Slechts een kwart van de Europese organisaties heeft al een business case ontwikkeld voor big data. Dat blijkt uit onderzoek van Vanson Bourne, in opdracht van datacenter-dienstverlener en Interxion. Hoewel het aantal bedrijven dat met succes een case heeft gebouwd voor big data nog vrij laag is, staat het onderwerp wel regelmatig op de agenda. 81 procent van de organisaties heeft zich al georiënteerd op big data of is dit van plan. In de Benelux is dit percentage iets lager en onderzoekt 68 procent van de bedrijven de mogelijkheden van big data, of heeft hiervoor plannen.
Interessant is daarbij dat bedrijven die hun it-strategie hebben afgestemd op hun businessplan, al veel vaker de mogelijkheden van big data hebben onderzocht. Ruim negen van de tien organisaties waar het it-plan nauw aansluit bij het businessplan hebben zich al georiënteerd op big data. De grootte van het bedrijf is ook van belang; grote bedrijven hebben vaker big data overwogen dan kleine bedrijven.
In organisaties waar de it-strategie niet aansluit bij het businessplan, of dit nu komt doordat de it-strategie niet zover vooruitloopt of zich meer richt op andere doelstellingen, hebben minder dan zes van de tien organisaties zich beziggehouden met big data. Dit percentage daalt zelfs tot 40 procent in bedrijven waarin de langetermijnstrategie niet wordt gedeeld met it.
Kansen en uitdagingen
Big data wordt zowel door het management als it gezien als een kans en een uitdaging, maar vooral bij kleine bedrijven hebben de uitdagingen de overhand. 79 procent van de bedrijven met vijfhonderd tot duizend medewerkers geeft aan dat hun it-afdelingen big data als een aanzienlijke uitdaging zien. Bij organisaties met drieduizend werknemers of meer is dit slechts 55 procent. In de Benelux ziet 67 procent van de bedrijven big data als een uitdaging tegenover 61 procent van de bedrijven die het als een kans ziet.
‘Binnen de Benelux zijn er ook nog behoorlijke verschillen te zien met betrekking tot big data, Nederland is bijvoorbeeld vooruitstrevender’, zegt Michel van den Assem, managing director Interxion Nederland. ‘Big data wordt in Nederland bovendien meer dan in België als prioriteit gezien, ook al zijn business en it niet altijd op elkaar afgestemd. Wat verder bijzonder is in Nederland, is dat big data hier wordt gezien als een kans door de business en als een uitdaging door it. In andere Europese landen is het juist andersom.’
In-house-expertise
Als specifiek gekeken wordt naar uitdagingen bij het ontwikkelen van big data-oplossingen geeft bijna de helft (45 procent) van de respondenten aan dat er momenteel dringendere vraagstukken zijn voor de it-afdeling. Andere obstakels zijn terughoudendheid om te investeren in de benodigde capex (33 procent), gebrek aan opslagcapaciteit (32 procent) en gebrek aan in-house-expertise (32 procent). It-afdelingen in de Benelux zien bijna dezelfde uitdagingen, zij zijn alleen bezorgder over een gebrek aan in-house-expertise (45 procent).
Op het gebied van de vereiste technologie voor big data-oplossingen is het niet verrassend dat analytics (55 procent) en opslag (53 procent) als de grootste problemen worden beschouwd. Misschien iets minder voor de hand liggend is dat bij deze vraag ook het netwerk veelvuldig wordt genoemd. Bijna de helft (48 procent) van de ondervraagden geeft aan hierover zeer bezorgd te zijn, met name omdat dit invloed heeft op de snelheid van de toegang, verwerking en levering van informatie. Als je bedenkt dat 58 procent van de organisaties verwacht dat hun big data binnen honderd milliseconden bij de eindgebruiker moet zijn, is het logisch dat snelheid zeer belangrijk is. De druk in de Benelux ligt wat lager, hier geven organisaties aan dat data binnen 248 milliseconden de eindgebruiker moet hebben bereikt.
