De veranderende rol van de cio is een veelbesproken onderwerp waarbij er wordt gepraat over een verdwijnend beeld van de cio als it-specialist. Terecht of onterecht en vaak ook overdreven, een verandering is logisch in een toenemend dynamische, complexe en meer competitieve markt waar nieuwe innovaties uit onverwachte hoek bedrijven binnen zeer korte tijd van de markt vegen.
Gedachtengoed onder andere gepresenteerd op de Gartner ITExpo en op de Sharepoint Conferentie in Las Vegas in 2012 bevestigen het beeld dat de cio voor de uitdaging staat op verandering die impact heeft op de organisatie te anticiperen en kansen te benutten die groei en acceleratie opleveren voor de organisatie. Vanuit mijn werk zie ik drie patronen die deze verandering ondersteunen en veroorzaken.
Veranderende verwachtingen
De business vraagt een andere aanpak. Mensen zijn tech-savvy, verwachten de mogelijkheden van nieuwe software, zoals cloud en snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van een mobile app. Heeft een klassieke cio dan ook een rol in het adviseren van de business over wat ze willen? In toenemende mate zien we dat de cio een partner is die op boardroom-niveau kan meepraten over wat mogelijk is, nodig is, en wat past bij de ontwikkeling van de marktontwikkeling en de strategie. Maar die ook oog heeft voor wat op de werkvloer leeft. Medewerkers fungeren steeds vaker als ‘early adopters’ en zijn de dragers van verandering. Hoewel veel Nederlandse bedrijven hiervoor de voorwaarden creëren, zijn we er nog niet. Het draait vaak nog te veel om technologie en te weinig om de mensen die met deze technologie werken.
Kan ik dit op mijn tablet krijgen? Hoe werkt Salesforce op mijn iPad? Waarom werkt mijn e-mail niet? Waarom kan ik collega’s sneller en beter vinden via LinkedIn? Hoe deel ik grote bestanden snel en makkelijk met collega’s of zelfs klanten? Dit zijn valide vragen van medewerkers die nu al normaal zijn; vragen van mensen die bereid zijn om ongebonden aan tijd en plaats te willen werken. Dan twee jaar wachten op de volgende versie van intranet die wel mobile is werkt niet meer als we van onze medewerkers verwachten om meer ge-engageert en effectief te zijn.
Van beste naar snelste
Concurrentie gaat wellicht niet meer om het beste te zijn in wat je doet maar om het snelste te zijn in wat je doet. Heeft een iPod een betere geluidskwaliteit dan een DAT-speler? Nee, maar het product, de marketing en het ondersteunende technologische ecosysteem is zoveel beter, sneller en vernieuwender dat we geen Discmans of minidisk-spelers meer zien in de winkel.
Dit soort innovaties zijn mogelijk doordat bedrijven zoals Apple een vrij unieke kijk hebben op een bestaande markt. Een andere competentie, een andere manier van organiseren, ontwerpen en fabriceren en een ander begrip van de markt. Ze treden buiten een bestaand paradigma en pakken zo gevestigde ideeën aan. Ze draaien hun bedrijf anders en nutten kansen beter uit.
Dit vraagt veel van it. Hoe helpen we ons bedrijf zo flexibel, adaptief en baanbrekend als mogelijk te zijn door de inzet van technologie? Gelukkig wordt technologie terecht erkend als grootse bron van innovatie binnen bedrijven. Tegelijkertijd wordt technologie binnen bedrijven gezien als de grootste bron van frustratie. De cio heeft dan ook de kans om bedrijven te helpen de mogelijkheden van bijvoorbeeld mobile of big data ten volste te benutten. Om het bedrijf te helpen zich beter te organiseren, meer gebruik te kunnen maken van de kennis en kunde die het in huis heeft om beter te samenwerken naar een gezamenlijk doel.
Nieuwe distributiemodellen
SAP, Oracle en Microsoft bewegen zich naar de cloud. Dit is geen trend of tijdelijke gril maar een onvermijdelijke verandering. Het valideert dat het distributiemodel van cloud in potentie beter is dan traditionele on-premise modellen. Is er verbetering nodig? Jazeker, en we zijn er nog lang niet. Uiteraard zijn er omgevingen die nog niet klaar zijn om naar de cloud te verhuizen, wellicht in de toekomst.
Wat is dan de rol van de cio? Wat is dan de rol van it überhaupt? Als we niet bezig zijn met het managen van upgrades en het onderhoud van ijzer? Dit zijn op het moment nog de verkeerde vragen. Er zijn zo ontzettend veel interessante uitdagingen die aandacht en inzicht nodig hebben van it. Uitdagingen en kansen die momenteel niet eens in aanmerking komen omdat onderhoud en upgrades teveel tijd kosten en al het budget opbranden.
We spraken van een behoefte aan beter aangesloten dienstverlening, van meer behoefte aan innovatie en een sparringpartner die de business begrijpt en de juiste technologie weet in te zetten op de juiste manier. Deze behoefte kan alleen beantwoord worden als de it-afdeling minder hoeft om te kijken naar het draaiende houden van huidige systemen en de cio tijd heeft om na te denken over de kansen die het uit nutten van technologische innovatie biedt.
Dag Niels,
Leuk artikel! Communicatie moet van twee kanten zijn. Anders sta ik tegen een muur te praten. Als je ook belooft mee te praten door op de reacties te reageren dan zal ik je vertellen wat ik van je artikel vind.
Hoi Reza,
Bedankt voor je reactie! Uiteraard ben ik bereid tot reageren! Ik ben benieuwd naar je reacties.