Op dit moment zijn er al meer dan tien miljoen gebruikers van 'communication as a service' waarbij telefonie als dienst wordt afgenomen. Worden er dan al zoveel telefooncentrales vervangen door oplossingen op basis van telefonie als een dienst ? Nou nee, dat ook weer niet…
Het gaat hier natuurlijk om mobiele telefonie. Mobiele telefonie is het beste voorbeeld van telefonie uit de ‘cloud’. Het heeft alle voordelen van een clouddienst::
* Betalen per aansluiting: Heb je meer aansluitingen dan betaal je meer, heb je er minder dan betaal je minder.
* Geen beheer aan de centrale apparatuur. De providers regelt alles omtrent dekking, instellingen en storingen.
* Alle apparatuur is opgesteld op locatie van de dienstverlener en is eigendom van de dienstverlener. Geen investeringen in deze apparatuur, alleen betalen per maand voor wat je gebruikt.
Maar met deze cloud-dienst heb je dan ook meteen een paar ‘nadelen’ van de cloud:
* Heeft de provider een storing dan kan er niet gebeld worden en moet je maar afwachten hoe snel een probleem wordt opgelost.
* Wil je na afloop van het contract naar een andere provider dan is dat een hoop gedoe.
* Maatwerk is niet mogelijk of duur.
Waarmee maar gezegd is dat de ’cloud’ eigenlijk al breed wordt ingezet voor telefonie. Voor mobiele telefonie dus, maar ook voor vaste telefonie is de markt druk bezig dit te kunnen aanbieden. Of we dan ook naar boven de tien miljoen gaan is echter maar zeer de vraag, iedereen heeft namelijk al dat cloud-mobieltje, en die volstaat voor velen. Toch kan lang niet iedere organisatie met alleen mobiele telefonie uit de voeten, dat zal eerst onderzocht moeten worden.
Joost,
Bedankt voor je bijdrage. Maar ik ga toch even kritisch zijn. De voor- en nadelen die je noemt zijn niet echt nieuw te noemen en ik denk bij veelal bekend. Tevens vind ik je opiniestuk erg summier. Ik kan het beter een opiniestukje noemen. Over dit onderwerp lijkt mij veel meer te schrijven. Ik vind dit een gemiste kans.
@Joost/Ruud,
Inderdaad veel zou er aan verbeterd kunnen worden als er wat praktische kengetallen genoemd worden. Daarnaast, wanneer je het verhaal tegen Mission Critical Infrastructures aanlegt, gebeurt er heel wat anders…. Dat zal ook niet de gebruikers groep zijn die bedoeld wordt, maar toch, door de toename van communicatie-toepassingen geïntegreerd, verweven en onlosmakelijk verbonden inmiddels in bedrijfsprocessen wordt infrastructuur belangrijker, per dag. Onderbrengen in de cloud betekend niet alleen standaard aansluitingen, maar ook wanneer er een storing is inmiddels een mega-maatschappelijke impact, meestal van wat langere duur, maar wel weer minder vaak dan een eigen infrastructuur.
Daarnaast het verplaatsen naar de cloud is eigenlijk niet veel anders dan opteren voor een ander kostenmodel, namelijk van investering naar exploitatie. Dat lijkt in eerste en tweede instantie goedkoper, maar een TCO plaatje en op het juiste moment beëindigen zijn dan vrij cruciaal. Op micro niveau, hoeveel mensen zijn er op tijd bij hun “mobiele” provider voor het volgende toestel dat in hun abo geld zit…..
Joost,
wat wordt je volgende artikel: gas/water/electriciteit uit de cloud?
Het hele architecturele concept achter mobiele telefonie is compleet anders t.o.v. de cloud zoals we die kennen in IT land.
Kijk alleen maar naar de kostenstructuur. Als ik vanuit Frankrijk bel, betaal ik daar een heel ander bedrag voor dan wanneer ik vanuit Nederland bel.
Ook maak ik bij (basis-)telefonie ook helemaal geen gebruik van data en/of services die “ergens in het telefoon netwerk” opgeslagen zijn, maar heb ik een point to point verbinding, die tot stand komt via een slim protocol.
De voordelen die je noemt zie ik ook bij bijvoorbeeld het afnemen van elektriciteit. Pay per use (kWh), en alle apparatuur zijn in beheer van de elektriciteits- en netwerkeigenaren.
De nadelen die je noemt herken ik niet, zeker niet vanuit de mobiele telefonie:
– als je provider een storing heeft, kun je zo overschakelen op het netwerk van een ander (technisch geen probleem, dat dit vaak niet kan heeft een heel andere reden). Deels zie je dit al, door bijv. een Telfort die meelift op het KPN netwerk. Maar ook in het buitenland maak je geen gebruik van je eigen provider, maar ga je naadloos over op het netwerk van een andere partij.
