Ict-dienstverlener Capgemini ziet geen aanleiding om zijn vraag tot een loonoffer in te trekken. Dat de rechtbank van Zutphen in een andere zaak een loonoffer van tafel heeft geveegd, verandert die houding niet. Capgemini wil nog steeds dat 150 medewerkers tot 20 procent van hun loon inleveren. Doen ze dat niet, dan dreigt ontslag.
Op 9 april 2013 werd bekend dat de rechtbank van Zutphen het loonoffer van 10 procent dat het advies- en detacheringsbedrijf Interwerk aan werknemers vroeg, naar de prullenbak heeft verwezen. Twee werkneemsters die de zaak aanspanden via FNV Bondgenoten houden het loon volgens de afgesproken arbeidsovereenkomst. Capgemini reageerde kort op deze uitspraak: ‘Capgemini geeft geen commentaar op rechtszaken van derden. Naar aanleiding van de interpretatie van het vonnis door FNV Bondgenoten zien wij evenmin aanleiding om conclusies te trekken voor onze eigen situatie.’
Capgemini juridisch aanpakken
Dat Capgemini niet inhoudelijk wil ingaan op de rechterlijk uitspraak, verbaast FNV-bestuurder Fred Polhout niet. ‘Misschien willen ze wel reageren als ze zelf een rechtszaak aan hun broek hebben. De casus van Interwerk is vergelijkbaar, er wordt ook een loonoffer gevraagd. Dat Capgemini naar aanleiding van de uitspraak geen conclusies trekt, komt waarschijnlijk omdat zij hun situatie zien als een vrijwillig loonoffer. Wij bestrijden die vrijwilligheid. Als een medewerker het aanbod namelijk niet accepteert, wordt hij naar de deur begeleid.’
Naar aanleiding van de uitspraak in de zaak Interwerk bestuderen de juristen van de vakbonden CNV, FNV en De Unie het vonnis. CNV-bestuurder Afshin Towhidi laat weten te onderzoeken of die zaak overeenkomt met de Capgemini-zaak en of ze dezelfde juridische weg kunnen gaan bewandelen. Volgens FNV’er Polhout is hiervoor veel belangstelling. ‘We overwegen het inderdaad. Wat we gaan doen hangt af van de bevindingen van de juristen. Ook eventueel ander te voeren acties hangen daar vanaf.’
Nieuwe informatiebijeenkomst
Vanavond, 10 april 2013, houden de vakbonden een nieuwe informatiebijeenkomst voor leden en niet-leden van Capgemini. Hierin bespreken zij het antwoord van Capgemini op een eerder verzonden open brief door de vakbonden. Hierin liet de dienstverlener weten dat het vasthoudt aan het loonoffer. De bijeenkomst start om 19.00 uur in het BCN-gebouw aan de Daltonlaan 100 in Utrecht.
De noodzaak voor dit loonoffer ontbreekt volkomen.
Middle management is gigantisch, overhead is enorm.
Een verkoopafdeling die alles verkoopt voor eenheidsworst.
Dit loonoffer heeft niks te maken met tarieven en salaris. Veel meer met een bedrijf dat zijn kosten en verkoop niet in de hand heeft. Gewoon wanbeleid.
Het zou goed zijn als de vakbonden zich hier eens voor inzetten.
Het kan toch niet zijn dat medewerkers de rekening gepresenteerd krijgen van een falend management?
Een management dat overigens zelf niet inlevert op salaris of bonussen.
Deze hele bezuinigingsactie trekt de aandacht weg van de hoofdzaak. De directie Capgemini Nederland functioneert niet. In deze tijd zijn betere cijfers eenvoudig te realiseren.
Wederom een sterk staaltje van ‘bord voor je kop hebben’.
Was 1 van de redenen om dit loonoffer door te zetten niet ‘loon naar werken’? De oudere werknemer zou ten opzicht van zijn/haar jongere collega te veel verdienen in relatie tot de geleverde prestatie?
Dan zou de Nederlandse directie van toch minimaal 90 procent moeten inleveren.
Zie het Computable artikel van 12-02-2013.
Eens was dit een goed bedrijf om voor te werken. Nu schaam ik me haast te pletter om te zeggen dat ik er gewerkt heb. Er is maar één oplossing om dit weer een fatsoenlijk bedrijf te maken: de bovenste lagen management er radicaal uitsnijden en vervangen door mensen die verder kunnen en willen kijken dan de winst van aankomend kwartaal. Het absurd korte termijn denken van de afgelopen paar jaar is Cap fataal geworden, nog twee van zulke jaren en het UWV heeft er 1500 ‘werknemers’ bij.
Er is nu al maanden negatief nieuws over Capgemini. Dat moet zijn weerslag op klanten en medewerkers hebben. Ben benieuwd wie er aan de beurt is nadat deze groep ingeleverd heeft. Als wij klant bij Cap zouden zijn, was dit een mooi moment te stoppen.
@marcel,
..Als wij klant bij Cap ….nt te stoppen….
Alsof daar de werkende garde wat mee opschiet. Nee, juist als klant moet je je leverancier dwingen tot kalmte en stabiliteit. In tijden zoals deze is klant nog meer koning en kan je best wel bepaalde zaken afdwingen. Om je toeleverancier, waar je jaren zaken mee hebt gedaan, de rug toe te keren getuigd van een erg kortzichtige visie wat we zelf ook altijd met name het management verwijten. Juist de ‘langterm’ goals gaan het winnen, ook op het bizarre management van Cap!
