Gemeente Groningen en gemeente Ten Boer kiezen voor de iBurgerzaken-oplossing van Pinkroccade Local Government. Dit sluit aan op het mGBA-programma van de overheid en heeft tot doel om burgers te voorzien van klantvriendelijke en moderne dienstverlening.
Gemeente Groningen en gemeente Ten Boer tellen samen meer dan tweehonderdduizend inwoners. Om de digitale dienstverlening richting burgers beter te regelen, hebben de gemeenten Pinkroccade Local Government in de arm genomen. Onder het motto ‘De burger is de goedkoopste ambtenaar’ draagt de selfservice-afhandeling door de burger nu in grote mate bij aan kostenbesparing op de bedrijfsvoering.
Andere reden
De gemeenten blijven de regie houden maar het werk wordt gedaan door de burger. Hierdoor is er meer ruimte voor servicedifferentiatie naar doelgroepen. Ambtenaren besteden immers minder tijd aan de afhandeling van relatief eenvoudige aanvragen en houden daardoor meer tijd over voor specialistische dienstverlening.
Een andere reden voor gemeente Groningen om voor Pinkroccade Local Government te kiezen is dat de iBurgerzaken-oplossing inpasbaar is in de keuzes die Groningen al gemaakt heeft op het gebied van architectuur. Hiermee worden desinvesteringen voorkomen. Daarnaast speelt de oplossing in op de toekomstige beleidsontwikkelingen van de gemeente en biedt het een solide basis voor bredere dienstverlening, verdere kostenbesparingen en samenwerkingen.
King, Nora, Gemma en Stuf
Deze samenwerkingen gaan verder dan gemeentelijke samenwerkingen zoals met gemeente Ten Boer. Het platform is gebaseerd op wereldwijde open source-oplossingen, het concept Basisgemeente van King (Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten) en de Nederlandse open overheidstandaarden zoals Nora (Nederlandse Overheid Referentie Architectuur), Gemma en Stuf (Standaard Uitwisselings Formaat). Heeft de gemeente al gekozen voor een klantcontactcenter- of zaaksysteem, dan sluit iBurgerzaken daar op aan en geeft zelfs een extra impuls aan zaakgericht werken.