Ict-dienstverlener Capgemini ziet geen aanleiding om zijn vraag tot een loonoffer in te trekken. Dat de rechtbank van Zutphen in een andere zaak een loonoffer van tafel heeft geveegd, verandert die houding niet. Capgemini wil nog steeds dat 150 medewerkers tot 20 procent van hun loon inleveren. Doen ze dat niet, dan dreigt ontslag.
Op 9 april 2013 werd bekend dat de rechtbank van Zutphen het loonoffer van 10 procent dat het advies- en detacheringsbedrijf Interwerk aan werknemers vroeg, naar de prullenbak heeft verwezen. Twee werkneemsters die de zaak aanspanden via FNV Bondgenoten houden het loon volgens de afgesproken arbeidsovereenkomst. Capgemini reageerde kort op deze uitspraak: ‘Capgemini geeft geen commentaar op rechtszaken van derden. Naar aanleiding van de interpretatie van het vonnis door FNV Bondgenoten zien wij evenmin aanleiding om conclusies te trekken voor onze eigen situatie.’
Capgemini juridisch aanpakken
Dat Capgemini niet inhoudelijk wil ingaan op de rechterlijk uitspraak, verbaast FNV-bestuurder Fred Polhout niet. ‘Misschien willen ze wel reageren als ze zelf een rechtszaak aan hun broek hebben. De casus van Interwerk is vergelijkbaar, er wordt ook een loonoffer gevraagd. Dat Capgemini naar aanleiding van de uitspraak geen conclusies trekt, komt waarschijnlijk omdat zij hun situatie zien als een vrijwillig loonoffer. Wij bestrijden die vrijwilligheid. Als een medewerker het aanbod namelijk niet accepteert, wordt hij naar de deur begeleid.’
Naar aanleiding van de uitspraak in de zaak Interwerk bestuderen de juristen van de vakbonden CNV, FNV en De Unie het vonnis. CNV-bestuurder Afshin Towhidi laat weten te onderzoeken of die zaak overeenkomt met de Capgemini-zaak en of ze dezelfde juridische weg kunnen gaan bewandelen. Volgens FNV’er Polhout is hiervoor veel belangstelling. ‘We overwegen het inderdaad. Wat we gaan doen hangt af van de bevindingen van de juristen. Ook eventueel ander te voeren acties hangen daar vanaf.’
Nieuwe informatiebijeenkomst
Vanavond, 10 april 2013, houden de vakbonden een nieuwe informatiebijeenkomst voor leden en niet-leden van Capgemini. Hierin bespreken zij het antwoord van Capgemini op een eerder verzonden open brief door de vakbonden. Hierin liet de dienstverlener weten dat het vasthoudt aan het loonoffer. De bijeenkomst start om 19.00 uur in het BCN-gebouw aan de Daltonlaan 100 in Utrecht.
@Roel
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met consultants? Het gaat bij Capgemini om uitvoerdende functies, niet om adviesfuncties. Mensen die onlangs via overnames binnengehaald zijn, die soms al twintig jaar voor hetzelfde bedrijf werkte, in een lijnorganisatie. Niet voor niets wil het personeel van het Kadaster niet over naar Capgemini.
Amerikaans zakendoen? Helaas betaalt Capgemini in goede tijden ook geen Amerikaanse salarissen. Dan geldt het Nederlandse poldermodel. In slechte tijden is men wel voorstander van Amerikaans zaken doen. Afvloeien zonder vergoeding.
Capgemini pretendeert ondermeer de volgende kernwaarden te hanteren: Eerlijkheid, Vertrouwen en Plezier. De laatste waarde, Plezier (Fun), betekent het fijn vinden deel uit te maken van de Groep of van een team, trots te zijn op wat je doet, voldoening te vinden in het zoeken naar een betere kwaliteit en meer efficiëntie, en je onderdeel voelen van een uitdagend project.
Eerlijkheid. Vanuit Mgt? Zero points.
