Apple komt binnenkort met zijn nieuwe product het horloge iWatch. De innovatiefabriek heeft een aantal functionaliteiten van zijn iPhone en iPad naar dit product doorgetrokken. Terwijl nog veel bedrijven met beide benen vast in hun x86-architectuur op basis van Windows staan, voegt Apple een nieuwe component toe aan de byod-keten. Hoe moeten cio's en cto's omgaan met de ontwikkelingen die direct of indirect hun business kunnen beïnvloeden?
Door de komst van een nieuwe vorm van gebruikersdevices, zoals tablets, worden de komende tijd verschillende en ook nieuwe besturingssystemen ontwikkeld en aangeboden die hun weg naar het bedrijfsleven gaan vinden. De tijd dat ict-afdeling alleen maar met het besturingssysteem (Microsoft Windows) bezig was, is voorbij. Parallel aan deze verandering gaan we ook enorme ontwikkelingen op applicatiedomeinen, informatievoorziening en communicatie meemaken. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen bij leveranciers, de productontwikkeling en marketing aanzienlijk veranderd, maar ook bij klanten zijn de behoefte en het consumptiegedrag gewijzigd. Kwam de klant voorheen alleen tijdens openingsuren in jouw winkel om schoenen te kopen, hij koopt ze nu ergens in de loop van de dag of avond, in je webshop waar en wanneer het hem uitkomt.
Concurrentiekracht neemt af
Veel businessmodellen, primaire en ondersteunende bedrijfsprocessen, zoals ict, zijn inmiddels ouder dan tien jaar en vormen een oerwoud aan legacy. Het verdienmodel is niet meer levensvatbaar wanneer dit door inflexibele en verouderde structuur en (werk)processen geen antwoord kan geven op de dynamische beweging en behoefte vanuit de markt. De concurrentiekracht neemt af en voordat je het weet staan andere leveranciers tussen jou en jouw klanten.
Het maakt niet uit of je een product oplevert (leveranciers uit het bedrijfsleven) of een dienstverlener bent (overheidsinstellingen), je kunt je doelstellingen niet efficiënt bereiken wanneer je gereedschap verouderd of bot is. Wees innovatief en houdt je zaag scherp, dat hoor je ook Stephen Covey in zijn zevende eigenschap zeggen.
Ict als wondermiddel
Tesco (zie video onderaan artikel) is een mooi voorbeeld. De onderneming heeft eerst zijn businessprocessen vernieuwd en daarna van ict-innovaties en -mogelijkheden gebruik gemaakt om efficiënt de gestelde doelstellingen te bereiken en winstgevend te worden.
Jaren lang werd gezegd dat zorg mensenwerk is. Ict in de zorg werd hierdoor als overbodig beschouwd. Na jaren is men er eindelijk van overtuigd dat de ict-mogelijkheden de kwaliteit en efficiëntie, en dus ook de winstgevendheid van dit ‘mensenwerk’, kunnen verhogen.
Als je je business beperkt hebt tot een fysieke winkel in een winkelcentrum, dan had je zeker in de maand december gemerkt dat je wat omzet gemist hebt door het gebrek aan een online webwinkel. Je traditionele businessmodel sluit niet meer aan bij de behoefte vanuit de markt.
Dit zijn allemaal mooie voorbeelden van hoe ict je business kan helpen om meer veerkracht te krijgen. Je vergist je als je denkt dat ict een wondermiddel is. Nee, innovatie is het toverwoord!
Ict kost alleen maar geld
Er wordt vaak gezegd dat ict-innovaties alleen maar geld kosten. Als je naar bovenstaande voorbeelden kijkt, dan zie je dat ict-mogelijkheden op zich niet de betreffende business winstgevend kunnen maken. In dit geval kost ict alleen maar geld. De winstgevendheid en de kracht komen uit het vernieuwen van je businessmodel, efficiëntere werkprocessen, verkorten van time-to-market en het verhogen van je slagkracht.
