ziekenhuis Bernhoven stuurde in februari 2010 een persbericht uit over het startsein voor de invoering van het elektronisch patiëntendossier Alert. Het zou het eerste ziekenhuis in Nederland zijn dat met dit systeem zou gaan werken. Doel was het in de toekomst papiervrij maken van het ziekenhuis. Ook de andere ziekenhuizen hadden hoge verwachtingen en staken miljoenen in de samenwerking met een softwareleverancier die onbekend was op en met de Nederlandse markt.
De invoering van de Alert-software mislukte faliekant. Door de opgelopen vertraging en de grote verschillen in inzicht over de verdere aanpak van de implementatie zagen de ziekenhuizen er geen heil meer in. Het bleek erg veel moeite te kosten om de Alert-software aan te passen op de werkwijze van de Nederlandse ziekenhuizen en wet- & regelgeving. Ook verliep de communicatie met het Portugese bedrijf moeizaam. In de loop van 2011 zegden de betrokken instellingen de contracten op en startten ze de voorbereidingen voor schadevergoedingen.