Ik heb het zelf weer aan den lijve ondervonden. Verhuizen is geen prettige aangelegenheid. Het levert veel stress op, vreet energie en kost vaak meer geld dan van te voren ingecalculeerd. Hoewel ik refereer aan een verhuizing in de privésfeer zijn er toch meer gelijkenissen met een ICT- verhuizing dan je vooraf misschien denkt. Onderstaand enkele tips die kunnen bijdragen aan het succes van een verhuizing. Onderwerp van de verhuizing is een storage omgeving, inclusief de bijbehorende servers en applicaties van een middelgrote organisatie.
Zonder een heldere scope is een verhuizing gedoemd te mislukken. Het moet vooraf goed duidelijk zijn wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe? Inventarisatie is de eerster stap. Wat moet er allemaal verhuisd worden? Waar staat het en wie is er verantwoordelijk voor? Dat zijn vragen die vooraf beantwoord moeten worden. Dit proces wordt vaak nog handmatig uitgevoerd. Op zich niets mis mee. Maar bij grote omgevingen ondoenlijk en tijdrovend. Ook is bij een handmatige inventarisatie de kans op het maken van fouten groter. Dus probeer hier slim mee om te gaan en maak gebruik van tooling en CMDB’s ( mits up to date ).
Hier gaat het echter meestal fout. Er is vaak wel netjes geïnventariseerd wie, wat, waar en wanneer, maar de onderlinge relaties en afhankelijkheden zijn nog wel eens onduidelijk. Levensgevaarlijk natuurlijk. Want hoe kun je iets verhuizen als je niet weet wie en wat er allemaal bij elkaar hoort?
Het is daarom van groot belang om de onderlinge relatie en afhankelijkheden vooraf in kaart te brengen. Welke processen maken gebruik van de bedrijfskritische applicatie? Hoe zijn deze opgebouwd? Wat zijn de afhankelijkheden? Wat is hier voor benodigd? Welke servers en services maken hier gebruik van? Zo kan ik nog wel tig vragen bedenken. Breng deze relaties en afhankelijkheden goed in kaart. Definieer ‘move-groups’ of ‘workloads’. Je ontkomt er gewoon niet aan en je kunt geen zaken los en apart migreren.
Planning en kosten
Zodra de scope en afhankelijkheden geïnventariseerd en vastgesteld zijn kun je beginnen met het opstellen van de planning en het daarbij horende kostenplaatje. Wees niet te ambitieus en plan niet te strak. Hier zie ik het tijdens verhuizingen nog wel eens mis gaan. Natuurlijk snapt iedereen dat je de verhuizing zo snel mogelijk achter de rug wilt hebben maar dit moet niet ten koste gaan van alles. Een te strakke planning levert uiteindelijk alleen maar veel stress, discussie en frustratie op.
Definieer vooraf per fase de kosten. Vergeet hier niet mogelijke aanpassingen op het gebied van hardware, software, netwerk en mensen in op te nemen. En blijf dit dagelijks bewaken. Uit ervaring blijkt dat een verhuizing vaak meer kosten met zich mee brengt dan vooraf verwacht. Laat dit kostenplaatje daarom altijd door een ervaren verhuizer dubbelchecken.
Infrastructuurproblemen
Ook een heikel punt zijn de infrastructuurproblemen. Apparatuur die al een aantal jaar onafgebroken staat te draaien kan soms moeilijk worden aan- en uitgezet. Ook is deze apparatuur over het algemeen wat kwetsbaarder. Het is daarom zaak om voorafgaand aan de verhuizing een goede back-up van de data te hebben. Definieer ook een fail/roll-back scenario. Alleen met een goede back-up ben je er nog niet. Het aanwezig hebben van spare en swing apparatuur is ook cruciaal. Alles wat draait kan een keer stuk gaan dus het is geen overbodige luxe om wat op de plank te hebben liggen of stand-by te hebben staan.
Netwerkverbindingen en andere problematiek
Het fysiek verhuizen van ict-omgevingen heeft nogal wat impact op de netwerkinfrastructuur. Denk hierbij aan netwerk- en internetverbindingen en connectiviteit, DNS, ip,wan, vpn’s en dergelijke. Tijdens de inventarisatiefase moet dit ook goed in kaart gebracht worden. Helaas wordt dit nog wel eens vergeten. Met alle gevolgen van dien.
Bij een verhuizing komt het geregeld voor dat er ook zaken gemigreerd dienen te worden. Dit maakt het vaak nog complexer. Dus probeer het aantal migraties te beperken. Vaak ontkom je er niet aan omdat apparatuur fysiek vervangen dient te worden. Mijn ervaring is dat je beter vooraf aan de verhuizing kan migreren dan tijdens..
Kennis, ervaring en documentatie
Zorg dat er voldoende kennis en ervaring op het gebied van verhuizingen aanwezig is. Is dit nieuw voor de organisatie huur dit dan in. Want verhuizen is en blijft een vak apart. En al doende leert men. Dergelijke kennis kan worden ingehuurd bij ict-partijen (intergrators ) die hier in gespecialiseerd zijn.
