De energiemarkt is in beweging en Delta, een multi-utility organisatie die energie, infra- en milieudiensten en digitale services levert, weet daar als een van de eersten op in te spelen met slimme meters. Deze en andere ontwikkelingen betekenen voor Delta dat het it-landschap moet worden aangepast en dat kan niet zonder kwalitatief testen. Delta heeft SQS als strategische partner op het gebied van testen.
Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 kunnen consumenten in Nederland hun eigen leverancier voor gas en elektriciteit kiezen. Voor de leveranciers betekent dit dat ze altijd hun beste beentje voor moeten zetten; er is immers meer marktwerking gekomen. Dat geldt ook voor Delta, een multi-utility organisatie die energie, infra- en milieudiensten en digitale services levert, zoals internet, telefonie, radio en tv-signalen. Maar het is niet alleen de liberalisering die gevolgen heeft gehad voor de leveranciers, ook vanuit de sector worden er regelmatig wijzigingen doorgevoerd. De energiemarkt is in beweging en Delta weet daar als een van de eersten op in te spelen.
Slimme meters
De overheid heeft besloten dat alle huidige gas- en elektriciteitsmeters in Nederland vervangen dienen te worden door slimme meters. Een slimme meter is een digitale elektriciteit- of gasmeter waarvan de meterstanden op afstand kunnen worden uitgelezen. Deze meters maken het mogelijk dat consumenten beter inzicht krijgen in hun energieverbruik doordat ze in eenvoudige overzichten hun verbruik kunnen ontvangen. Hierdoor is de meteropnemer of meterstandenkaart overbodig geworden. Sinds 1 januari 2012 is op beperkte schaal gestart met het plaatsen van slimme meters. Deze zogeheten kleinschalige uitrol betekent dat in 2012 en 2013 automatisch slimme meters worden geplaatst bij nieuwbouw, grootschalige renovatie en bij reguliere vervanging van een oude meter.
Daarnaast is er de splitsingswet die in verband met de liberalisering de gehele energiesector verplicht het netwerkgedeelte te scheiden van de levering. Door deze splitsing moeten de gegevens vanuit de slimme meters via de netbeheerder richting Delta, of een andere leverancier al naar gelang de keuze van de consument, worden ontsloten om automatisch in diens backend te worden opgeslagen.
Gevolgen voor it-landschap
Deze ontwikkelingen betekenen voor Delta dat het it-landschap moet worden aangepast en dat kan niet zonder kwalitatief testen. Coen van der Hulle is testmanager bij Delta. Eén van de strategische partners van Delta is SQS. Bij de inzet let de organisatie niet alleen op marktconforme prijzen, maar vooral op kwaliteit.
Van der Hulle: ‘SQS onderscheidt zich niet alleen met het op peil houden van de test skills en een goed gevuld cv van de testconsultants. De consultants van SQS verdiepen zich ook echt in onze organisatie, begrijpen onze business en zijn goed inpasbaar. Dat zit ‘m vooral in de sociale vaardigheden. We hebben veel contact met SQS en ze weten precies wat voor personen goed bij ons bedrijf passen; testconsultants die makkelijk in de omgang zijn, niet afstandelijk en passen in onze cultuur. Bovendien moeten ze snel inzetbaar zijn, want we hebben niet de tijd om mensen een paar maanden in te werken.’
Testen
Delta verzorgt zelf de master-testplannen. Om deze plannen uit te voeren, maakt het bedrijf gebruik van de expertise van SQS. Van der Hulle: ‘Het testen gebeurt in nauwe samenwerking met de key-users en de functioneel beheerders van onze organisatie. De testconsultants van SQS coördineren en begeleiden het testen volgens TMap Next. Het betreft hoofdzakelijk reviews, integratie-, acceptatie- en regressietesten. Zo ook binnen het project Slimme Meters.’
SQS heeft eveneens een productrisicoanalyse (PRA) uitgevoerd voor het project Slimme Meters. Met een PRA bepaalt SQS in samenwerking met Delta hoe zwaar een product of dienst getest moet worden. Daarom gebeurt dit na de review-fase. Van der Hulle legt uit: ‘Alle zaken waar onze klanten mee in aanraking komen, worden als ‘hoog’ gekwalificeerd. Een voorbeeld van een zwaarwegend punt is bijvoorbeeld hoe de klant zijn Verbruikskosten Overzicht kan inzien, per post of e-mail. Beide moeten dezelfde gegevens bevatten en dezelfde look & feel hebben. Daarentegen is een kleurtje van het scherm in de backoffice-systemen niet blokkerend voor een live gang. Dit kan ook later nog worden ontwikkeld en getest en krijgt dus een lage kwalificering.’
Wat betreft de uitval is Van der Hulle zeer tevreden. En de wijzigingen van hogerhand en de daaruit voortvloeiende ontwikkelingen binnen Delta wat betreft automatisering hebben zelfs gevolgen voor de uitwerking van de strategie van het bedrijf. Mede dankzij gedegen testen kan Delta nu meer inzicht, meer advies en meer cross-sell aan zijn klanten bieden. Dit zorgt dat Delta zich beter als betrouwbare energieleverancier kan positioneren.
Nieuwe (sector)ontwikkelingen
In 2014 krijgt iedereen in Nederland een slimme meter. Volgens Van der Hulle komt tijdens deze grootschalige uitrol nog meer vraag naar gestructureerd testen: ‘De vele implementaties zullen de vraag naar met name regressietesten aanzienlijk verhogen.’
Op het moment is Delta met SQS tevens in gesprek over het testen van apps. Dit kan SQS outsourcen naar India, waar de doorlooptijd kort is en de kosten lager zijn, maar waarbij toch de kwaliteit gegarandeerd wordt. Omdat Delta zijn energie en multimedia-services continu uitbreidt met diensten, zoals een tweede scherm waarmee klanten tv-programma’s kunnen volgen via een app op hun smartphone of tablet, of in de toekomst ook inzage in hun verbruik wordt het testen van apps een belangrijke focus voor de nabije toekomst.