Door de overgang naar Office 365, Sharepoint en Windows Server Hyper-V is War Child effectiever en efficiënter gaan werken. De vele uren en euro’s die de hulporganisatie door het werken in de cloud bespaart, komen ten goede aan het ondersteunen van meer oorlogskinderen. Het was dan ook dit goede doel dat mediabedrijf 538 aanraadde om voor zijn War Child-week ook Office 365 van softwareleverancier Microsoft te gaan gebruiken.
Waar teams in landen als Uganda of Colombia uren moesten reizen om te vergaderen, bieden online telefoon- en videogesprekken met Lync nu uitkomst. De inzet van de laatste technologie maakt deel uit van een intensieve samenwerking tussen Microsoft, War Child en implementatiepartner Winvision. ‘We zijn effectiever en efficiënter gaan werken met de laatste technologie’, zegt Danny Wouters, change manager ict bij War Child. ‘Voor ons is het werken in de cloud essentieel. Zowel voor het garanderen van de veiligheid van onze informatie als voor het optimaal inzetten van onze tijd en middelen.’
Gemêleerd gezelschap
Volgens Wouters is de overgang naar Office 365 een pittig proces. ‘De gedragscomponent is eigenlijk het lastigste. Technologisch is het niet hoogdravend, je moet vooral goed kijken hoe je het kan laten aansluiten bij de behoeften van de gebruikers. Wij hebben een gemêleerd gezelschap, dus dat was wel een uitdaging. We werken met verschillende talen, maar gelukkig komen de functionaliteiten in de software overeen.’
Bij War Child zijn ze verder met de implementatie van Office 365 dan bij 538. Een deel is zelfs al op Sharepoint over en na de War Child-week gaan de teamsites ook in gebruik genomen worden. Wouters: ‘We liepen qua technologie achter, maar door Office 365 hebben we een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Voor aanvang hebben we met Microsoft een algemene service level agreement over de uptime afgesproken en hun system engineer heeft goed bij de migratie geholpen. Het onderbrengen van e-mail in de cloud was een hele stap, dat was echt de grootste verandering.’
Offline werken
Door de invoering van Microsoft Office 365 en Sharepoint kan informatie in Nederland en in de tien landen waar de hulporganisatie actief is, gedeeld en bewaard worden in een beveiligde omgeving. Storingen worden daardoor tot een minimum beperkt. Ook middenin de jungle of onderweg kunnen medewerkers offline aan documenten werken. Mogelijke wijzigingen worden geüpload zodra de medewerkers weer online gaan.
Voor het verbeteren van de serverinfrastructuur bij War Child is Windows Server 2012 Hyper-V geïnstalleerd. De critical servers draaien inmiddels bij implementatiepartner WinVision en internetprovider Hostnet, zodat diensten praktisch 24/7 beschikbaar zijn. Om het beheer voor het ict-team van War Child tot een minimum te beperken, wordt clientmanagement voortaan verzorgd door System Center 2012 Suite.
Ict optimaliseren
Microsoft en WinVision hebben in de afgelopen jaren intensief met War Child samengewerkt om de hulporganisatie uit te rusten met de laatste technologie. ‘Het is ontzettend mooi om de ict van een organisatie als War Child te optimaliseren’, zegt Jørgen Woortman, infrastructure consultant & architect bij Microsoft. ‘Nu alle medewerkers zijn aangesloten op Office 365 en werken met de nieuwste versie van Windows en Office kunnen ze hun waardevolle tijd nog beter besteden. Elke euro die op deze manier bespaard wordt, gaat naar kinderen die de hulp van War Child hard nodig hebben. De samenwerking gaat daardoor voor mij en mijn collega’s veel verder dan het aanbieden van hardware, software en technische ondersteuning.’
Microsoft-veilingen
Microsoft heeft ter ondersteuning van de War Child-week ook enkele interessante objecten ter veiling aangeboden. Zo kan er geboden worden op een trip voor twee personen naar het hoofdkantoor in het Amerikaanse Redmond, kan er een strategiesessie worden gevolgd met de Nederlandse directeur Theo Rinsema en kunnen vijftig Nederlandse Microsoft-medewerkers een dag ingehuurd worden voor allerhande werkzaamheden.
eeuh, is 4 artikelen in een 1 week tijd over warchild, 538 en office 365 niet wat veel van het goede?
Lijkt wel een promotie-actie van microsoft zo
Tja openoffice en skype en zarafa als mailserver bestond zeker niet…
Maar wel logisch als je het aan een microsoftleverancier vraagt om te helpen
Ja en? Wat is nu eigelijk de besparing in efficientie? Ik zie geen concrete uitkomsten. Is er uberhaubt wel een eind evaluatie geweest.
Iedereen kan wel zeggen dat alles efficienter is geworden, maar als je vervolgens twee keer zoveel geld kwijt bent is je besparing weer verdwenen.
@PaVaKe; ho ho… de week is nog niet voorbij, morgen weer een mooi verhaal over Office 365 😉
En eerder kon dit niet? Ik meen toch echt al alternatieven voor Office 365 te hebben gebruikt lang voordat het uitkwam. Het zat hooguit niet altijd in een pakket, hoewel er ook wel alternatieven zijn die wel al eerder uitkwamen en wel samen één pakket vormden. Een uitkomst voor mensen die niet door hebben dat er naast Microsoft nog andere leveranciers zijn van diensten en software.