Mij is nog steeds niet duidelijk over welke functies en salarissen het gaat.
@Marcel, Stoppen? Tuurlijk niet, gewoon de tarieven met 20 procent reduceren. Maar even serieus, volgens mij is hier alles te herleiden naar minimaal de borging van de beurswaarde van het bedrijf, en een paar persoonlijke belangetjes.
Maar aan de andere kant…….
Het is natuurlijk wel een beetje terecht dat werknemers die 100.000 euro per jaar krijgen voor een paar simpele activiteiten gekallibreerd worden en er een loonoffer gevraagd wordt. Deze werknemers zijn meestal overgekomen en hebben de afgelopen jaren alleen maar geprofiteerd van de stijgingen. Ik kan me dus wel voorstellen dat Capgemini deze werknemers wil kalibreren.
En ja, als je niet akkoord gaat word je in een mooi schitterend programma gezet, met de nadruk op schitterend.
@Bart, Duidelijk dat je geen benul hebt wat er aan de hand is. Gaat om hardwerkende loyale medewerkers met minder dan 2 keer modaal, vier jaar er geen cent hebben bijgekregen en nu tot 20% mogen inleveren.
Cap Gemini is geen organisatie waar het ’te gezellig’ is. Dus zakelijk en professioneel als imago. Een consultant levert op in plaats van dat hij kost. Dat is netto een randvoorwaarde. Zeker in grote adviesorganisaties; anders is het niet meer te overzien. Spreadsheetmanagement Aldus.
Het betreft 150 man? Salarissen die nu met hand en tand worden bevochten (recessie, leefstijl, het graaien in de top als voorbeeld, meer ja minder nee, etc.). Niemand levert in. Dat is tekenen voor je ondergang. Stress van deze slepende zaak ook, zeker als het langlopende rechtszaken worden en mensen op non-actief worden gezet betreffende samenwerkingsproblematiek. Ik noem maar wat.
Het vak: Consultants hebben een prachtige baan (vind ik). Gebruik van vakkennis, autonomie, autoriteit en een portfolio van imposante klanten. De vergoeding die er tegenover staat heeft men zelf bedongen. (Amerikaans zaken doen, zeg maar) Zo niet, dan is een cursus onderhandelen wel op zijn plaats. Een goede consultant hoeft niet in te leveren, me dunkt. Die kan met gemak gebruik maken van zijn marktwaarde.
Jammer dat Cap nu in de media wordt neergezet als bedrijf die de ouderen wil benadelen. Een organisatie bewaakt zijn kerncompetentie. Cap doet er goed aan om dit door te zetten. Niet de medewerker bepaalt de lijn en visie.
@Roel Ik denk dat je de plank volledig misslaat.
Het is niet de eerste keer dat Capgemini dit probeert.
Heeft niks met kerncompetenties te maken. Het gaat er om dat de directie de Nederlandse directie van Capgemini niet functioneert.
Die bezuinigingsactie gaat Capgemini niet helpen.
De vorige keer had het ook een tegengesteld effect.
De uittocht van de beste talenten was enorm. Die wilde niet meer voor zo’n organisatie werken. Daar had Capgemini niet op gerekend. Kortom kapitaal vernietiging. Dat gaat nu weer gebeuren.
Er is een hele grote laag waar Capgemini zou moeten snijden. Het middle management en hoger. Te beginnen bij een groot aantal Vice presidents en hoger die al jaren niet functioneert. Dan ben ik het wel eens met je opmerking dat die geld moeten opleveren.
Helaas krijgen dit soort mensen zelfs promotie met een prachtige titel. Om vervolgens nog meer schade aan te richten.
Zoals velen met mij heb ik besloten destijds dat ik niet meer wilde werken voor een organisatie, die dit soort mensen beloont.
@Roel
Capgemini is een onprettig bedrijf met een onprettige cultuur met een niet functionerend gefrustreerd en ziek management.
Om wakker te worden:
Ook jij bent gewoon een product wat gebruikt wordt om arbeid te verzetten. Bijvoorkeur zo goedkoop mogelijk en zonder verdere investeringen.
Opleiding volgen? Nee, daar doen we niet aan. Zoek het zelf maar uit in je vrije tijd.
Eenmaal opgebruikt dan krijg je de stempel ’te duur’ en probeert men jou zo goedkoop mogelijk te dumpen.
En jouw opvolger staat weer klaar…
Jouw opvolger hoort als eerste dat jij schuldig bent aan jouw eigen ondergang, je bent immers niets meer waard en levert niets meer op. Dat is jouw eigen schuld, had je maar in je vrije tijd op eigen kosten moeten studeren en/of moeten zorgen dat je opdrachten kreeg toegewezen die jouw marktwaarde op peil houden (overigens zijn het de managers die dit bepalen).
Jouw opvolger is goed gelovig en geïmponeerd en geeft de boodschap door aan zijn naaste omgeving. Misschien reageert hij wel op een artikel in Computable.
Enz. enz. enz.
Stop de uitbuiting van mensen! Stop dit mismanagement! Stop met het geloven van de onzin die het management van dit bedrijf verspreidt!