Een koude wind blaast mij in het gezicht als ik mij in Hoofddorp naar de ingang van het kantoor van Yellow Communications (mijn pr- en communicatiebureau) spoed. Met twee andere pr-bureaus hebben ze vandaag de bijeenkomst ‘Ontdek de waarde van data’ georganiseerd. En over de waarde van data gesproken: het is vandaag 21 maart, de lente begint, maar zo’n ijzig weer als vanmiddag heb ik op deze datum nog niet eerder meegemaakt.
Binnen is het druk, de klanten van de organiserende pr-bureaus zijn in groten getale van de partij. Het zijn er inclusief mijzelf 21 in getal, waarvan de meeste in een drietal beknopte videocompilaties straks ook hun visie op het onderwerp zullen geven. Marcel Warmerdam van onderzoeksbureau The METISfiles en Ruud Alaerds van Keala Consultancy geven echter eerst gezamenlijk een korte introductie op het thema, zo kondigt men aan, waarna het voltallige publiek zal worden uitgedaagd om aan de hand van vijf prikkelende stellingen ‘de waarde van data’ met elkaar te bediscussiëren.
“Data is de essentie van ICT”, opent Ruud Alaerds zijn bijdrage aan de introductie. “Data moeten worden opgeslagen, vervoerd, gepresenteerd, gestructureerd en beveiligd, zo somt hij vervolgens op. Dat hij verzuimt te vermelden dat ze ook moeten worden gewist, en in voorkomende gevallen héél grondig, en na rampscenario’s zo goed mogelijk moeten worden hersteld, valt mij als representant van een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd natuurlijk direct op. Maar ik vergeef het hem, want dat zijn aspecten aan het onderwerp die door de meesten van ons wel vaker worden vergeten.
Marcel Warmerdam schetst vervolgens de twee belangrijkste technische factoren die ten grondslag liggen aan de exponentiële datagroei waarvan de moderne mens de afgelopen decennia getuigen is, te weten de constant voortschrijdende miniaturisering, vervat in de alom bekende wet van Moore, en de internettoegang: de verdubbeling van de bandbreedte elke 1,5 jaar. Die twee hebben geleid tot wat men nu wel aanduidt als Het Internet van Alles. Het Internet van Alles dat oorspronkelijk begon met het koppelen van clientsystemen, maar waaraan nu in een ongeëvenaard tempo steeds meer apparaatjes, zoals smartphones en tablets worden toegevoegd. ‘Je hebt het tegenwoordig niet meer over miljoenen, nee het gaat tegenwoordig over miljarden van aan het net gekoppelde devices.’
Het zal u intussen duidelijk zijn, het zijn geen echt schokkende nieuwe inzichten die Warmerdam en Alaerds (kunnen) voorschotelen. Na te hebben vastgesteld dat alles gestaag richting cloud verhuist, de toekomst mobiel en ‘social’ zal zijn en er binnen de it een verschuiving plaatsvindt van data naar informatie, komen de marktvorsers uiteindelijk aan bij het onderwerp waar geen enkele themabijeenkomst over data en alles wat daarmee samenhangt heen kan: big data!
De belofte van big data? Dat het (meer)waarde zal opleveren die de productiviteit verhoogt, de concurrentiekracht versterkt en de innovatie een boost zal geven. Of het die belofte ook zal inlossen? De discussie kan beginnen! Benieuwd naar de verhalen over de waarde van data van de 21 deelnemende it-organisaties? Neem dan zeker een kijkje op de website met alle video’s. En ja, inderdaad, uiteindelijk ook op de bijeenkomst zelf werd nog heel lang en heel levendig over de waarde van data gesproken…
Jaap Jan Visser, Country Manager Kroll Ontrack