Verhuizen is de ultieme manier van het testen van je documentatie. Mijn ervaring is dat de kwaliteit en actualiteit van de documentatie nog wel eens te wensen over laat. En veel kennis nog bij de mensen zelf aanwezig is en niet op papier staat. Hoe voorkom je dit? Definieer een aantal testen. Welke functionaliteiten moeten het doen? Wat zijn onze eisen op basis van performance? Hoe zet ik data terug? En documenteer deze testen vooraf kort en bondig. Te veel informatie zorgt nu eenmaal voor verwarring. Goede en bijgewerkte documentatie is cruciaal bij een verhuizing. Niet alleen vooraf maar ook achteraf. Documenteer ook goed waarom er bepaalde beslissingen gemaakt zijn.
Testen- Fallback scenario
Na iedere stap in je verhuisplan dient er getest te worden. Is alle functionaliteit nog aanwezig? Werkt dit hetzelfde als voor de verhuizing? Dit zijn de twee belangrijkste vragen die je je als projectteam dient af te vragen. Het is daarom zaak om vooraf een goed, duidelijk en functioneel testplan op te stellen. Ook is het van cruciaal belang een fall-back plan/scenario hier in op te nemen. Ervaring leert dat het bij verhuizingen nog wel anders loopt dan als vooraf verwacht. Vaak zie je dan dat er keihard gewerkt wordt om het alsnog voor elkaar te krijgen. Belangrijk daarin is om goed de energie, tijd en kosten van deze inspanning in beeld te houden. En dit wordt juist dan nog wel eens vergeten. Natuurlijk is het van belang om het weer aan de praat te krijgen maar niet tegen alle kosten. Soms is het gemakkelijker en effectiever om gebruik te maken van het fall-back-scenario.
Verhuizen blijft zoals ik al eerder aangaf, een vak apart. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en trucs op het gebied van verhuizen.
Hoi Ruud,
Vergeet tijdens de verhuizing niet om een goede transport en montage verzekering af te sluiten. Dit geeft dekking tegen fysieke schade. Als de te verhuizen apparatuur bij in onderhoud is, controleer dan of het onderhoudscontract dekking geeft indien er niet zichtbare schade ontstaat. Vaak maakt dit geen onderdeel uit van zo’n overeenkomst. Veel partijen zijn wel bereid om dit risico tegen een bepaalde vergoeding voor hun rekening te nemen. Verder ben ik het met Remko eens dat het transport uitgevoerd moet worden door een gespecialiseerd bedrijf welke beschikt over de juiste hulpmiddelen, en verhuiswagens welke zijn voorzien van luchtvering om schade zo veel mogelijk te beperken.
Hallo Heren,
Ik ben zelf een verhuizer, een opgeleid ict/project/cablemanagement verhuizer. en ik kan zeggen uit ervaring. huur vanaf het moment dat er besloten is dat een (groot)kantoor gaat verhuizen een verhuisbedrijf in. laat het verhuisbedrijf ook alles inventariseren. klinkt misschien raar maar het scheelt zoveel tijd. ik inventariseer zelf namelijk ook bij kantoren. en niet om op te scheppen wij als verhuizer zijn daar toch een stuk beter in.
aan de hand van de inventarisatie word een lijst gemaakt en we volgen op de dagen van de verhuizing echt alleen de lijst. en als er toch nog wat bijkomt zeggen wij dat komt na de verhuizing omdat zulke dingen vaak veel te veel tijd kosten. en na een grootte verhuizing is er meestal toch wel ‘nazorg’ zoals wij dat noemen.
en nog even over dat in het weekend werken. verhuizers zijn daar niet blij mee, (met uitzondering van de jeugd die geen vrouw en kinderen heeft) omdat wij als verhuizer vaak toch als 50-60 uur in de week werken en moeten dan ook nog ons vrije weekend op offeren omdat er weer een bedrijf is die perse in het weekend wil.
Maar 1 voordeel van de verhuizing op zaterdag is dat het bedrijf wat verhuist 50% meer loon moet betalen voor de personen die werken. en ik krijg ook 50% meer.
Ruud,
Mooi artikel, wat mij betreft kan er niet genoeg informatie gedeeld worden over ICT-verhuizingen. Als projectleider ICT Verhuizingen of projectmanager ICT Verhuizingen kom ik er toch altijd weer achter dat je van werkelijk alle markten thuis moet zijn en veel diverse en diepgaande kennis nodig hebt om na een ICT verhuizing een werkbare situatie gecreeerd te hebben.
Zelf heb ik aan 27 ICT-verhuizingen gewerkt en werk nu weer aan de planvorming rond de volgende 3 grote verhuizingen bij diverse ministeries (5200 man).
Tegenwoordig hou ik er een blog over de ICT verhuizingen bij, dit om zoveel mogelijk kennis te delen.
Pieter Nierop
Projectmanager ICT Verhuizing
Blog:
ICT Verhuizing
http://www.ictverhuizing.blogspot.nl/
Christiaan,
Helaas zijn weekendacties vaak onoverkomelijk.
@ Pieter,
Dank voor je reactie. Ik ga zeker een blik op je blog werpen.