Internet en social media bieden steeds meer mogelijkheden en informatie. Bedrijven en consumenten gebruiken daarom steeds intensiever internet en social media. Microsoft springt hier met Windows 8 handig op in.
Zeker als je een stevige gebruiker bent van social media en je communiceert zakelijk en privé veel met anderen, dan maakt Microsoft Windows 8 je het makkelijker. Microsoft biedt met Windows 8 nu een desktop die een interactie mogelijk maakt met social media en het internet. Daartoe biedt zij het concept van dynamische tegels aan. Dit zijn kleine vensters op de desktop die actuele informatie en gebeurtenissen bevatten. De wereld waarmee jij communiceert is daarmee binnengedrongen tot op de desktop.
Skydrive
Om deze tegels te vullen dien je de communicatie tot stand te brengen tussen de desktop en social media. Microsoft maakt het je relatief eenvoudig. Het begint bij het installeren van het bedrijfssysteem. Tijdens de installatie kun je een Microsoft-account aanmaken. Het is niets anders dan een e-mailadres met een wachtwoord. Dit account is het centrale account waarmee je verbinding legt met social media-applicaties zoals LinkedIn en Facebook. Na deze installatie beschik je over Skydrive. Skydrive is een cloudoplossing die je in staat stelt om opgeslagen data zoals documenten, video’s en foto’s te delen met anderen via het internet. Ook zijn er een aantal standaard directories aangemaakt en in deze standaard directories kun je ook vullen met allerlei informatie. Deze data zie je dan direct op de dynamische tegels van de desktop verschijnen.
Met je Microsoft-account kan je verbindingen maken met Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media. Het configureren van de verbindingen is vrij eenvoudig. Na een succesvolle verbinding komt direct de informatie binnen op je desktop. Op een aantal dynamische tegels waaronder ‘Personen’, ‘Agenda’ ‘Foto’s’ en ‘Berichten’ zie je de informatie meteen verschijnen.
Hotmail en Gmail
De grootste kracht van het nieuwe concept om alles te presenteren op de desktop en verbindingen te leggen met social media, zit zich in de integratie. Dat is goed te zien op de Outlook 2013-client van Microsoft. Daarbinnen beschik je over alle (e-mail)accounts van LinkedIn, Facebook maar ook Hotmail en Gmail. Alle e-mailaccounts zijn dan automatisch vanuit één centraal punt voorhanden. Als bonus zie je alle additionele data van je medegebruikers wanneer zij naast hun standaard gegevens ook extra gegevens over zichzelf hebben toegevoegd aan hun profiel.
De integratie wordt krachtiger wanneer Outlook vanuit de e-mailservers op het internet zoals Gmail of Hotmail de e-mail laat doorsturen naar de Outlook cliënt. En wanneer je daarbij een koppeling realiseert via onder andere Bluetooth tussen Outlook en een synchronisatieprogramma voor de telefoon dan heb je ook op je telefoon alles voorhanden qua e-mail, taken en agenda, data van verjaardagen en nog veel meer.
Geen Microsoft-voorstander
Het is niet zozeer dat ik voorstander ben van Microsoft maar meer de ingeslagen weg toejuich waarin het op een gebruiksvriendelijk manier mogelijk wordt om data van allerlei bronnen op één centrale plek te hebben; te weten de desktop. Google is ook druk bezig met het integreren van allerlei data en applicaties (zoals Gmail, Google Drive, Google Agenda) op één desktop, maar dan voor de webbrowser Google Chrome. Kortom, het is een goede ontwikkeling dat de informatie van het internet en social media op één desktop staan. En zoals de Amerikanen het treffend zeggen: ‘The world at your fingertips’.
@Herman:
Naar mijn mening gooi je in je reactie(s) een hoop dingen die niet met elkaar te maken hebben door elkaar.
Informatievoorziening is zeker belangrijk voor deze tijd, tot zover ben ik het met je eens. In de volgende stap zou je moeten het soort van de functie aan de juiste informatie koppelen. Dat noemen ze ook informatiekanalisatie. In dit kader ga je bewust en beheerst de informatiestroom leiden. Doe je dat niet en ga je alle touwtjes van de social media aan elkaar knopen en op de desktop van de gebruikers presenteren, dan ben je je doel voorbij! Ik kan me voorstellen dat een ambtenaar van de afdeling Burgerzaken betaald wordt om zijn/haar werk te doen dan zijn/haar facebook, Hyves, LinkedIn etc op het werk bij te houden. Heb je het over iemand van de afdeling communicatie dan zou social media (voor zakelijke doeleinde) zeer belangrijk zijn voor haar/zijn functie.