Mogelijkheden ontdekken
Ondanks de uitdagingen die ermee gepaard gaan, zien respondenten ook veel zakelijke voordelen van big data: betere besluitvorming (57 procent), hogere klanttevredenheid (54 procent), meer cross-selling (47 procent), het sneller op de markt brengen van nieuwe producten en diensten (46 procent) en innovatie (46 procent) scoren allemaal hoog. Deze Europese resultaten zijn in lijn met de resultaten in de Benelux, alleen het aantal bedrijven dat betere besluitvorming als zakelijk voordeel van big data ziet is lager (49 procent). Deze zakelijke voordelen kwamen ook enigszins terug in de toepassingen binnen organisaties die de vraag naar big data aanjagen: klantmanagementsystemen (41 procent), e-commerce (35 procent) en financiële transacties (34 procent) werden hier het meest genoemd.
Hoewel slechts 7 procent van de ondervraagde respondenten denkt dat big data voor hun organisatie al een prioriteit is, lijkt dit op grote schaal te gaan veranderen: 62 procent van de Europese organisaties is ervan overtuigd dat big data binnen drie jaar een prioriteit wordt. Opvallend hierin is dat in de Benelux 13 procent van de organisaties big data al als een prioriteit voor hun bedrijf ziet.
Het was beter geweest om naast het vertalen van het persbericht (dat is te vinden op http://www.interxion.com/about-us/news/businesses-yet-to-develop-compelling-case-for-big-data/) ook de titel over te nemen. Er zit een verschil tussen het nog niet kunnen maken van een overtuigende Business Case (wat 25% dus al wel lukt en wat vrij veel is voor een ontwikkeling die nu pas in de piek van de Gartner Hype Cycle zit) en niet overtuigd zijn van de waarde van Big Data. De Engelse titel is dan ook “Businesses yet to develop compelling case for big data”.
Kortom, veel bedrijven zullen dus nog verder aan de slag moeten hoe die business case te maken is en dat betekent vooral ook anders gaan denken over het gebruik van (big) data. Dat toont het onderzoek ook aan, wie in staat is vanuit een strategie te denken en te handelen heeft een voorsprong. Dit staat los van big data maar het is geen toeval dat dit ook al jaren de bedrijven en organisaties zijn die significant beter presteren met de inzet van hun ICT.
Ik kan me wel vinden in de reactie van Wijsman. Het verschil in het ook daadwerkelijk aan de slag gaan met big data is erg groot tussen de USA en Europa en ook Nederland. De titel klopt inderdaad niet want de strekking van het artikel is volgens mij dat het niet lukt om de business case te maken en de reden is dat velen gewoon niet weten wat ze moeten doen, het is gebrek aan kennis en kunde.
Een belangrijk verschil is ook dat in Nederland de business vooral de driver is maar die heef geen idee welke techniek in e zetten dus kan daarmee ook geen case maken. Ik spreek regelmatig Amerikaanse business partners en die roepen ook steeds dat we hier alleen maar afwachten en doomdenken en niet gewoon aan het werk gaan en het onszelf leren om de business case te maken.
Vanuit onze overheid hoeven we ook niets te verwachten, het is werkelijk bedroevend hoe bijvoorbeeld MinEZ hier mee omgaat, nul komma nul visie om in te zetten op de praktische toepasbaarheid. Neem ook daar een voorbeeld aan de USA, de overheid is daar zowel nationaal als in de verschillende staten een enorme aanjager op dit gebied oa met eigen investeringen en als launching customer.
Big data is zeker een onderwerp wat op de agenda van veel grote bedrijven zou moeten staan, want uit onderzoek blijkt dat bedrijven met een big data strategie 30 procent beter presteren dan bedrijven zonder big data strategie. Toch blijkt ook uit onderzoek dat pas 12 procent van de organisaties in de wereld een big data strategie hebben. Daarmee hebben we nog niet het gat overbrugt tussen de early adopters en de early majority. Kortom, er is nog een lange weg te gaan. Meer informatie vind je hier: http://bit.ly/ZDX1R5