De Regionale Instelling voor Beschermd Wonen RIBW Groep Overijssel maakt als eerste gebruik van de Applicatiebeheerdesk, een nieuwe dienst van Infoland. Via de Applicatiebeheerdesk heeft de RIBW Groep aanvullingen en wijzigingen door laten voeren in de functionele inrichting van hun Infoland software.
De RIBW Groep Overijssel begeleidt mensen met psychiatrische en/of psychosociale problemen, zodat zij hun dagelijks leven zoveel mogelijk zelf vorm kunnen geven. De RIBW Groep Overijssel heeft de Applicatiebeheerdesk van Infoland in eerste instantie vooral ingezet om aanvullingen te realiseren binnen de functionele inrichting van hun softwaremodule iTask. iTask is een onderdeel van de software suite iProva en wordt door de organisatie samen met de add-on i+RIA (een extra tool voor retrospectieve incidenten analyse, red.) ingezet voor het melden, analyseren en verbeteren naar aanleiding van incidenten, bijna-incidenten en klachten van medewerkers over cliënten. De basis van iTask is een formulier dat geheel naar wens kan worden opgesteld, waarna een zelf gedefinieerde workflow wordt gestart. Naast incidentmanagement kan iTask echter ook breder worden ingezet.
Begin dit jaar ontstond de vraag om het nieuwe iTask meldingstype ‘HRM mutaties’ in te richten. De Applicatiebeheerdesk werd ingezet voor het inrichten van het formulier en de workflow. Tim Mutter, medewerker informatisering bij de RIBW Groep Overijssel, is erg te spreken over de manier waarop de aanpassingen zijn doorgevoerd en over de manier waarop het contact met de Applicatiebeheerdesk is verlopen: De Applicatiebeheerdesk van Infoland heeft mij veel werk uit handen genomen, waar we anders niet aan toegekomen zouden zijn. De communicatie was bovendien erg helder en de afspraken zijn goed vastgelegd.’ Richard Linderman, kwaliteitsfunctionaris bij de RIBW Groep Overijssel, voegt hier aan toe dat het voordelen heeft om taken in handen te leggen van de partij die de software zelf maakt: ‘Als je applicatiebeheertaken in handen legt van de partij die de software zelf ontwikkelt, dan maak je optimaal gebruik van hun kennis: zij kennen de software toch het beste en kunnen er het snelst mee overweg. En dat bleek ook wel!’
Eind vorig jaar heeft de RIBW Groep voor het eerst een tegoed voor de Applicatiebeheerdesk ingekocht. Vanuit dit tegoed hebben zij de benodigde uren conform het uurtarief van de betreffende specialist(en) van het servicetegoed laten afschrijven. De Applicatiebeheerdesk ondersteunt bij de inrichting en implementatie van Infoland software. Ze voert op verzoek van klanten aanvullingen en wijzigingen door in de functionele inrichting van hun Infoland software. Ook kunnen klanten via de Applicatiebeheerdesk contact opnemen met een specialist naar keuze, zonder dat deze fysiek bij hen op locatie aanwezig hoeft te zijn. De Applicatiebeheerdesk neemt hen daarmee veel werk uit handen, waardoor de gebruikers en beheerders van de software hun tijd kunnen besteden aan hetgeen ze met de software willen bereiken.