Wanneer je van binnenuit naar het vernieuwen van de business kijkt, dan kun je slim van de ict-mogelijkheden gebruikmaken om de doelstelling te bereiken. Dit is op een hele andere manier naar de business kijken dan wanneer een leverancier met zijn product zegt hoe je naar je business moet kijken!
Windows 8 komt te laat
Negeren van de ontwikkelingen om je heen kan je soms duur komen te staan. Microsoft heeft heel lang de innovatieve bewegingen van Apple genegeerd. Ze bleven stug doorgaan met het doorontwikkelen van hun x86-producten en -architectuur. Toen ze door kregen dat ze aan de innovatierace moesten meedoen, kwamen ze met Windows 8 voor de mobile devices (tablet en smartphones) waarschijnlijk te laat.
Jaren lang werd geweigerd om de zorgprocessen grondig te vernieuwen. Hierdoor heeft de zorg een achterstand die niet eenvoudig te overbruggen is. Innovatief bezig zijn betekent niet dat je met elke nieuwe ontwikkeling mee moet gaan, maar wel bewust en op gestelde tijden je business van alle kanten bekijkt en die toetst op de wendbaarheid, efficiëntie en de behoefte uit de markt . Wanneer je weet wat aan je business moet verbeteren, dan kun je van de ict-mogelijkheden als hulpmiddel gebruikmaken om de conditie van je business te optimaliseren.
Apple iWatch is maar voorbeeld
De Apple iWatch is maar een voorbeeld, maar er komen zeker nog meer innovatieve producten die hun invloed kunnen hebben op het bestaansrecht van je business, merk, product, dienst en je klanten. Vis niet achter het net, ga tijdig je onderneming vernieuwen en wees je concurrenten voor. Voor een slimme en innovatieve ondernemer bestaat de crisis niet!
@Bert: Te laat voor Microsoft zelf!
De toekomst ligt in ‘app’, dat heeft Microsoft inmiddels ook bevestigd. Dit betekent dat er binnen een aantal jaren geen ruimte meer is voor traditionele desktops.
De adoptie van Windows 8 door de gebruikers, blijft nog flink uit. Dit komt o.a. doordat:
1) deze consumenten zijn al eerder door Apple en Android zijn gekaapt,
2) Microsoft heeft zijn traditionele desktop interface (UI) heel lang niet geïnnoveerd. Hierdoor heeft de adoptie van het product (Windows 8) enorm weerstand vanuit consumentenwereld gekregen.
Doordat Windows 8 zo laat op de markt is gezet kampt Microsoft met nog veel andere problemen. Als voorbeeld, het klein aantal van apps in de Windows Store! Microsoft heeft kort geleden aangekondigd dat ze de ontwikkelaars die een app in de Windows Store plaatsen, honderd dollar per app uitbetalen! Dit zegt genoeg over de zwakke positie van Microsoft t.o.v. Apple en Android.
Inmiddels hebben een aantal grote leveranciers afgezien van het aanbieden van Windows 8 RT op hun tablets (weer een tegenslag).
Als je naar de kosten van ontwikkeling en marketing van Windows 8 kijk en dat optelt bij de kosten van de trage adoptie en winst die uitblijft dan zou je inzien wat een trage innovatie met je business doet.
Ik heb al eerder als reactie op een artikel op deze site aangegeven dat ik verwacht dat Microsoft sterk terug komt! Windows 8 is een brug naar enorme verandering die Microsoft vanaf Windows 9 gaat teweegbrengen, dit is maar een tussenfase. Naar mijn mening door trage innovatie van Microsoft heeft dit brug aanzienlijk en onnodig veel geld gekost!
Misschien betalen we deze kosten terug in het licentiemodel van Windows 9?
@Leen: Mooi voorbeeld! Het aanbieden van tablets aan je gebruikers zonder dat de businessprocessen en applicaties door deze device ondersteund worden is geen innovatieve actie! Daarom zei ik dat je je bedrijfsprocessen eerst moet innoveren en daarna kijken wat de ict mogelijkheden voor je kunnen betekenen. In jouw geval, wat heb je aan een tablet als dat geen of zeer beperkt aansluiting heeft op je werkprocessen (lees in dit geval je bedrijfsapplicaties)?
