Het Engelstalige boek Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing, geschreven door Jeanne Hofmans en Erwin Pasmans, beschrijft het Quality Level Management-model. Dat is het door testorganisatie Improve Quality Services in Waalre ontwikkelde model voor het managen van kwaliteit in een klant-leverancierrelatie. Het nieuwe boek is recent verschenen bij Uitgeverij Tutein Nolthenius.
Het boek is bedoeld voor managers en consultants die als klant of leverancier een praktisch model zoeken om kwaliteit te beheersen in een uitbestedingsrelatie.
Veel bedrijven hebben moeite met het beheersen van kwaliteit in het geval van uitbesteding. Kwaliteit is moeilijker te definiëren dan de planning en het budget. Bestaande problemen met kwaliteitsbeheersing worden bij uitbesteding nog complexer. Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in een enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model.
Vanuit hun expertise in test- en kwaliteitsmanagement merkten de auteurs Hofmans en Pasmans dat outsourcingstrajecten en -modellen zich veelal richten op organisatorische en procesmatige aspecten. Het product wordt daarbij al snel onderbelicht. Daarom bevat het QLM-model deze aspecten juist wel. Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt in verschillende type maatregelen: preventief, detectief en correctief. Maatregelen treft men dus op verschillende niveaus en zijn verschillend van aard.
Over de auteurs
Jeanne Hofmans studeerde Software Technology aan de Universiteit Utrecht. Als tester, testmanager en testconsultant heeft zij gewerkt voor veel bedrijven in zowel de financiële als het technische domein: PGGM, InTraffic (Prorail), Rabobank, NS, Waternet en Philips. Momenteel Jeanne werkt als een testmanager voor de Sluiskiltunnel (CBT) en als auditor voor verschillende bedrijven zoals ESO, ICT Automatisering en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Soms trad ze op namens de klant en soms voor rekening van de leverancier.
Erwin Pasmans heeft zich, na het afronden van zijn studie Bedrijfskunde en Techniek met een master in Quality Management, gespecialiseerd in het testen. Naast het testen is hij ook bedreven in beheer, projectmanagement en business intelligence. De laatste paar jaar heeft hij zijn vaardigheden toegepast bij bedrijven als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Philips, Triodos Bank, Albert Heijn, Rabobank en ASML. Naast consultant is hij ook docent van verschillende testen cursussen zoals TMap Next en ISTQB.
Improve
Improve Quality Services richt zich op hoogwaardige en innovatieve dienstverlening op het gebied van software en systeemkwaliteit in de vorm van trainingen, consultancy en interim diensten. Opdrachtgevers zijn zowel afnemers als leveranciers van (technische) applicaties en informatiesystemen. Improve is opgericht in januari 1998 door Erik van Veenendaal en heeft vestigingen in Waalre en Baarn. Improve helpt organisaties bij het managen en verbeteren van productkwaliteit bij outsourcing.
Ik vind het boek QLM zeer prettig leesbaar. Je wordt meegenomen in een herkenbaar verhaal en het boek is luchtig en duidelijk geschreven en de Engelse taal werkt niet belemmerend. Ook is de vormgeving prettig. Je kan duidelijk zien in het boek ahv plaatjes waar je zit in het model en dat maakt zoeken makkelijker. Wat ik goed vindt aan het boek QLM is dat de verschillende niveaus en maatregelen op een gestructureerde manier weergegeven zijn.
De nadruk wordt gelegd op een win-win situatie tussen de leverancier en de opdrachtgever. En dat dit idealiter in een samenwerkingsverband moet plaatsvinden, waarin beide partijen een voordeel behalen. Men is erg duidelijk en concreet in het boek, maar blijft wel ‘hangen’ op een relatief hoog abstractie niveau. Bij het onderdeel ‘testmanagement modellen’ wordt uitgelegd waarom in een outsourcingssituatie het opzetten van testomgevingen een uitdaging is. Ik had graag wat meer voorbeelden gezien. Niet bij elk model wordt voldoende uitleg gegeven specifiek over ‘outsoucing’ en de relationele factor.
Ik had het zelf erg op prijs gesteld dat bij de diverse voorbeelden wat meer de diepgang was opgezocht met meer voorbeelden en uitgewerkte scenario’s voor outsourcing situaties. Men is te vroeg gestopt met schrijven. Wat leuk is aan dit boek is dat cultuur, en problemen waar je tijdens de test fase tegenaan loopt, ook aandacht krijgen. Ook door dit feest van herkenning lees dit boek makkelijk weg. Het is een heel duidelijk geschreven boek en ik raad dit zeker aan als ‘leesvoer’ voor testmanagers.