Ict-dienstverlener Ordina wordt verantwoordelijk voor de transitie en het beheer van het nieuwe spoorbezettingssysteem SBG++ van ProRail. Treindienstleiders op grote stations gebruiken dit systeem om treinen naar de juiste perrons te leiden. De opdracht voor de migratie en het beheer van SBG++ heeft een waarde van circa twee miljoen euro.
De opdracht die Ordina van ProRail toebedeeld heeft gekregen, is het eerste onderdeel van een grotere raamovereenkomst die is afgesloten. Hierin is Ordina één van de voorkeursleveranciers voor de ontwikkeling en beheer van maatwerkapplicaties van de spoorbeheerder. De raamovereenkomst heeft een minimale duur van zes jaar met de optie tot vier keer verlenging van een jaar. Over de totale waarde van de raamovereenkomst maakt Ordina geen financiële details bekend.
‘ProRail kiest bewust voor een beperkt aantal strategische partners, die met het bedrijf meedenken en samenwerken aan optimalisatie van bedrijfskritische systemen’, zegt Barend de Zoete, directeur Professional Services & Projects bij Ordina. ‘Die systemen moeten niet alleen realtime zijn, maar ook voldoen aan zeer hoge eisen op het gebied van performance. Dit vergt een actieve en intensieve samenwerking tussen ProRail en zijn ict-partners.’
Wat leuk hier weer iets over te lezen.
Ik heb nog halverwege de jaren 90 ook nog aan de Spoor bezettingsgrafiek gewerkt. Maar toen zat er nog geen ++ aan vast.