In het artikel 'Innovatie met ICT blijkt in de praktijk vaak lastig' van Sander Hulsman worden in de eerste twee zinnen twee innovatietypen genoemd. Innoveren mét ict en ict-innovaties. Mijns inziens is innoveren mét ict het verzorgen van innovaties, waarbij de mogelijkheden van ict als middel worden ingezet. Ict-innovaties zijn innovaties binnen ict zelf.
Laat ik vooropstellen dat in het Nederlandse ondernemersklimaat de ondernemer weet dat hij moet innoveren, maar primair dat ie geld moet verdienen met zijn business, wil hij overeind blijven. Het hoe er mee omgaan? is lang niet altijd even duidelijk, zeker niet voor directies en bestuurders van ondernemingen. Voor bedrijven geldt dat het effectief en efficiënt inzetten van innovatie begint bij de bron, namelijk de i en c van ict: de informatie en communicatie weer inzetten om de strategie van het bedrijf te ondersteunen. Technologische (t) oplossingen kunnen hier zeker bij helpen.
Voor de business is ict dus van groot belang. Een niet innoverende ict is uiteindelijk niet meer geschikt om mee te innoveren. Het is nog veel belangrijker om te begrijpen, dat innoveren in eerste instantie geheel los staat van welk middel dan ook. Ik ondersteun van harte, de wetenschap, dat innoveren alleen werkt met ‘human capital’. Het is puur mensenwerk en heeft alles met bewustzijn te maken.
Innoveren heeft veel meer te maken met de werkelijke intenties van een bedrijf. Het gaat om het begrijpen wat je klant werkelijk wilt. Ict maakt hoogstens goede ideeën uitvoerbaar. Het genereren van goede ideeën, moet zeker niet starten met ict-gerelateerde state-of-the-art oplossingen. Je zou jezelf er ernstig mee beperken in het creatieve proces, wat nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is met innoveren. Het is sterker als uitgangspunt te nemen dat er geen beperkingen bestaan. Niet fysiek, procedureel en zeker niet ict-gerelateerd.
Vaak liggen er genoeg kansen en mogelijkheden in organisaties en in de markt. In veel gevallen zijn aanpassingen in de organisatiestructuur of aan bedrijfsprocessen al kostenbesparend. We zijn gebonden aan regels en procedures. Maak je vrij, doe je stropdas af en start met brainstormen, spui ideeën (kwantiteit), categoriseer en toets innovatieve ideeën op wenselijkheid, haalbaarheid (financieel) en levensvatbaarheid. Vertaal dan de ideeën naar prototypes en kijk of daar een stuk ict-gereedschap voor nodig is.
Innovatie zit namelijk in iedere mens. Het is ‘slechts’ de kunst die innovatie los te weken. Dit losweken is gelukkig niet moeilijk, want we zijn het ‘slechts’ verleerd en vergeten. Met behulp van de juiste methode en de juiste sessies is innovatie gemakkelijk los te weken.
In het artikel worden ook de processen en randvoorwaarden aangehaald door Sander Hulsman. Daar waar hij het ontbreken van deze processen en randvoorwaarden als struikelblok noemt voor innovaties, zou je het als een zegen kunnen ervaren dat deze processen en randvoorwaarden ontbreken tijdens het creatieve proces van innoveren.
Methoden, als bijvoorbeeld ‘human centered design’, bieden bedrijven de ultieme kans om vele innovaties te bedenken én deze te verwezenlijken. Het centraal stellen van de mens zorgt ervoor, dat de inspiratie en motivatie enorm toeneemt. Als een innovatieteam op de juiste manier wordt samengesteld, zal een innovatie meer breed worden gedragen. Daardoor worden innovaties makkelijker in te bedden en blijven bedrijven meer competitief en winstgevend.
Joost Koblens
Mede-eigenaar
icreatori
Joost, ik ben het niet eens met je stelling “Het genereren van goede ideeën, moet zeker niet starten met ict-gerelateerde state-of-the-art oplossingen. Je zou jezelf er ernstig mee beperken in het creatieve proces, wat nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is met innoveren.”
In een social enterprise wordt innovatie juist gestimuleerd door gebruik te maken van (sociale) ICT tools. Hierdoor wordt ook iedereen betrokken in het proces. Zeker in een omgeving waar niet iedereen bij elkaar in een gebouw aanwezig is door globalisering en het nieuwe werken. Lees ook mijn opinie: https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4692575/2333364/meer-domme-klanten-vinden-of-blijven-innoveren.html
Beste Gijs,
Als collega van Joost Koblens en mede-eigenaar van Icreatori, wil ik graag ingaan op je reactie.
De stelling “Het genereren van goede ideeën, moet zeker niet starten met ict gerelateerde state-of-the-art oplossingen….” betekent zeker niet dat er geen gebruik gemaakt zou moeten worden van ict oplossingen tijdens het innovatieve en creatieve proces. In tegendeel, het creatief proces moet voor alle mogelijkheden open staan. Wat de stelling dan ook zegt is dat er vaak de neiging bestaat om bij het zoeken van oplossingen voor een design challenge direct te gaan zoeken in de richting een ict oplossing. Deze vaak gemaakte vooraanname schept dan vrijwel direct een beperkend kader. Om nu volledig vrij een design challenge te kunnen benaderen zijn dit soort beperkende kaders absoluut niet productief.
Ik onderschrijf je mening dat ict toepassingen zeer ondersteunend kunnen zijn in creatieve innovatieve processen. Maar dat gaat dan over het ondersteunen van het onbeperkt uitvoeren van het creatieve proces.
