Ontwikkelaar Sping heeft een systeem ontwikkeld dat verkeersovertredingen detecteert via de mobiele telefoon en boetes incasseert via de mobiele telefoonrekening. Het systeem kan de schatkist op jaarbasis miljoenen besparen en opleveren. Na een intensief test- en pilottraject wordt het systeem komende maand in gebruik genomen door de openbare overheid.
Iedereen draagt tegenwoordig een mobiele telefoon bij zich. Het systeem lokaliseert de mobiele telefoon van verkeersdeelnemers en meet de verplaatsing op basis van gegevens uit het mobiele netwerk. Daarnaast zijn gegevens beschikbaar over bijvoorbeeld snelheidslimieten op auto- en snelwegen en de status van verkeerslichten. Door beide te combineren bepaalt het systeem of iemand een verkeersovertreding begaat. Het systeem detecteert onder andere door rood rijden of lopen, snelheidsovertredingen en parkeerverboden.
Mobile payment services
Bij een verkeersovertreding ontvangt de overtreder direct per sms welke overtreding er is begaan, inclusief de hoogte van de boete die hiermee gepaard gaat. Aansluitend op toevlucht van mobile payment services en mogelijkheden van operator billing wordt de boete geïnd via de mobiele telefoonrekening. Wel krijgen overtreders de mogelijkheid om via een website bezwaar aan te tekenen.
Het systeem is overal in Nederland toepasbaar en werkt voor alle verkeersdeelnemers die een mobiele telefoon bij zich dragen. In eerste instantie lag de nadruk op snelheidsovertredingen op snelwegen. Echter, de meest ernstige verkeersovertredingen vinden plaats binnen de bebouwde kom. Het systeem is zo ontwikkeld dat het zowel binnen- als buiten de bebouwde kom inzetbaar is en op deze manier bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Koppeling met buitenland
Het systeem richt zich op dit moment op Nederland(ers). Binnenkort wordt dit uitgebreid naar het buitenland. Het systeem wordt dan gekoppeld aan buitenlandse telecomproviders en maakt internationaal innen dan mogelijk. Ook bekijkt Sping nu de mogelijkheden om verzekeraars toegang te geven voor het berekenen van premies en analyse van ongevallen.
Dit is ’n 1 april grap, toch? De locatiegegevens van mijn telefoon zijn prive, daar heeft de overheid noch Sping wat mee te maken.
1 april!
1 april!
Iets met 1 april of zo???
Is het niet een beetje vroeg voor een 1 april-grap?
Dus de aannames zijn dat
1) Iedereen ten alle tijden een mobiele telefoon bij zich draagt;
2) De positionering altijd klopt;
3) Dat de manier van voortbewegen altijd gelijk is;
4) Dat de informatie in de database met de werkelijkheid klopt.
Dat is nogal wat, aangezien
2) de positionering zeker niet altijd nauwkeurig is (vb. Deventer moordzaak en eigen tests met diverse modellen telefoons)
3) het mede hierdoor (en zeker niet exclusief) niet geheel zeker vast te stellen is met welk vervoersmiddel men zich verplaatst (tram of auto, hardlopend of langzaam rijdend),
4) de database en de werkelijkheid elkaar wel eens uit het zicht wil verliezen, bijvoorbeeld door tijdsverschil.
1) is zeker niet ten alle tijde het geval waardoor een wegsituatie anders kan zijn dan het systeem “denkt”.
Techniek is mooi, maar een bezwaarprocedure moeten beginnen omdat de techniek fout zit, is afbraak in de fundering van een rechtstaat: onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Aanname 5) Alleen de bestuurder heeft een telefoon.
Fijn als je met zijn vieren in de auto zit. Ik snap dat dit de staat inderdaad miljoenen op kan leveren…
1 april mensen…..
In de regio Rotterdam heeft het systeem al proef gedraaid en dat was een succes! Heeft in het Rotterdams Dagblad gestaan!
@ Matthias
en dan ook nog geschikt voor prepaid 🙂