Lang voordat we ons de vraag stelden ‘Is de cloud wel veilig?’ hadden we ons geld er al in gezet. En als je heel erg veel pech hebt, dan heb je dat gedaan bij de ING. De cloud van ING wordt voortdurend aangevallen door cybercriminelen of jongetjes van vijftien, dat is nog niet bekend. Hierdoor is de bank te pas en te onpas niet bereikbaar. Zelfs de banken in Cyprus waren de afgelopen dagen vaker open dan de ING.
Maar is dit een ramp? Als je de reacties op de website van de Telegraaf leest wel. Als dit soort dingen gebeuren dan vind ik het altijd leuk om de reacties op de website van de Telegraaf te lezen. Als je die reacties leest, kom je er ook achter dat er ook mensen zijn die een IQ hebben dat niet boven de kamertemperatuur uitkomt, maar toch kunnen lezen en schrijven.
Gulden
Dit is een bloemlezing van de reacties die onder het nieuwsbericht over de ING op de Telegraaf website stonden: ‘Dit is diepe ellende’, ‘Wanneer gaat de beerput open?’en ‘En Den Haag doet weer niks’. Ook de uitdrukking ‘grote graaiers’ in combinatie met ‘bonussen’ viel natuurlijk weer.
De mooiste reactie vond ik: ‘Ik heb het altijd al gezegd, we hadden nooit naar de euro moeten gaan’. Maar natuurlijk! We hadden de gulden moeten houden, dan was dit nooit gebeurd. Dat kon ook niet, want we hadden toen geen internet. Je moest toen nog fysiek naar de bank die slechts vijf dagen in de week open en tussen de middag gesloten was.
Kwartiertje storing
We wennen veel te snel aan 24-uurs dienstverlening. Maar het goede nieuws is, aan storingen wen je ook wel weer. Ik hoorde vanochtend nog iemand zeggen: ‘ING lag er weer uit maar het viel mee, het duurde maar een kwartiertje’. Zo kan het dus ook.
Ben het wel eens, waar computers en mensen zijn kan wel eens iets misgaan. Wat een hele slechte beurt was dat gebruikers erachter moesten komen dat iets was misgegaan aan de hand van verkeerde saldi bij de rekening van het internetbankieren. Daar hadden ze bij de ING al veel sneller achter moeten komen, als het internetbankieren platgegooid was tot het was opgelost had veel ellende gescheeld.
@Jacob,
Je wekt de indruk dat je nog in de tijd leeft van de papieren overboekingen. Gemiste kans om een in(g)teressante voorbode van wat nog gaat komen op dit gebied tijdig aan de kaak te stellen.
@Maarten, misschien is dat wel helemaal niet de bedoeling van Jacob?
Ik vind het een leuk geschreven artikel. De storingen bij ING zijn bijzonder vervelend, maar ik verbaas me ook regelmatig over boze consumenten die tien euro per jaar betalen en denken dat zulke systemen 100 procent betrouwbaar zijn.
@Rick
De banken doen er wel alles aan om ons massaal van de balie weg te houden. Geld pin je maar uit de muur, een acceptgiro kost een euro extra, noem maar op. Daarnaast worden de iDeal, apps en andere internetgebaseerde tools ons van alle kanten aangeprezen. Bankier waar jij wilt, wanneer jij wilt. Mobiel betalen, overboeken met je appje, probeer eens een sofa te betalen met contanten, de winkelier vertrouwt je voor geen meter. Daarnaast stelt elke bank dat de administratie van de bank als volledig bewijs geldt, behalve als jij tegenbewijs kan leveren. Als je de bank belt dat je geld mist, is de eerste reactie dat je dan zelf wel ergens je pincode hebt laten slingeren.
Is het dus vreemd dat het overgrote deel van het publiek er van uitgaat dat deze systemen 100 procent beschikbaar zijn en 100 procent betrouwbaar zijn? Wat kun je over een tijdje nog bij een bank op kantoor? Een kopje koffie halen, op afspraak?
Het probleem is al eerder aangekaart. Internetbankieren en mobiele apps zijn niet nieuw, en zijn over de jaren betrekkelijk weinig mee geëvolueerd met de mogelijke dreigingen die er steeds weer opduiken. Je kon dus wachten op een aanval, en dit zal echt niet de laatste zijn. Er zal iets moeten veranderen aan de architectuur. Dat zal ook inhouden dat bepaalde functionaliteit beperkt wordt, of kan worden, of dat meerdere partijen een stuk gezamenlijke verantwoordelijkheid moeten gaan nemen.
