USoft en VoiceTrust brengen gezamenlijk bpm (business process management)-software met stemidentificatie op de markt. USoft uit Baarn levert de software; de stemidentificatieoplossingen van VoiceTrust helpen bij het ontwikkelen en beheren van veilige spraakgebaseerde goedkeuringsprocessen binnen bedrijven. Voicetrust, met hoofdkantoor in de Verenigde Staten, behoort tot het portfolio van Ramphastos Investments, het investeringsvehikel van Marcel Boekhoorn.
De twee bedrijven presenteren hun oplossing tijdens de Gartner bpm-conferentie die op 13 en 14 maart in Londen plaatsvindt. Roel Spans, algemeen directeur van USoft, verwacht veel van deze innovatieve ontwikkeling die hij ‘voice enabled bpm’ noemt. ‘Wij hebben de technologie van VoiceTrust aan ons bpm-platform gekoppeld en kunnen snel applicaties en apps ontwikkelen. Op het Gartner-congres laten we een applicatie zien waar door middel van spraak een manager de boekingen van medewerkers autoriseert. Met VoiceTrust hebben we een aantal verticale oplossingen uitgewerkt die we na de aankondiging van dit partnerschap in de markt gaan zetten.’
Spans geeft als ander voorbeeld een medewerker die toestemming nodig heeft van zijn manager voor een leaseauto. ‘Die manager wordt gebeld, zegt een paar woorden, zijn of haar stem wordt herkend door het systeem en daarmee wordt die leaseauto-aanvraag goedgekeurd. Met behulp van USoft-bpm-software kun je zowel versterkte beveiliging als gebruikersgemak op een snelle manier aan je bedrijfsapplicaties toevoegen’.
Stemverificatie
VoiceTrust is een aanbieder van digitale betalings- en stembiometrische oplossingen en technologieën. Volgens Spans is het bedrijf een specialist op het gebied van voice authenticatie. ‘Stemverificatie is een makkelijke en veilige verificatiemethode. Daarbij gaat het niet om eenvoudige spraakherkenning maar om spraaktechnologie die de zekerheid biedt dat diegene die telefonisch contact heeft ook diegene is die zegt wie hij is. Middels het van te voren autoriseren van je stem kunnen op een later moment beslissingen simpel telefonisch worden genomen.’
Hij wijst op de oplossing Proof-of-Life van VoiceTrust. Die applicatie kan bijvoorbeeld worden gebruikt bij mensen die recht hebben op een uitkering maar wel moeten aantonen dat ze nog in leven zijn. ‘Zij bellen met de uitkeringsinstantie om dat aan te tonen en door het uitspreken van een eenvoudige zin wordt de controle uitgevoerd’, aldus Spans.