Als je bedrijf goed deze had aangepakt dan had je ook beschikking over de benodigde bedrijfsapplicaties die door middel van een middleware als App`s op je tablet aangeboden worden.
@PaVaKe: Je hebt gelijk wat betreft applicatieontwikkeling voor verschillende besturingssystemen. Dit probleem hebben ze ook bij het ontwikkelen van MDM- en MAM-oplossingen. Ik heb een tijd geleden ergens gelezen dat er stappen gezet worden richting de standaardisatie van sommige zaken voor het ontwikkelen van MDM- en MAM-oplossingen. Misschien daarna doen ze dit ook met app-ontwikkeling!
Ik heb al eerder op deze site gezegd dat ik verwacht er een soort framework komt waar iedere app zich in gaat inpassen waardoor het ontwikkelen van een Apps, platform onafhankelijk gaat worden. Maar ja, dit is maar wat ik verwacht ?
@Pascal: Na het invullen van mijn belastingaangifte zag ik dat de belastingdienst mij in een aantal boxen heeft gezet! Toen dacht ik, wanneer gaan die mensen out of the box denken?
@Reza: Microsoft staat niet bekend om zijn innovatieve kracht. Anderen doen de innovatie en op het moment dat je denkt dat Microsoft de boot heeft gemist springen ze er in en gaan er mee aan de haal. Zo is het meestal nog gegaan. En ja, als gebruiker komt de rekening altijd bij ons terecht.
Is dit erg? Nee, ik denk van niet. De business in het algemeen heeft innovatie nodig EN stabiliteit. Ieder bedrijf pakt dan het product wat het beste past; innovatieve producten voor innovatieve bedrijven (vaak start-ups of kleinere bedrijven)en stabiele producten (in de zin van weet wat je koopt) voor bedrijven die zich conservatiever opstellen en een grote(re) markt bedienen.
Met andere woorden, innovatie heeft zijn bestaansrecht in zijn specifieke context en kan niet zonder stabiliteit en ‘conservatisme’. Het één heeft het andere nodig.
@Bert: Nu doe je Microsoft toch tekort. Ze geven miljarden aan R&D uit en daar komen beste goede ideeën uit voort, kijk op research.microsoft.com
Niet alles komt op de markt, dat is waar en commercieel als ze zijn buiten ze producten uit zolang ze dat kunnen.
@Reza:
Mijn complimenten – fraai artikel en goed te lezen.
Afgezien dan van het stukje over de zorgprocessen onder het kopje van Windows 8.
Toch ook een paar opmerkingen:
Het feit dat Microsoft 100 dollar biedt aan ontwikkelaars is zowel hun kracht als hun zwakte. Blijkbaar kan Microsoft het zich veroorloven om de kat uit de boom te kijken om vervolgens marktaandeel te kopen.
Want laten we wel wezen, zoals eerder al is opgemerkt hebben Google/Android en Apple iOS alleen gescoord op de B2C (business-2-consumer) markt. In de B2B spelen ze nauwelijks een rol van betekenis.
Voor een andere innovatie – Linux en LibreOffice – is het feitelijk net zo. Met dit verschil dat Linux wel veel gebruikt wordt aan de server kant. Maar nauwelijks voet aan de desktop-grond krijgt. Het blijkt toch lastig de koppelverkoop van Microsoft te doorbreken – probeer maar eens een desktop of een laptop te kopen zonder Windows.
Hoewel dat voor bedrijven wellicht iets anders ligt. Die willen geen risico lopen in de overgang van Microsoft technologie naar Open Source technologie – hoe goed die technologie en ondersteuning verder ook mag zijn. Zelfs de laatste versie van LibreOffice kan nog steeds niet goed overweg met MS-Office documenten.
Kortom – het mag waar zijn dat Microsoft de plank misgeslagen heeft met Windows 8 en de introductie van een app store. Neemt niet weg dat er voor de zakelijke markt nauwelijks partijen zijn die daar hun voordeel mee hebben kunnen doen – iedereen lijkt rustig af te wachten wat op de volgende stap van Microsoft.
