Spoorbeheerder ProRail gunt ict-dienstverlener CGI voor ongeveer 9,4 miljoen euro aan werk. Het gaat om drie percelen en een aanpalende opdracht voor het beheer en de ontwikkeling van verkeersleidingssystemen en de derdelijnsondersteuning. Het perceel Astris is goed voor ruim 3,6 miljoen euro, Gateway NL & Trots voor 3,5 miljoen euro, waar binnen Trots ook de applicatie Toon voor één miljoen euro beheerd gaat worden. Het perceel ISVL2 levert CGI ruim 1,2 miljoen euro op. De vier contracten hebben een looptijd van zes jaar en kunnen met vier jaar worden verlengd.
ProRail leidt elke dag meer dan zesduizend treinen voor personen- en goederenvervoerders in Nederland in goede banen. Hun verkeersleidingssystemen moeten 24 uur per dag, zeven dagen in de week foutloos functioneren om 1.200.000 passagiers dagelijks op tijd op hun bestemming te brengen. Aanpassingen aan de systemen moeten zonder enig gevolg voor de continuïteit van de operatie plaatsvinden.
Trots en Toon
CGI werkt al jarenlang samen met ProRail, ook op het gebied van verkeersleiding- en reisinformatiesystemen. In 2003 en 2004 ontwikkelde CGI (toen nog LogicaCMG) voor ProRail Trots (Trein Observatie & Tracking Systeem), het treinnummervolgsysteem dat aan verkeersleiders gegevens over de positie van treinen verschaft. Om de bedrijfsprocessen en de informatieverstrekking aan onder andere reizigers goed te kunnen uitvoeren moet ProRail weten welke trein zich op welk moment waar op de railinfrastructuur bevindt.
Trots verzamelt meetgegevens uit (in theorie) allerlei bronnen, door toepassing van verschillende meettechnieken, en verwerkt deze op een uniforme en transparante wijze tot treinposities. In totaal maken ongeveer honderd tot 150 treindienstleiders gebruik van Trots. Dankzij deze applicatie beschikken verkeersleiders altijd over de juiste realtime informatie die ze gebruiken om het treinverkeer in goede banen te leiden en om de veiligheid van de treinreizigers te garanderen.
Als aanvulling op Trots ontwikkelde CGI in het verleden ook de applicatie Toon voor ProRail. Dit is een aanvulling op Trots die het mogelijk maakt om terug te kijken naar treinbewegingen. CGI wordt de komende jaren beheerder van deze zelf ontwikkelde applicatie.
Astris
De verkeersleiding- en spoorbeveiligingsystemen van ProRail zijn gekoppeld door het Astris-systeem (Aansturing en STatus melding van de RailInfraStructuur), dat ‘onder water’ de soepele afwikkeling van de treinenloop borgt zonder dat de reiziger hier iets van merkt. Astris vervangt de bestaande treinbeheersingssystemen, die gebaseerd zijn op een verouderde generatie technologie.
Astris stuurt de beveiligingssystemen aan. Dit zijn de autonome fail-safe systemen die zorg dragen voor ontsporingsbeveiliging en treinseparatie die sturingen alleen uitvoeren als dat veilig kan. Het gaat hier dan ook om een vitale schakel in de treinbesturings- en-beveiligingsketen, zonder dit systeem is er geen treinverkeer mogelijk. In de zomer van 2013 zal Astris voor het eerst worden getest. In totaal zijn honderd tot 150 treindienstleiders en dertien treinvolgsystemen afhankelijk van Astris.
ISVL2
Voor het afhandelen van een calamiteit en het vastleggen van de afhandeling, zoals auditing, gebruikt de verkeersleiding van ProRail diverse ondersteunende applicaties. Eén daarvan is ISVL (InformatieSysteemVerkeersLeiding). Hiermee wordt handmatig informatie over een incident vastgelegd. In het logboek is terug te vinden wat de chronologische volgorde is van de afhandeling van de calamiteit. Alle ongeveer tweehonderd spoorpartijen kunnen gedurende de calamiteit in ISVL acties loggen, registreren en lezen wat de voortgang is.
ISVL ondersteunt het proces van communicatie en besluitvorming tussen de verkeersleiding, zoals netwerkbestuurders, netwerkanalisten en backoffice-medewerkers, en vervoerders, zoals NS Reizigers, Railion, Syntus en Veolia. Het is een applicatie waarmee verschillende functionarissen informatie kunnen uitwisselen over verstoringen in de normale loop van het treinverkeer en besluiten kunnen nemen en vastleggen hoe deze op te lossen met bijvoorbeeld vooraf bedachte versperringsmaatregelen. CGI neemt het beheer van het missiekritische ISVL2 voor zijn rekening.
Jarenlange relatie
‘CGI beschikt over jarenlange ervaring in het beheren van bedrijfskritische systemen voor een groot aantal klanten’, zegt Ron de Mos, general manager Nederland bij CGI. ‘Met ProRail hebben we inmiddels een jarenlange relatie opgebouwd: onze medewerkers kennen de spoorwereld en ze begrijpen wat verkeersleiders in de praktijk nodig hebben. We weten aan welke eisen it-sytemen moeten voldoen en hoe we de nieuwste technologie kunnen inzetten om het treinverkeer optimaal te laten verlopen.’
Ordina en Sogeti
Binnen de aanbesteding ‘Softwarebeheer- en ontwikkelpartner TRIS, Ontwikkeling, Beheer en 3e lijnssupport voor treininformatiesystemen’ van ProRail wonnen ook de ict-dienstverleners Ordina en Sogeti percelen. Ordina wordt verantwoordelijk voor de transitie en het beheer van het nieuwe spoorbezettingssysteem SBG++. Treindienstleiders op grote stations gebruiken dit systeem om treinen naar de juiste perrons te leiden. De opdracht voor de migratie en het beheer van SBG++ heeft een waarde van circa twee miljoen euro.
Sogeti wordt verantwoordelijk voor het beheer van de applicatie SoundCheck. De dienstverlener is geselecteerd voor het perceel met de technologiestack .Net en Java. Het contract vertegenwoordigt een waarde van circa 2,5 miljoen euro.