Bezoekers van de vakbeurs Overheid en ICT kunnen experts uit de Computable-community vragen stellen over automatiseringsproblemen bij de overheid. Van 23 tot 25 april staat de ict-vaktitel in stand A098 in Jaarbeurs Utrecht. Vragen zullen vanuit de stand direct aan de Computable-experts worden voorgelegd. Thema van de beurs is ‘Informatie als sleutel voor de slimme overheid’.
In de Computable-stand A098 kunnen bezoekers hun vragen op het terrein van automatisering bij de overheid voorleggen aan experts uit de Computable-community. De ict-vaktitel telt ruim 1100 experts, van wie er 42 gespecialiseerd zijn in overheidsvraagstukken.
Medewerkers van Computable inventariseren de vragen die bij bezoekers van de overheidsbeurs leven, verzamelen die en leggen deze voor aan de juiste experts binnen de community. De antwoorden kunnen worden gelezen op de site Computable.nl. Zo biedt de ict-vaktitel via zijn stand onafhankelijk advies op maat.
Computable wil via de beurs in contact te komen met een groot aantal van de zesduizend verwachte bezoekers. Bezoekers kunnen zich in de stand abonneren op de kosteloze dagelijkse nieuwsbrief van Computable of een abonnement nemen op het gratis maandelijkse Computable-magazine. Daarmee kunnen zij op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het vakgebied van ict.
Overheden
De beurs Overheid & ICT richt zich op medewerkers van gemeentes, provincies, rijksoverheden, defensie, waterschappen, onderwijs en wetenschap. Het beursprogramma is vooral interessant voor hoofden van ict-diensten, ict-managers, ict-professionals, ict-adviseurs, projectmanagers, beleidsadviseurs en -medewerkers.
Thema’s die tijdens het congresprogramma aan bod komen zijn informatiebeveiliging, de nieuwe burger – de nieuwe gemeente?, nieuwe vormen van samenwerking, zaakgericht werken, social media en het nieuwe werken, geo-informatie.
Gratis toegangskaart
Meld je via deze link als relatie van Computable aan voor een gratis toegangskaart voor Overheid & ICT op 23 tot 25 april 2013 en bezoek onze stand A098.
Ben je onverhoopt niet in de gelegenheid de beurs te bezoeken? Abonneer je dan nu op de gratis dagelijkse nieuwsbrief of het kosteloze, maandelijkse Computable-magazine. Of op allebei, natuurlijk.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen (schrijven) dat dit me toch enigszins zorgen baart.
Als het advies van de experts evenredig is met de kwaliteit van sommige van de artikelen welke door deze experts geschreven worden, dan hou ik m’n hart vast.
Ik moet me hier aansluiten bij PaVaKe. Ik doe dat vanuit de kennis en ervaring vanuit de praktijk die eigenlijk tweeledig is.
Commercie
Je zit in de praktijk dat er, al of niet begrijpelijk, vanuit de commercie een bepaald beeld wordt neergelegd vanuit een offerte, waar de ambtenarij ongezonde inmenging heeft plaats gevonden uit besparingsdrang waardoor er wel hele scheven verhoudingen zijn ontstaan met alle mogelijke schadelijke gevolgen van dien.
It-dienstenleveranciers die na het binnenhalen van een tender niet meer in staat blijken, ingevolge contractuele afspraken, te komen tot kwalitatieve it-dienstverlening. Hier wil ik graag aan koppelen dat diensten dusdanig worden uitgekleed dat het weinig rendabel meer is een tender binnen slepen alleen wanneer men oog heeft op ‘meerwerk’ dat een tender met zich mee kan brengen.
Dat gebeurd met grote regelmaat waarvan achteraf zeer moeilijk te becijferen blijkt wat de werkelijke kosten van een tender blijken te zijn geweest. Die worden namelijk over tal van non it-budgetvormen weggeschreven vaak.
Gapend gat it vs non-it
Nog steeds is de kwaliteit van it-kennis binnen de overheid door onder meer anciënniteit, niet altijd even optimaal geborgd. Dat overigens is een probleem die landelijk, provinciaal en lokaal voorkomt. De gevolgen daarvan mogen we dan vaak in de media vernemen en dan noem ik even als voorbeeld de zaken zoals een EPD, Diginotar, C2000, KPN vs hacker, NS IT en het voortijdig afscheid nemen van it-dienstenleveranciers omdat perceptie en ervaring van dienstverlening dusdanig uit elkaar kwamen te liggen waardoor er van basaal it-beheer, management en ontwikkeling nog maar weinig sprake is gebleken.
Persoonlijke mening
Ik ben hier van mening dat er aan de toeleveranciers kwalitatief erg veel schort in dat soort trajecten en zeker de besparingsdrift en vaak het niet aanwezige basaal begrip van it die deze problemen veroorzaakt.
Een zeer slechte zaak daar it als materie er is om processen en handelingen te automatiseren om zo besparingen te bewerkstelligen.
Veel van de betrokkenen blijken daar nou net niet zo van op de hoogte te zijn waardoor er van goed en gedegen it soms nog maar erg weinig over blijft.
Grote reden tot zorg en overpeinzingen want niemand van beide zijden zal genegen zijn het achterste van de tong te willen laten zien.