– naar een andere provider is geen gedoe hoor, gewoon ander SIM kaartje erin. Nummerbehoud is al jaaaaaaaaaaaren mogelijk, dus ik kan je “gedoe” niet plaatsen
– maatwerk is niet mogelijk? Aan wat voor maatwerk zit je te denken? International roaming, belbundels, pre-paid of pay per use is standaard mogelijk. Voor bedrijven zijn er talloze mogelijkheden als het gaat om vpn, verkort bellen et cetera.
Ik sluit me dan ook graag aan bij de laatste zin van Ruud: een gemiste kans!
Joost,
Ook ik vind het artikel wat kort door de bocht. Ik ben met je eens dat “telefonie uit de cloud” booming is, zolang je refereert aan de “virtual PBX” diensten die je nu ziet ontstaan. Deze diensten zijn in essentie niet anders dan het ouderwetse telefonienetwerk. Als dat plat gaat is ook iedereen uitgebeld. Je ziet dan ook dat serviceproviders hun diensten opbouwen met verschillende high-availability opties die allemaal hun eigen prijs hebben.
Als je gebruik maakt van internettelefonie via een consumentenDSL lijn zul je andere SLA’s hebben dan je bij een business grade dienst.
Mijn werkgever is bijvoorbeeld een provider van dit soort business grade diensten en wij garanderen (en halen) serieuze beschikbaarheden voor onze klanten.
Beste Joost,
In principe is een analoge of isdn aansluiting thuis ook telefonie uit de cloud. Je kan met een simpel toestel ook de hele wereld bellen.
Alle voordelen die je noemt gelden ook hiervoor.
Telefonie uit de cloud of wel hosted solutions gaat dan veel meer over bedrijfstelefonie. Je had je bijdrage veel meer over deze zaken kunnen toespitsen en alle voordelen en nadelen hierover kunnen opsommen.Echter, er is al veel hierover geschreven.
Joost,
Volgens Cloud-regels/concept je hebt geen contactpersoon bij je leverancier, geen helpdesk en alleen maar een stukje papier wat SLA heet. Stel je voor dat je bedrijf een dag niet bereikbaar is. Hoe groot is de schade? Aan wie`s jas ga je trekken om het probleem voor je op te lossen? Hoe ga je met je leverancier communiceren om te weten waar je aan toe bent? En nog meer andere nadelen die aan het cloudconcept gekoppeld zijn.
Ik sluit me bij andere reacties aan wat betreft je artikelen. Als ik je artikelen in het verleden kijk dan zie ik weinig tot geen onderbouwing, zelden interactie met de lezers en reageerders en kortom geen opinie maar wel een soort verkapte marketing (voor jezelf)
Ik hoop dat je na zoveel kritiek wat verbetering in je volgende stuk laat zien.
Ik vraag mij af of de reageerders het artikel wel begrijpen of lezen wat ze willen lezen.
Mobiele telefonie is zoals je omschrijft een echt cloud concept. Je betaald per aansluiting en gebruik en verder heb je er geen omkijken naar. De zwakte zit in het (toegangs)netwerk en dan de dekking en capaciteit en het principe 1=geen is moeilijk implementeerbaar omdat de provider de SIM kaart bezit en er meestal maar ruimte is voor 1 sim kaart in een mobiel.
Vaste telefonie uit de cloud heeft een toekomst, zoals alles uit de cloud een toekomst heeft. Om de zwaktes in cloud concepten op te lossen zul je maatregelen moeten nemen. De grootste risico’s aan cloud concepten zitten in de netwerkaansluiting, waarbij het principe 1=geen zou moeten opgaan. Met een combinatie van vaste en mobiele netwerk aansluitingen kan je een robuust telefonie netwerk in de cloud bouwen en afscheid nemen van eigen centrales en de rest.
Dat vaste telefonie en mobiele telefonie gaan integreren lijkt mij een logische conclusie.
@Joost
waarom reageer je zelf niet als je wat schrijft in Computable? Tenslotte nemen deze mensen ook de tijd om commentaar op je stukje te geven. Soms misschien wat kort of wellicht kort door de bocht, maar toch……
@ Joost
Wat je hierboven schrijft is exact een kopie van een blog van je elders op 20 september 2011, kennelijk is er in die tussentijd niet veranderd?
http://blog.ev.nl/it/cloud-computing/telefonie-uit-de-cloud-nu-al-meer-dan-10-miljoen-gebruikers-in-nederland