Branchevereniging Nederland ICT is blij met de conclusies en aanbevelingen van het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Aanpak van ICT door het Rijk 2012’. Met name de conclusie dat ict-haalbaarheidstoetsen zinvol zijn om de kennis van de markt te benutten, is volledig in lijn met het standpunt van Nederland ICT hierover.
De Algemene Rekenkamer bepleit een laagdrempelige inzet van het instrument. Volgens Nederland ICT zou elk strategisch ict-project onderwerp van een ict-haalbaarheidstoets moeten zijn. Als ondergrens voor het toepassen van een toets volgens het principe ‘comply or explain’ bepleit Nederland ICT een bedrag van vijf miljoen euro. Dit in plaats van de door de minister gekozen grens van twintig miljoen euro.
Erkenning
Nederland ICT ziet het rapport van de Algemene Rekenkamer als steun in de rug voor de samenwerking tussen de rijksoverheid en het bedrijfsleven. Uit het rapport spreekt volgens de brancheorganisatie erkenning voor de rol die het bedrijfsleven kan spelen bij het verbeteren van ict-projecten van het Rijk.
In het rapport noemt de Algemene Rekenkamer als oorzaken voor de beperkte toepassing van ict-haalbaarheidstoetsen de onbekendheid van projectorganisaties met het instrument en de zwaarte die door projectorganisaties eraan wordt toegedicht. Bij een ondergrens van vijf miljoen euro kan een ict-haalbaarheidstoets volgens Nederland ICT nooit te zwaar zijn.
Projectaanpak verbeterd
Uit het rapport van de Algemene Rekenkamer bleek verder dat de manier waarop het Rijk grote ict-projecten beheert sinds 2008 is verbeterd, maar nog wel verder doorontwikkeld moet worden. De departementale chief information officer (cio), die de verbinding moet leggen tussen beleid en informatiesystemen, heeft de afgelopen jaren een positie verworven op de ministeries, maar functioneert nog niet overal zoals bedoeld. Ook andere instrumenten die helpen bij de beheersing van vaak complexe ict-projecten, zoals de ict-haalbaarheidstoetsen en een ict-dashboard, kunnen beter gebruikt worden.
Ik verwijs nog maar weer een keer naar het Besluit informatievoorziening in de rijksdienst 1990 (Besluit IVR 1990) dat in alle discussies over overheidsICTprojecten stelselmatig buiten beeld blijft.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004976/
En dan voor deze discussie met name artikel 12 lid 1 :
“Voordat een geautomatiseerd informatiesysteem wordt ontwikkeld, ingevoerd of gewijzigd, waarbij aanzienlijke risico’s bestaan, laat de minister wie het aangaat een onafhankelijke contra-expertise verrichten.”
Zoals al vaker aangegeven ligt aan alle ‘problemen’ rond overheids-ict-projecten een meta-probleem ten grondslag.