Alleen aan de consumenten kant zijn er wat successen geboekt. Maar ook die zijn “beperkt” tot smartphones en tablets. Alleen zijn die weer nauwelijks bruikbaar voor verschillende vormen van data-entry. Waardoor er alsnog een Wintel desktop of laptop aangeschaft gaat worden…
🙂
@ Reza,
Leuk verhaal en lekker leesbare structuur. De innovatie zal vooral uit de toepassingshoek moeten komen, voor de business en business to consumer hoek. Natuurlijk is daar ergens onderliggend ergens hw en sw nodig.
Voor de consumerhoek zal het voor al omgevingssensoren zijn, die iets omzetten naar informatie waar de gebruiker van het device wat aan heeft. Dat zijn op zich wel de twee hoofdlijnen waarlangs nieuwe, of beter geschreven, vernieuwende toepassingen zich langs ontwikkelen. Wat dat betreft heeft (had??) Apple natuurlijk wel een goede neus om te ruiken wat de consumer zoekt.
@Wil,
Dank voor je reactie en complimenten.
Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft wat betreft koerswijziging van applicatie van x86 architectuur naar App`s de kat uit de boom keek. Voor een bedrijf zoals Microsoft is het levensgevaarlijk om in dit soort situaties haar positie als trendzetter te veranderen in een afwachtende houding, lees kat uit de boom kijken! Microsoft heeft genoeg geld om dit te fixen en misschien met Windows 9 weer terug te komen maar dat geldt niet voor elk bedrijf. Kijk wat er met Novell gebeurd is.
Ik ben het met je eens wat betreft Microsoft vs Apple/Google. Zoals Ronald van den Hoff zei “ Microsoft is gemaakt vanuit organisaties en Google voor de community” Het fundament van de producten van deze twee bedrijven zijn essentieel verschillend. Daarom denk ik dat Microsoft met haar diensten en applicaties in Windows 9 de schade zal inhalen. Bedrijven hebben Microsoft nodig, haar producten zijn diep in de businessprocessen verweven dat kunnen we niet zomaar door een ander product vervangen.
Maar we hebben het hierboven over de innovatie en het effect daarvan op (grote)leveranciers. Wat naar mijn mening interessant is, is het effect van trage innovatie op MKB (incl. kleine leveranciers)
Misschien een mooi voorbeeld: kijk wat de positie van Bol.com 3 jaar geleden was en waar ze nu staan. Het bedrijf heeft de afgelopen 2 jaar enorm geïnvesteerd in haar businessprocessen en heeft daarin veel efficiëntie en flexibiliteit ingebouwd. Daarom hebben ze een sterke positie.
Naast innovatie heb je nog een iets nodig: Marketing!
Heb je geen geld om je (innovatieve) product bekend te maken of besteedt je geen aandacht aan de marketing van je product dan is de kans groot dat je product niks oplevert, niet geadopteerd wordt en weinig door de consumenten gekocht word. Als voorbeeld ga ik weer terug naar Novell en misschien jouw voorbeeld, Linux!
@Maarten,
Dank voor je reactie.
Mee eens met wat je aangaf. Het is een feit dat je als leverancier de kracht moet hebben om je klanten vast te houden en ook de nieuwe klanten aantrekken. Dat doe je met o.a. mooie producten die op de behoefte van je klanten inspelen PLUS je marketing. Omdat de behoeftes van je klanten snel en enorm kunnen veranderen dan moet je een flexibele businessprocessen hebben om snel met de veranderingen vanuit de markt mee te kunnen bewegen. Wanneer je product een hoge prijs heeft of weinig vernieuwd is, omdat die gemaakt wordt met een hoge inefficiëntie en overhead in je businessprocessen dan is de kans groot dat je je klant kwijt raakt.
Sommige leveranciers gaan niet op de behoefte van hun klanten zitten wachten. Ze creëren zelf de behoefte voor hun bestaande en ook de nieuwe klanten! In dit geval is Apple een mooi voorbeeld. Maar de vraag is, hoe lang kan Apple deze positie vasthouden!