Vertrouwen in Capgemini? Zero points
Plezier in het werken bij Capgemini. Leuk als je nog jong bent. Zero points als je 40+ bent.
Het bedrijf Capgemini is gewoon ziek. De hardwerkende medewerker, over het algemeen 40+ worden gestraft als gevolg van mismanagement en falend HR-beleid. Maakt niet uit of je al de jaren loyaal bent geweest aan dit bedrijf, ze passen onderweg gewoon de spelregels aan en roepen dan opeens dat je te veel verdient terwijl je P-manager je al die jaren goed heeft beoordeeld en nooit heeft aangegeven dat je marktwaarde niet voldoet of dat je te veel verdient. Dit is van Cap gewoon een goedkope manier om van de oudere en waardevolle werknemers af te komen. En als je niet tekent, want ze noemen het namelijk een salarisVoorstel, dan betekent dit niet dat je ervan af bent, want dan gaan gaan ze je dwingen om aan een verbeterprogramma deel te nemen (Diamant) dat uiteindelijk ertoe zal leiden dat je het bedrijf wordt uitgewerkt, want uiteraard zullen ze dit aangrijpen om een negatief dossier op te bouwen.
Ze moeten zich kapot schamen binnen dit bedrijf hoe ze met hun personeel omgaan. Hier lusten de honden geen brood van. Er is er maar één die gekalibreerd moet worden en dat is de CEO zelf, maar die krijgt straks weer een vette bonus omdat ie het zo goed heeft gedaan. Heel goed meneer de CEO, onze complimenten voor het kapotmaken van de medewerkers en hun gezinnen. Petje af! Ik hoop dat je er trots op bent.
Herkenbare reacties, vooral de met 2 sterren beloonde reactie van BozeCaper. Waarom 2 sterren voor deze uit het hart geschreven reactie vraag ik mij dan af ? De toonzetting is wellicht wat negatief, maar hoe breng je op een positieve manier je gevoelens onder woorden als dit je overkomt ?
Zoals al eerder in deze reaguurderspanelen is opgemerkt, het verdienmodel van detachering is gedateerd. In de gouden tijden viel dat niet op: de consultant kreeg EUR 4000 netto, loonbelasting EUR 4000 = EUR 8000 kosten per maand voor het bedrijf. Het bedrijf vroeg EUR 110 / uur en kreeg bij een volledige maand van 168 uur dus EUR 18500 en had dus een marge van zo’n 57% per medewerker. Van de totale winst marge van het volledige personeel werden de kosten betaald, zoals: het management, het non-facturabele personeel, de kantoren, het lease-park etc, etc. Door allerlei verschillende oorzaken (outsourcing, de opkomst van freelancer, crisis, teruglopende vraag) is de uurprijs van een consultant ondertussen stevig gedaald en moet er binnen de klassieke detacheringsbedrijven worden gezocht naar manieren om de winst constant te houden. Aangezien de lokale vraag is afgenomen en er dus minder binnen komt blijft over het snijden in de kosten. In slechte tijden ziet het management de medewerker van een ICT dan ook niet langer als “de motor” van het bedrijf, maar meer als “zware bagage”.
Tekenend voor de huidige situatie bij Capgemini is dat het management de eigen financiele footprint op het bedrijf lijkt te negeren, en kostenbesparing zoekt op salariskortingen van medewerkers die in principe facturabel zijn.
Over het terugdringen van de kosten van het management zou namelijk ook te spreken moeten zijn. Kon het management deze situatie niet voortijdig hebben zien aankomen ? Waarom wordt er nu pas en op zo’n voor het bedrijf schadelijke manier (slechte publiciteit, ongemotiveerde medewerkers) gereageerd ? Verdien je als management nog wel een pre-crisis vergoeding voor deze wanprestatie ? Een management dat niet in het eigen vlees durft te snijden moet dan ook als zwak worden gezien.