Zo’n creatief proces wordt overigens niet alleen gesteund door ict toepassingen. Bij Icreatori stellen we ook dat de omgeving waarin we werken een zeer grote invloed heeft op het creatieve proces. Het werken met een innovation room waarin de creatieve flow maximaal gevoed wordt is al vaak een sleutel tot succes. Icreatori werkt in zijn innovation rooms uiteraard ook met ict toepassingen om het proces te ondersteunen, maar dient dan ook uitsluitend ter facilitering.
En daar delen we elkaars mening, Gijs. Ict tools zijn een enorme faciliterende hulp, die ongetwijfeld het creatieve proces positief kunnen beïnvloeden.
Maar, op terug te komen op mijn eerdere stelling, ict oplossingen zijn niet per definitie de oplossingen waarnaar gezocht moeten worden in een creatief en innovatief proces. Er zou teveel blijven liggen.
Met vriendelijke groet,
Rob van Holten
Beste Joost,
Jij onderkent in navolging van Sander, als ik het goed lees en vrij vertaald, twee soorten inzet van ICT bij innovatie:
1) ICT-middelen als onderdeel van innovaties (zie http://www.scanadu.com over de smartphone die wordt gebruikt om de gezondheid van iemand te meten);
2) innovaties binnen de ICT (zoals cloud-computing, als innovatie, de laatste jaren nieuwe mogelijkheden heeft gebracht).
Gijs onderkent, in zijn commentaar, denk ik, nog een derde mogelijkheid:
3) ICT als middel om innovaties tot stand te brengen.
De Open Health Community van Enviu (http://openhealthcommunity.com/) maakt op deze derde manier gebruik van ICT. Het platform mobiliseert tienduizenden betrokkenen om innovaties in de zorg te co-creëren. Zonder ICT-middelen was het mobiliseren van zoveel betrokkenen nooit (zo snel) gelukt. ICT dus als “enabler” of “versneller” van innovatie.
Een vierde mogelijkheid van het gebruik van ICT is ICT als communicatiemiddel. Op http://www.tomakeyoumove.com worden innoverende ideeën om niet gedeeld. Deze ideeën kunnen ICT-gerelateerd zijn maar dat hoeft niet. ICT wordt hier dus ingezet als middel om de innovatie met meer mensen te delen en dus de kans op (versnelde) realisatie van een idee te vergroten. Tegelijkertijd zijn de gepresenteerde ideeën op hun beurt wellicht weer een bron van inspiratie voor andere ideeën.
ICT is, mijns inziens, nooit meer dan een ondersteunend middel om een droom, verlangen, doelstelling of missie tot stand te brengen. En op welke wijze ICT wordt ingezet is, zo lang het een positieve bijdrage hieraan levert, misschien wel niet zo belangrijk…
Gerard Weideveld
http://www.gerardweideveld.nl
Het grappige aan innovatie is juist dat veel dingen die makkelijk te geloven zijn niet (altijd) kloppen.
“Het is sterker als uitgangspunt te nemen dat er geen beperkingen bestaan”, andere onderzoeken (bron: How to Be Creative, Jeremy Dean) wijzen er juist op dat creativiteit bevordert wordt door beperkingen te plaatsen. Als je helemaal vrij mag denken belemmert dat de output bij veel mensen. Juist door beperkingen in te bouwen kan creativiteit worden bevordert.
Maar er is meer, veel meer. Innoveren kan op 1001 manieren. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens uitgevoerde processen geanalyseerd en kwam eruit dat bij bepaalde typen klachten het goedkoper was de totale productie over te doen, dan te proberen het op locatie te herstellen. Totaal tegenstrijdig omdat het om dure en duurzame materialen ging, maar ja, het was wel waar.
Het is ook innovatie om op de productie vloer werknemers hun eigen fouten te laten melden. Dit bleek een groot succes omdat er later in de keten sneller het probleem onderkend werd. Maar in de “ivoren toren” had niemand vooraf geloofd dat dit zou werken.
Innovatie is een zeer breed begrip, en laten we dat vooral niet proberen het allemaal in hokjes te stoppen.
Innoveren is net iets als evolutie, het gaat op basis van natuurlijke selectie, maar je kunt het versnellen met “aandacht”.
Innoveren is vernieuwen, dat kan ook zijn met het vervangen van desktops met laptops, of switchen van mail clients naar de browser. Het kan gedrag zijn, of een fysiek product.
Investeren in innovatie is Productie versus Productie Capaciteit, in dat kader is de parabel van Steven Covey wel aardig. Man ziet in bos andere man bomen zagen. Man zegt “als je je zaag scherper maakt, gaat het sneller”. De zager antwoord “Daar heb ik geen tijd voor, ik moet nog zoveel omzagen”.
Maar goed, hier zijn vele boeken over geschreven, en die lees ik graag (tips, anyone?)
Blijft een mooi onderwerp.
@gerard: “ICT is, mijns inziens, nooit meer dan een ondersteunend middel om een droom, verlangen, doelstelling of missie tot stand te brengen.”
Een beperkende overtuiging 🙂 Want wat als je een ICT bedrijf bent?
Discussies over innovatie neigen vaak naar “maak je vrij” en nadruk op het “creatieve proces”, zaken die in het artikel genoemd worden.
Aan de ene kant logisch, want zo zijn wij opgevoed. Problemen los je op door brainstormen, en als je vrij bent kun je je pas echt ontplooien.
Aan de andere kant is het vreemd, want er wordt al 1000-den jaren geïnnoveerd. Problemen van vandaag zijn vaak problemen uit het verleden in een andere verpakking. Focus op hergebruik van middelen en kennis van vroeger zou de focus van innovatieprocessen moeten zijn.