Internet in Nederland brak door in 1995-1996. Planet Internet bijvoorbeeld startte in september 1995. Om dus te stellen dat er ten tijde van de overgang van de gulden naar de euro in 2001 nog geen internet bestond, zoals hierboven geschreven wordt, doet de geschiedenis wel erg veel geweld aan.
XS4all is gestart op 1 mei 1993. En daarvoor was het ook al mogelijk om via bedrijven of universiteiten op het internet te komen.
Internetbankieren bestond al in 1999. En heel stikt genomen, via videotex en de Franse versie minitel was het al in de jaren 80 mogelijk om ‘online’ te bankieren.
Dus inderdaad, de online bank bestond al ruim voordat de euro werd ingevoerd.
Die Jacob! Wat jij vergeet in jouw relaas is dat een bank valt zodra het vertrouwen van haar klanten wegvalt. Het amateuristische optreden van ING op de storingen van de afgelopen weken is bepaald niet vertrouwenwekkend te noemen. Los van het feit of zo’n storing te wijten is aan boefjes, boeven of gammele ING-systemen, mogen we van een bank verwachten dat er prompte, accurate berichtgeving is. Wat ING bij mij heeft bereikt is dat ik geen snars geloof van een storing vanwege verbeteracties, of een DDoS-aanval die twintig minuten duurt en dan succesvol wordt afgeslagen. Of de melding ‘nee, er is geen storing, u heeft last van de vorige storing’. Los van de humor die in die melding zit, bekruipt mij het gevoel dat ING de grip op zijn ict heeft verloren. En dat is voor een bank, waar mijn banktegoed alleen nog maar bestaat uit cijfertjes op mijn beeldscherm, een dodelijk gegeven.
Je hebt ook nog de tijd gehad, dat je met de modem contact maakte met de bank om zo te telebankieren. An sich was dit veiliger, want je stond alleen in contact met de klant als bank, niet met het grote boze internet.
Verder erg grappig artikel omdat het zo gechargeerd is.
DDoS-aanvallen zijn gewoon het wat ingewikkeldere alternatief voor muren met graffiti spuiten. Zo’n aanval is relatief eenvoudig: standaard programmatuur en zelf een botnet opbouwen of huren. Gewoon 100.000 keer per uur inloggen in het systeem, je komt nergens maar je zit wel anderen in de weg. Dat ING niet bereikbaar was had NIETS te maken met al of niet gammele systemen. Dit soort uitspraken is geneuzel van mensen die geen idee hebben wat er gebeurd is. Wel wordt erg snel over het probleem heen gesprongen dat veel mensen verkeerde saldi hadden. Dit is niet direct het gevolg van gammele systemen, maar van slechte werkprocedures, met bijbehorende beveiliging. Verder worden ook makkelijk de problemen van/met iDeal onder het kleed geveegd. Zoals gewoonlijk is er dus weinig echte informatie. Typisch Telegraaf (en ook alle ander bladen zijn zo) wel interesse in de hype, de sensatie, maar geen benul of interesse in waar het werkelijk is fout gegaan.
Ja, beste meneer Spoelstra. In Oostblok- en Zuid-Europese landen is het heel normaal dat je regelmatig zonder stroom zit, laat staan een internetverbinding hebt, of sterker nog geld op de bank of sterker nog een bankrekening. Dus wat zeuren wij nou dat we regelmatig, tijdens een bankencrisis, waar het vertrouwen in de banken beneden het nulpunt is gedaald, niet ons saldo kunnen raadplegen of bij de supermarkt gewoon onze nodige boodschappen kunnen afrekenen ondanks vermeend voldoende saldo, en als we dan per ongeluk wel verbinding hebben er duizenden euro’s van het konto (zonder kredietlimiet) is verdwenen en we plots vet rood staan? U heeft natuurlijk volkomen gelijk met een IQ ver boven het kookpunt, met de stelling dat internet en banken zaligmakend zijn. Die troep is gebouwd door jongens die per uur even veel kosten als een Poolse stucadoor per week, en ik meen mij te herinneren dat dit laatste een verkapt citaat uit uw koker is? Maar als dit stukje grappig bedoeld was… ja grappig.