De Nederlandse Spoorwegen vertelt reizigers via een groot bord op station Den Bosch real-time waar hij in een arriverende trein nog een plek kan vinden. Het bord is een vervolg op de proef met de reisplanner-app die de NS eerder dit jaar lanceerde.
Het bord loopt over de volle lengte van het perron en biedt treinreizigers real-time informatie over de bezetting van de trein en waar bijvoorbeeld de 1e of 2e klas, of de stiltezone zit of waar je je fiets kwijt kan. NS ontwikkelde het concept samen met ict-dienstverlener CGI.
Het elektronische bord op station Den Bosch hangt op spoor 1 waar klanten op het perron exact dezelfde informatie kunnen zien als reizigers die gebruik maken van de testversie van de reisplanner. Het geeft weer hoe druk het in de trein is: groen is rustig, rood is druk. Reizigers weten zo waar ze het best op het perron kunnen gaan staan om nog een plekje in de trein te bemachtigen. Ook draagt de informatie op het bord naar verwachting bij aan een betere spreiding van reizigers over de trein.
Infraroodsensoren
Het bord op station Den Bosch wordt gevoed met informatie afkomstig uit elf intercity’s die door NS-dochter NedTrain zijn uitgerust met infraroodsensoren in de buitendeuren en binnendeuren. Het systeem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en in de coupés. Deze informatie voedt het bord op het perron. CGI ontwikkelde hiervoor de software. Het elektronische bord is een gezamenlijk initiatief van ProRail en NS.
NS en CGI ontwikkelden ook de virtuele trein backoffice, die draait in de cloud. Hierbij wordt met behulp van de ‘complex event processing’ technologie in real-time alle binnenkomende signalen vertaald in de actuele status van de treinen. De virtuele trein voorziet het bord en de reisplanner app van de benodigde informatie en toont de machinist waar op het perron hij precies moet stoppen.
Zitplaats-app
Sinds begin februari test NS een uitgebreide versie van de Reisplanner Xtra-app op het traject Zwolle – Roosendaal. Zo’n duizend klanten doen mee. Zij kunnen voor elf intercity’s op de zogeheten IJssellijn in de reisplanner zien in welke samenstelling de trein het station binnenkomt. Ook real time informatie over de bezetting in de trein is zichtbaar in de testversie van de reisplanner, de zogeheten iNStApp.
De proef met de uitgebreide versie van de reisplanner en het bord duurt ongeveer drie maanden, waarna NS de ervaringen van klanten en NS-personeel evalueert om te zien of de ervaringen breder kunnen worden ingezet op stations en in de treinen.