De editie 2013 van ict-vak- en handelsbeurs CeBIT in Hannover heeft 285.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er bijna dertigduizend minder dan de 312.000 in 2012. Toch toont beursorganisator Deutsche Messe zich niet ontevreden. Het bedrijf houdt zich vast aan het stijgende aandeel zakelijke bezoekers, waar bovendien veel ict-beslissers en inkopers tussen zaten. Dit aandeel kwam uit op 84 procent van het totale bezoek. Ook trok CeBIT 2013, dat plaatsvond van 5 tot 9 maart, bezoekers uit 120 landen; in 2012 waren dat nog 110 landen. De volgende CeBIT staat gepland voor 11 tot en met 15 maart 2014.
In 2010, het jaar waarin CeBIT voor het eerst terugging naar een vijfdaagse beurs, trok het evenement nog 334.000 bezoekers en in 2011 zelfs nog 339.000. Daarna lijkt zich een dalende lijn te hebben ingezet. De beursorganisatie put echter hoop aan de in haar ogen steeds beter wordende kwaliteit van de bezoekers. ‘De meeste standhouders melden ons dat ze dit jaar meer waardevolle contacten hebben opgedaan dan bijvoorbeeld vorig jaar. Voor een show als CeBIT is de kwaliteit van het bezoek belangrijker dan de kwantiteit’, aldus woordvoerder Hartwig von Sass. Hij wijst er op dat er nog nooit zo veel ict-beslissers en inkoopmanagers op de beurs zijn verschenen als de afgelopen editie.
Shareconomy
Op CeBIT 2013 presenteerden zo’n vierduizend bedrijven uit zeventig landen zich. Polen was partnerland en vaardigde ruim honderdvijftig ict-ondernemers af. In totaal vonden naar schatting meer dan zeven miljoen zakelijke ontmoetingen plaats tijdens de vijf dagen. Het centrale thema dit jaar luidde Shareconomy, het delen van kennis, ervaringen, tools en diensten en het gezamenlijk toegang krijgen hiertoe.
De volgende CeBIT staat gepland voor 11 tot en met 15 maart 2014. Volgens woordvoerder Von Sass is in overleg met standhouders al twee jaar geleden bepaald dat de editie 2014 niet in de eerste week maar in de twee week van maart plaatsgrijpt.
Nederlands tintje
Veel landen, zelfs België, hadden een eigen paviljoen op de CeBIT. Het Nederlandse bedrijfsleven schitterde opnieuw door afwezigheid, op de stands van individuele deelnemers na. De beurs kleurde nog een beetje oranje doordat Greenclouds uit Rotterdam medewinnaar werd van de CeBIT-wedstrijd Code_n13 voor jonge bedrijven. Het thema was duurzame digitale energieoplossingen. Greenclouds, een broker van overtollige computercapaciteit uit datacenters, won in de categorie ‘Emerging Companies’ en kreeg een cheque van vijftienduizend euro.
Opvallend was dat niet alle prijzen bij Code_n13 werden uitgereikt. Zo kon de sponsorprijs van Dell van tienduizend euro voor de beste oplossing die draait op Windows 8 niet worden verzilverd. Geen van de vijftig finalisten van Code_n13 bleek een oplossing aan te bieden die geschikt is voor de nieuwe Windows-omgeving. Verder zocht een andere sponsor, Seedmatch, naar drie Duitse start-ups die mee wilden draaien in een crowd funding-programma. Het kon maar twee partijen vinden: Changers.com en Carzapp.
Bijna nog maar 1/3 overgebleven bezoekers in vergelijking met de topjaren toen er 700.000 bezoekers op af kwamen…
Ja, dan moet je iets doen om dit te relativeren. Bijvoorbeeld door te roepen dat de kwaliteit stijgt van de bezoekers 🙂
De ervaring is inmiddels:
Datgene wat je zoekt vindt je op internet
Datgene wat je wilt weten wordt je daar niet verteld omdat het inhoudelijk is ipv commerciële informatie.
Het reünie effect is drastisch afgenomen door minder bezoekers
De reistijd is lang, kortom….
dus het totaal niet meer effectief, de trend minder bezoekers zal nog wel even aanhouden…
Over de hele linie zijn in de loop der jaren de vakbeursen gekrompen qua aantalen bezoekers. Inderdaad heeft internet een grote invloed hierin maar ook het feit dat niet bepaald goedkoop is om daar te gaan staan met je bedrijf maakt dat het in deze tijden minder interessant maakt.
En jammer dat er vanuit Nederland geen eenduidig iniatief komt. De Nederlandse overheid die constant wil overbrengen dat zij Nederland graag zien als kennisland kan in dat opzicht wel eens wat beter laten zien met daden dat ze het ook daadwerkelijk ondersteunen.