Internet en social media bieden steeds meer mogelijkheden en informatie. Bedrijven en consumenten gebruiken daarom steeds intensiever internet en social media. Microsoft springt hier met Windows 8 handig op in.
Zeker als je een stevige gebruiker bent van social media en je communiceert zakelijk en privé veel met anderen, dan maakt Microsoft Windows 8 je het makkelijker. Microsoft biedt met Windows 8 nu een desktop die een interactie mogelijk maakt met social media en het internet. Daartoe biedt zij het concept van dynamische tegels aan. Dit zijn kleine vensters op de desktop die actuele informatie en gebeurtenissen bevatten. De wereld waarmee jij communiceert is daarmee binnengedrongen tot op de desktop.
Skydrive
Om deze tegels te vullen dien je de communicatie tot stand te brengen tussen de desktop en social media. Microsoft maakt het je relatief eenvoudig. Het begint bij het installeren van het bedrijfssysteem. Tijdens de installatie kun je een Microsoft-account aanmaken. Het is niets anders dan een e-mailadres met een wachtwoord. Dit account is het centrale account waarmee je verbinding legt met social media-applicaties zoals LinkedIn en Facebook. Na deze installatie beschik je over Skydrive. Skydrive is een cloudoplossing die je in staat stelt om opgeslagen data zoals documenten, video’s en foto’s te delen met anderen via het internet. Ook zijn er een aantal standaard directories aangemaakt en in deze standaard directories kun je ook vullen met allerlei informatie. Deze data zie je dan direct op de dynamische tegels van de desktop verschijnen.
Met je Microsoft-account kan je verbindingen maken met Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media. Het configureren van de verbindingen is vrij eenvoudig. Na een succesvolle verbinding komt direct de informatie binnen op je desktop. Op een aantal dynamische tegels waaronder ‘Personen’, ‘Agenda’ ‘Foto’s’ en ‘Berichten’ zie je de informatie meteen verschijnen.
Hotmail en Gmail
De grootste kracht van het nieuwe concept om alles te presenteren op de desktop en verbindingen te leggen met social media, zit zich in de integratie. Dat is goed te zien op de Outlook 2013-client van Microsoft. Daarbinnen beschik je over alle (e-mail)accounts van LinkedIn, Facebook maar ook Hotmail en Gmail. Alle e-mailaccounts zijn dan automatisch vanuit één centraal punt voorhanden. Als bonus zie je alle additionele data van je medegebruikers wanneer zij naast hun standaard gegevens ook extra gegevens over zichzelf hebben toegevoegd aan hun profiel.
De integratie wordt krachtiger wanneer Outlook vanuit de e-mailservers op het internet zoals Gmail of Hotmail de e-mail laat doorsturen naar de Outlook cliënt. En wanneer je daarbij een koppeling realiseert via onder andere Bluetooth tussen Outlook en een synchronisatieprogramma voor de telefoon dan heb je ook op je telefoon alles voorhanden qua e-mail, taken en agenda, data van verjaardagen en nog veel meer.
Geen Microsoft-voorstander
Het is niet zozeer dat ik voorstander ben van Microsoft maar meer de ingeslagen weg toejuich waarin het op een gebruiksvriendelijk manier mogelijk wordt om data van allerlei bronnen op één centrale plek te hebben; te weten de desktop. Google is ook druk bezig met het integreren van allerlei data en applicaties (zoals Gmail, Google Drive, Google Agenda) op één desktop, maar dan voor de webbrowser Google Chrome. Kortom, het is een goede ontwikkeling dat de informatie van het internet en social media op één desktop staan. En zoals de Amerikanen het treffend zeggen: ‘The world at your fingertips’.
Herman,
Een desktop voor mijn zakelijke doeleinde gebruiken is anders dan voor prive! Het is misschien leuk dat ik thuis alles (FaceBook, LinkedIn,Twitter, Data in de hemel etc) aan elkaar wil knopen maar misschien niet handig en gewenst, op mijn werk. Denk aan het effect van deze op de productiviteit van de medewerkers!
Persoonlijk zie ik het nut van deze niet voor het bedrijfsleven.
Herman,
Ik heb je artikel gelezen met de bril van architect en dan kom ik tot de conclusie dat je enkele aparte voorstellen doet:
1. Je stelt dat het handiger zou zijn als e-mails van verschillende servers worden doorgestuurd naar de outlook client. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, met vrijwel alle mail clients kan je verschillende e-mails servers direct koppelen, met doorsturen kopieer je informatie. niet handig. Hotmail heet tegenwoordig outlook.com.
2. Een koppeling via bluetooth met een telefoon en synchronisatie programma? Dat is toch wel echt achterhaald, synchronisatie gebeurt tegenwoordig vanuit cloudservices via WiFi of GSM/UMTS, vanuit 1 centraal punt met data opslag.
En ik wil niet flauw doen, maar Apple kent al een tijdje de feature dat je met een apple account direct gekoppeld bent aan facebook, linkedin, twitter, whatever…Als je account actief is ben je gelijk actief op social media..
