Mediabedrijf 538 zit midden in zijn inzamelingsweek voor het goede doel War Child. Softwareleverancier Microsoft stelt als partner zijn nieuwe zakelijke cloudproduct Office 365 aan 538 beschikbaar om de mensen op locatie te laten samenwerken met het hoofdkantoor in Hilversum. De eerste bevindingen zijn positief en al tijdens de pilot wordt serieus overwogen het product ook buiten projecten om te gaan inzetten.
War Child werkt al enige tijd met Office 365 en is daar zeer tevreden over. Het was dan ook dit goede doel dat het Microsoft-cloudproduct onder de aandacht bracht bij 538. In hun gezamenlijke inzamelingsweek wordt er vooral op locatie gewerkt en volgens War Child is het dan ideaal om hiervoor Office 365 te gebruiken. 538 besloot tot een pilot tijdens zijn War Child-week.
Lync en OneNote
‘Office 365 staat bij War Child al aardig op de rit’, zegt ict-manager bij 538 Alexander Josiassen. ‘Op dit moment gebruiken we vooral e-mail, Lync en het reguliere Office-pakket en onze eerste bevindingen zijn positief. Je hebt nu altijd je audio en video bij de hand doordat Office 365 het in de cloud zet.’ Josiassen is ook te spreken over de werkoverdrachten die via OneNote plaatsvinden. Teamsites zet 538 nog niet via Office 365 op.
Gedurende de War Child-week is 538 elke dag op een andere locatie. Doordat de tijd er niet is om dagelijks per locatie alles goed te testen, is de Office 365-omgeving vooraf bij verhuurder van licht-, geluid- en videoapparatuur Ampco Flashlight in Utrecht getest. Daar is een volledige uitzendlocatie opgebouwd en zijn er verschillende tests gedraaid. Uiteindelijk is ervoor gekozen om op korte termijn niet alle functionaliteiten in gebruik te nemen. Josiassen: ‘We gebruiken nu 75 procent en kijken eerst hoe ermee gewerkt wordt. Als de wauw-factor er is, gaan we er misschien wel meer mee doen, maar dat kunnen we in deze hectische week met snel schakelen nog niet evalueren.’
Hulp van Wortell
Microsoft-dienstverlener Wortell werd door 538 gevraagd om de implementatie van Office 365 voor zijn rekening te nemen. Cto Danny Burlage nam ook maar de training van de 538-mensen voor zijn rekening en is gedurende de War Child-week ook elke keer op locatie om bij te springen. ‘We hebben met 538 gekeken waar voor hen de toegevoegde waarde van Office 365 zit. 538 had nog geen instant messaging en dus was Lync voor hen een uitkomst. Ze zien wel de mogelijkheden van het product, dus gaan we ook kijken naar logische vervolgstappen om het product te gaan gebruiken. Het enthousiasme in het project is zo groot, dat ik met Josiassen nog wel de discussie aanga om Office 365 in productie te nemen.’
Burlage is tijdens de War Child-week vooral aanwezig om te helpen met Office 365, maar op locatie merkt hij dat zijn expertise voor meer wordt ingeschakeld dan alleen het cloudproduct van Microsoft. ‘De week is gigantisch intensief en er moet nogal wat geregeld worden. Naast Office 365 ondersteun ik ook het team op locatie. Zo moet ik bijvoorbeeld internet regelen en word ik ingeschakeld voor allerhande clouvraagstukken.’ Burlage was ook het afgelopen weekend aanwezig en maakte een ooggetuigenverslag voor Computable.
Microsoft-veilingen
Microsoft heeft ter ondersteuning van de War Child-week ook enkele interessante objecten ter veiling aangeboden. Zo kan er geboden worden op een trip voor twee personen naar het hoofdkantoor in het Amerikaanse Redmond, kan er een strategiesessie worden gevolgd met de Nederlandse directeur Theo Rinsema. en kunnen vijftig Nederlandse Microsoft-medewerkers een dag ingehuurd worden voor allerhande werkzaamheden.