In je reactie aan PaVaKe geef je aan dat de ontvanger opgevoed moet worden hoe hij/zij bewust met informatievoorziening om moet gaan om de productiviteit hierdoor niet negatief te beïnvloeden. Als je hiervan uitgaat dan zal ik je nu al vertellen, dat gaat niet lukken! Menselijke gedrag en gewoontes kun je niet (makkelijk of bijna nooit) veranderen. Al jaren wordt geprobeerd de werknemers bewust te maken van verschillende zaken rondom (wachtwoord)beveiliging. En we zijn er nog niet. Daarom heb ik aangegeven dat je de informatiestroom moet kanaliseren en verder segmenteren gebaseerd op bijvoorbeeld de functie!
In je verhaal mis ik een scheiding tussen het werken bij een bedrijf (als werknemer) en werken voor een bedrijf (als freelancer). In beide geval ben je “werknemer” maar er is een groot verschil tussen de (individuele) werkwijze van een freelancer en de werkwijze van een werknemer in dienst. Dit zie je ook verder terug aan hoe deze twee gevallen met informatievoorziening omgaan.
@PaVaKe:
Lees je de eerdere reacties? 🙂
Ik had in mijn eerste reactie over dezelfde zaken zoals je aangaf, maar zonder Jan Smit en Yolanthe!
Alles in de cloud is inderdaad een verrijking! Ideaal om niets meer zelf te hoeven opslaan en back-up. Wat heerlijk!
Toch wordt in deze discussie een belangrijk issue vergeten. We doen allemaal net alsof ict 24×7 bereikbaar is én zal blijven. Echter, door ons zo afhankelijk te maken van internet, hoeft er maar iets te gebeuren of we kunnen niets meer. Hoeveel bedrijven liggen al plat wanneer de internetverbinding het even niet doet. Hoe moet dat in geval van een crisis, calamiteit, wereldwijde cyberaanval, etc. De gevolgen zullen dan veel groter zijn dan we nu beseffen. Veel sneller dan vroeger zullen supermarkten leeg gekocht zijn, mensen zitten sneller zonder fysiek geld, weten niet hoe ze hun werk moeten doen zonder ict, etc.
Ik ben zelf ict’er dus doe hier hard aan mee. Daarom goed om in dit soort discussies ook te kijken naar de negatieve gevolgen van concepten als cloud computing!
@Arjan Het mooie van een artikel schrijven is dat het anderen overhaalt om te reageren en dat er telkens weer een andere invalshoek gekozen wordt, dat er bepaalde raakvlakken met het artikel bediscussieerd worden of dat iemand een bepaalde interpretatie heeft.
Het artikel gaat in op het centraliseren van socialemedia-informatie op de desktop en in je reactie op het artikel en de commentaren geef je aan dat we steeds afhankelijker worden van de internet. Je gaat daarmee niet in op de kerm van het verhaal maar op 1 van de raakvlakken.
De kans dat we niet meer kunnen beschikken over onze informatie (oftewel ons intellect) wordt steeds kleiner maar je hebt zeker gelijk dat de impact vele malen groter is wanneer het internet “uitvalt”. Niemand kan ons garanderen dat je altijd kan beschikken over je informatie. Als ik deze redenering doortrek dan kom ik tot de conclusie dat ik mijn waardevolle data die ik met veel moeite heb verkregen (CRM-data) graag binnenshuis wil hebben, lokaal op mijn systeem wetende dat dit risico’s met zich meebrengt en extra kosten. Het idee dat ik altijd kan beschikken over mijn data hetzij lokaal of op het internet stelt mij gerust. Begrijp me goed, ik ben een sterke voorstander van internet omdat het vele voordelen geeft maar je moet altijd kritisch blijven ten aanzien van technologie. Je opmerking m.b.t. de afhankelijk van internet is dus een legitieme opmerking.
En tot slot, wat is erop tegen om data ergens op het internet te hebben (lees cloud)en tevens lokaal?