Ten aanzien van het commentaar van Reza wil ik wel opmerken dat je gelijk hebt dat het handig is om social media intregraal aan te bieden. In een wereld van het nieuwe werken, waarbij de grens tussen zakelijk en prive verdwijnt is er behoefte om de desktop te verrijken. Het maakt eigenlijk niet uit of dit een microsoft, google of apple desktop is.
Dit onderwerp wakkert in ieder geval wel een interessante discussie aan. Hoe kan je als persoon jezelf nog in verschillende rollen manifesteren als anderen willen dat zoveel mogelijk wordt geïntegreerd.
Als jij onder werktijd een berichtje op je Facebook plaatst, zal dit waarschijnlijk niet gewaardeerd worden door je baas. Maar als je als communicatiepersoon een corporate Twitter-bericht schrijft juist weer wel.
Past deze integratie überhaupt wel bij hnw of zelfs bij een 9-tot-5-mentaliteit? Krijg je als medewerker genoeg vertrouwen om naar eigen inzicht je werk in te vullen en hoe ga je daar als werkgever mee om als je van mening bent dat dit niet helemaal goed gaat?
Dit artikel is op veel vlakken dubieus en ik snap niet goed waar Herman naar toe wil.
“Doorsturen naar je Outlook client” lijkt mij bijvoorbeeld een slecht idee. Data moet je laten staan waar het opgeslagen is, je wilt alleen een “view” al dan niet geaggregeerd op je device.
Windows 8 is zeker niet “Desktop” only, dus ook dat vind ik een rare beperking die je inderdaad niet verwacht van een IT architect.
Dan mijn persoonlijke mening: Tiles zijn slecht! Social media Evil. Nieuws heeft namelijk een verslavende werking. Het geeft een “shotje” naar je beloning systeem. Tiles die (social media) data tonen vragen dus om aandacht en afleiding en leiden je af van single-tasking en zijn in mijn ogen dus contraproductief.
Dit is ook de pest van smartphones. Sta je in de rij bij de snackbar, ga je even je telefoon checken (of aan de eettafel).
Ik zal niet ontkennen dat gemakkelijk communiceren met andere mensen handig is, in tegendeel! Alleen er is ook nog zoiets als werk. Turf nu eens welke social media handeling Productief is en welke stiekem niet.
Weer terug on topic: Volgens mij gebruik je een Microsoft account vooral op privé apparaten en nagenoeg niet op een zakelijke computer op je werk.
Ook dit bericht was weer een afleiding 😉
Naast de vraag of dit technisch handig is, vraag ik me af wat de effecten op lange termijn zijn. Zoals Henri al aangeeft, nieuws heeft een verslavende werking.
Doordat je constant getriggerd wordt door weer een facebook bericht, whatsappje, tweet en de laatste roddels over Jan Smit, Yolanthe en al die andere celebrities is de factor verstoring en afleiding zeer hoog. Daarnaast is de drang naar informatie (heeft iemand al weer iets geplaatst???) zo groot, dat de concentratieboog tijdens het werk niet groter meer is dan enkele minuten.
Als je iedere 5 minuten 1 minuutje snel de tegeltjes scant, heb je per dag alles bij elkaar al snel een uur aan niet-productiviteit geïntroduceerd!
Ik weet niet of ik als werkgever daar zo blij mee zou zijn….
Allereerst iedereen bedankt voor hun reacties. Ik wil kort reageren op alle antwoorden. Ik begin bij @Reza en kijk of ik mijn beantwoording toekom aan de anderen. Anders doe ik dat op een ander moment nog wel.
@Reza: Laten we bij het begin beginnen: Eerst hadden we slechts pc’s op de werkplek op het werk, daarna deed de pc zijn intrede bij de consument en bijna tegelijkertijd kwam internet. Daarna ontwikkelde internet zich snel en ontpopte zich van een gemeenschappelijk netwerk tot een service provider van allerlei diensten. Social media is daar een van de nieuwste exponenten van. Door de jaren heen zie je, al lang voor social media bestond, dat er een verdergaande vorm van integratie is tussen het privédomein en werkdomein. Dit is een ontwikkeling die je niet meer tegenhoudt en bovendien bewijzen de ontwikkelingen in de markt dat wij steeds sneller en overal over informatie willen beschikken. Of het nu gaat om privédata of zakelijke data. De leveranciers ontwikkelen hardware zoals pc’s , laptops, tablets, telefoon met de mogelijkheid om te communiceren met de buitenwereld. En dat is een goede ontwikkeling in een wereld waar kennis erg belangrijk is. De consequentie is dat privé en werk samensmelten. Thuis wordt werk en werk wordt thuis. Neemt daardoor de productiviteit af! Ik kan dat niet beoordelen en het is speculatief om dat te veronderstellen.
