Vastgoedbelegger Wereldhave heeft een mobiele app voor zijn zeven Nederlandse winkelcentra ontwikkeld. Met deze app kunnen winkeliers onder andere door middel van augmented reality hun winkel en producten virtueel ‘tot leven wekken’. De winkeliers zijn nu naast online ook mobiel aanwezig en hebben zo een tool in handen om de consument te kunnen bereiken.
‘De rol van het winkelcentrum is aan het veranderen en dus moeten wij mee’, zegt Hans Vermeeren, managing director van Wereldhave Nederland. ‘Deze mobiele winkelcentrum-app is wat ons betreft de logische volgende stap binnen de digitale strategie van Wereldhave. Dat wij hiermee voorloper zijn binnen de branche is natuurlijk leuk, maar het uiteindelijke succes zullen we samen met onze winkeliers moeten realiseren.’
Geïntegreerde social media
‘De kracht van de app zit in de combinatie van de verschillende toepassingen’, meent Sander Andreae, oprichter van Greenhouse Innovation en ontwikkelaar van de app. ‘De laatste aanbiedingen, een aantrekkelijk winkeloverzicht, digitale versies van de ‘ouderwetse’ winkelfolders en geïntegreerde social media. Dat maakt de app uniek in zijn soort.’
Er zijn vele mogelijkheden voor het gebruik van augmented reality in de winkelcentra. Denk hierbij aan virtuele catwalks met modeshows, schatzoeken naar eieren of kroontjes met Pasen of Koninginnedag. Of winkels die nooit meer echt dicht zijn, omdat er op de rolluiken een webshop verschijnt wanneer bezoekers na sluitingstijd hun smartphone hierop richten.
Location based services
De winkelcentrum-app is ontwikkeld voor location based services. Wereldhave heeft voor elk van zijn zeven winkelcentra een eigen app ontwikkeld. De deelnemen winkelcentra zijn Eggert in Purmerend, Kronenburg in Arnhem, Winkelcentrum Etten-Leur, Roselaar in Roosendaal, Koperwiek in Capelle aan den IJssel, Koningshoek in Maassluis en Winkelhof in Leiderdorp. De app is verkrijgbaar voor iPhone- en Android-gebruikers en is in de App Store en Google Play te vinden onder de naam van het desbetreffende winkelcentrum.