Geïnspireerd door het boek Karaoke Capitalism en de ontwikkelingen op het gebied van social media heb ik pas een paper gepubliceerd over Microsoft Sharepoint als social enterprise platform. Verder voortbordurend op het thema social enterprise kwamen de volgende vragen naar boven: Moeten we, zoals in Dilbert werd beweerd, meer domme klanten vinden? Of is het toch beter om te blijven innoveren? Maar hoe kunnen we ons innovatieproces dan innoveren?
Natuurlijk zijn er altijd méér domme klanten te vinden waar we onze karaoke oplossingen (slechte imitaties van anderen producten) aan kunnen verkopen. Maar een best business model is dat niet gebleken. Blijven innoveren is he advies! Innovate, don’t imitate. Traditioneel komt innovatie tot stand binnen de afdeling R&D. Ideeën worden in besloten, van te voren bedachte groepen tot uiting gebracht en besproken, verder vormgegeven en fijngeslepen; innovatie als gestructureerd bedrijfsproces. Hier geldt, zoals terecht opgemerkt in bovenvermeld boek: verbeelding is het grootste goed. Het is de verbeelding die aanleiding geeft tot het ontwikkelen van nieuwe ideeën en uiteindelijke producten die weer leiden tot verdere innovatie en dus de verdere evolutie van de economie en de mensheid. Verbeelding is het grootste kapitaal. Maar waarom is alleen de verbeelding van de mensen in de r&d club van belang? En was dit wel zo’n creatief proces wat met deze verbeelding verder aan de haal ging? Zou het niet veel beter zijn als iedereen, ongeacht rang of stand en plaats in de hiërarchie kon deelnemen aan het innoverende vermogen van een organisatie? Moet het innovatieproces zelf niet eens innoveren?
Any place, any time, any device
Vaak is het zo dat meerdere aardige of zelfs al goede ideeën, indien samengevoegd een briljant idee vormen. Door iedereen input te laten leveren, ongeacht invalshoek of uitgangspunt of op het eerste gezicht beperkte (of helemaal géén) relevantie, kunnen betere ideeën ontstaan en dus effectievere oplossingen voor problemen worden gevonden. In een globale economie en met organisaties waar het nieuwe werken, en dus any place, any time, any device gemeengoed is geworden is het gebruik van digitale social media achtige tools binnen de (virutele) bedrijfsmuren de belangrijkste voedingsbodem om te kunnen blijven innoveren. Door de kennis die op deze manier gedeeld wordt te borgen en hergebruiken ontstaat een echte, breed gedragen kennismanagement omgeving. Door iedereen er aan deel te laten nemen ontstaat een ware social enterprise, waar elke medewerker integraal, volwaardig onderdeel is van de onderneming en dus veel meer bijdraagt aan het uiteindelijke succes.
Bij het implementeren van social media tools binnen de bedrijfsmuren, gaat het vaak niet om de technologie (natúúrlijk kunnen we niet zonder) maar veel meer over de adoptie; het integrale gebruik van dit soort tooling moet onderdeel worden van de genen van de medewerkers en het management. De grootste fout die gemaakt kan worden is te veel focus op technologie en te weinig op adoptie. Door niet te grote stappen in één keer te nemen en het juiste implementatie- en adoptiemodel te kiezen (top down of bottom up, afhankelijk van de volwassenheid van de organisatie) kan een traditionele enterprise een social enterprise worden. Houd er echter rekening mee dat zowel Rome als de social enterprise niet in één dag zijn gebouwd.
Experimenteren
Een social enterprise stelt mensen in staat te participeren in een netwerk om kennis op te bouwen zonder dat men ergens op afgerekend word. Mensen kunnen bijdragen leveren die daadwerkelijk meegenomen worden in de overwegingen om tot een oplossing van een probleem te komen. Of niet, maar daar wordt niemand op afgerekend. Deze manier van bijdragen leveren leidt tot een opener gemeenschap van werknemers, waarin men accepteert dat er fouten kunnen worden gemaakt en men elkaar respecteert. Mensen kunnen in een open sfeer vragen. Experimenteren krijgt de ruimte.
Het creatieve proces wordt veel efficiënter en effectiever; er wordt sneller een oplossing voor problemen gevonden. Zo’n open sfeer draagt bij aan een hogere medewerkerstevredenheid. Hoe gemakkelijker werknemers de juiste sociale tools kunnen gebruiken, hoe gemakkelijker zij kunnen communiceren. Zij kunnen ideeën verbeteren of aanscherpen, snel vragen beantwoorden en vrijelijk informatie delen. Dit leidt tot behoud van kennis in de organisatie, snellere innovatie en dus betere producten en uiteindelijk meer tevreden klanten en medewerkers. Is dit niet véél beter (en leuker!) dan het vinden van meer domme klanten?
@Peter zoals inderdaad in de paper wordt geconcludeerd is aandacht voor strategie voor de implementatie en m.n. adoptie door management en medewerkers van het grootste belang.