Wat ik wel zeker weet is dat we altijd ,zoals eerder gezegd, over informatie willen beschikken. Dat betekent dat applicaties en data altijd in de lucht moeten blijven. En we zijn hard op weg om dat te realiseren. Wat ik ook weet is dat de beveiliging steeds belangrijker wordende kwestie wordt. Maar ik heb geen enkele twijfel dat we in de (nabije) toekomst daarvoor de nodige en goede voorzieningen en procedures zullen treffen. Het verhaal dat de productiviteit zal afnemen is moeilijk te bewijzen. Van de andere kant kan ik veronderstellen dat de productiviteit juist door integratie (privé en zakelijk) toeneemt.
Tot slot, ik denk dat de integratie van data een ander aandachtspunt introduceert en dat is de “overkill” aan informatie. Hierin schuilt het gevaar dat je door al die informatie van o.a. social media en bronnen van het internet niet meer weet wat je er mee aan moet. Misschien leidt de enorme hoeveel data waarover we kunnen beschikken soms ons teveel af. Maar ook dat is speculatief. Mijn aandachtspunt in het verhaal van integratie van data zou zijn; hoe kan ik de klant helpen dat deze de juiste informatie krijgt…
@Sjoerd: Ja, het punt van integratie is zeker een interessant onderwerp. Laat ik gelijk stellen dat ik een sterke voorstander ben van integratie ondanks de nadelen die daaraan kleven. Deze stelling is gebaseerd op een algemeen principe: IEDEREEN, moet ALTIJD, overal DIRECT kunnen beschikken over informatie. We leven tenslotte in een kenniseconomie en iedere ICT’er weet dat informatie de basis is voor kennis. Dit principe stelt hoge eisen aan de voorzieningen in de ICT. Verder moeten vergaande voorzieningen getroffen worden dat informatie beveiligd wordt (vertrouwelijkheid, authenticatie, integriteit), dat er een scheiding aangebracht moet worden tussen privé en – zakelijke data op apparaten die van de zaak zijn en vice versa.
Verder denk ik dat we toegaan naar een economie waarin we 24-uur per dag beschikbaar zijn voor werk. Dat betekent niet dat we privétijd gaan inleveren maar dat we het oude principe van “nive to five” en werkdagen gaan verlaten en flexibeler met tijden omgaan.
Persoonlijk vind ik het heerlijk om zelf te bepalen wanneer ik werk en waar ik werk. Zolang de gevraagde resultaten geleverd worden. Dat vergt wel een bepaalde volwassenheid. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is en dan vinden we het heel gewoon dat we niet meer direct zichtbaarheid zijn voor de baas en dat we toch de gewenste resultaten leveren.
Tot slot ter afronding hier nogmaals de sleutelwoorden rondom de discussie integratie; productiviteit, beveiliging, versmelting privé en werk.
@Willem: wat je zegt is allemaal waar en jouw technische voorstellen zijn zeker adequaat. Dank je voor de update en toegevoegde waarde. Maar mij ging het om het aspect integratie van data en social media.
Beste @Henri,
waar ik naar toe wil is: “ik wil altijd kunnen beschikken over informatie op welk apparaat dan ook”. Ik ben een zelfstandige en constant aan het netwerken. Om te netwerken heb je allerlei informatie nodig. Deze informatie is te verkrijgen via e-mail en social media (m.n. LinkedIn).
Door deze informatie te downloaden kan ik met o.a. Office de data verder verwerken tot voor mij zinnige informatie. M.a.w. voor mij als zelfstandige en netwerker is een CRM-systeem te duur maar door alle e-mail (over allerlei afspraken), e-mailadressen en Linkedin data zoals telefoon, functie, bedrijf) te verzamelen, ordenen en verwerken kom ik tot heel veel nuttige kennis.
Data moet je in principe centraal laten staan, maar zoals in mijn geval, bewerk ik alle data lokaal en dan vind ik het prettige om deze data lokaal te hebben. Uiteraard hoeft dat technisch gesproken niet, maar voor mij is deze “CRM-data” zo belangrijk geworden, dat ik wat moeite heb dat ik deze ergens anders staan. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ook ik moet wennen aan het feit dat data niet meer lokaal hoeft te staan.
Beste @Paveke,
het idee dat informatie (nieuws) verslavend is vind ik vreemd! Een mens leeft van eten, drinken en kennis.
Maar volgens mij bedoel je dat je (te)vaak afgeleid wordt door de informatie die via allerlei agents en alerts op de apparaten zoals telefoon binnenhaalt. Tot op zekere hoogte ben ik het daarmee eens. Laat ik duidelijk zijn dat het fenomeen social media nog heel erg jong is. En zoals elke ontwikkeling brengt dit voor- en nadelen met zich mee. Een groot nadeel is dat we inderdaad afgeleid worden door informatie die met een hoge frequentie ons bereikt. Maar het is nog altijd de persoon die de informatie ontvangt beslist wat die er mee doet. Als die beslist midden in een gesprek om het bericht te lezen dan is dat storend maar dat betekent nog niet dat we de techniek moeten afschaffen. Dat betekent alleen maar dat we protocollen op moeten stellen waardoor we een goede balans gaan krijgen wanneer we wel dan niet gestoord kunnen worden. Een goed voorbeeld hiervan zijn een aantal publieke omgevingen zoals theater waar je gevraagd wordt de GSM uit te doen.