Waarschijnlijk zal het bedrijf dan ook steeds meer inzetten op outsourcing en de ontwikkeling van nieuwe markten waar het oude verdienmodel dankzij de lage kosten van medewerkers nog kan plaatsvinden. De vraag is echter: voor hoelang nog ? Collectieve van freelancers kunnen straks als volwaardige partners van bedrijven als bijvoorbeeld SAP gaan fungeren en zich inschrijven op projecten voor een sterk concurrerende prijs. Uiteindelijk zullen hopelijk steeds meer gemotiveerde ICT-ers de weg naar het ondernemersschape weten te vinden en zich hebben bevrijd van de ballast van een detacheringsbedrijf.
@Boze Capper
Is niet helemaal waar wat je zegt. Er zitten ook mensen tussen die ver boven de 100.000 euro verdienen. Goed, er is weinig verhoging gegegeven de afgelopen jaren maar voor dat geld…….
Ik ben het wel eens dat Cap zich momenteel waardeloos gedraagd tegenover zijn werknemers……
Het Diamant programma is niets meer dan een afvoerputje!
Quote ”
Zoals al eerder in deze reaguurderspanelen is opgemerkt, het verdienmodel van detachering is gedateerd. In de gouden tijden viel dat niet op: de consultant kreeg EUR 4000 netto, loonbelasting EUR 4000 = EUR 8000 kosten per maand voor het bedrijf.”
KJ en anderen, ik snap niet waar jullie die hoge bedragen vandaan halen. Er zullen er wel bij geweest zijn, die zo’n hoge bedragen hebben verdiend. Maar de meeste zaten volgens mij tussen de 3200 en 4000 bruto pm.
Ik verdiende 3600 bruto per maand. En mijn inzet leverde 75 euro per uur, in de hoogtij dagen was dit 90-100 euro per uur, op bij de klant. Blijkbaar heb ik al die tijd veel te weinig verdiend. En 3600 bruto is ongeveer 2200 euro netto. En toch was ik blijkbaar te duur
En ten tweede, blijkbaar gaan sommige mensen, die reageren, er van uit dat de oudere medewerkers te beroerd zouden zijn op opleidingen te volgen. Nou, graag, ook in eigen tijd.
Nou, aan mij was al 3 jaar afgeproken om opleidingen te volgen. Maar die zijn mij door de neus geboord (Ik vind echt heel onbetrouwbaar), vanwege budgettaire problemen. Het is natuurlijk goedkoper om jonge medewerkers aan te nemen voor weinig, die net de opleidingen al gevolgd hebben.
@hermelijn
3600 bruto per maand kost een werkgever op maandbasis ongeveer 4500 – 5000 euro aan loonkosten & vakantiegeld, daar moeten nog vakantiedagen bij (meestal 25 = 1 maand geen omzet) feestdagen, leaseauto, pensioen, opleidingskosten, kantoorkosten, niet declarabel personeel en niet te vergeten: leeglooprisico.
Onder aan de streep is 75 euro dan een aardig tarief (gemiddeld draait iemand 152 uur in de maand = 11400) als alles goed gaat, maar als je daar tegenover nog iemand op de bank hebt zitten is het heel wat minder.
Maar er wordt hierboven gesproken over 8000 kosten bruto, complete onzin.
hermelijn, 15-04-2013 10:32
Ik werk zelf al een tijdje in de SAP Consutancy, daar waren dit soort bedragen destijds (1995-2003) vrij gewoon.
Het ging mij niet zozeer om de precieze bedragen maar eigenlijk om aan te geven dat door de krimpende markt gewoon geen plaats meer is voor een loodzwaar management.
@hermelijn
Reken maar verder uit,
– Vakantiedagen = ~5000 euro aan kosten die je niet kunt declareren per jaar = ~400/maand,
– Leaseauto + benzine: voor ’t gemak 500 euro?
– Opleidingskosten: 150 euro per maand?
– Niet declarabel personeel: 1 op de 3-4 declarabele mensen? voor ’t gemak 1500/maand?
Dan zitten we al op €7650 zonder bonussen, leeglooprisico, pand/werkplek, IT infrastructuur, softwarelicenties, koffiecomputer, WC-papier, etc. etc.