De Caraïbische verzekeraar Ennia gaat zijn bestaande administratiesystemen vervangen en het extranet voor tussenpersonen vernieuwen. In de loop van 2013 zullen de schadeproducten overgezet worden naar een nieuw webgebaseerd systeem: de Quinity Insurance Solution (QIS) van Quinity uit Utrecht. Naast de it-modernisering wil Ennia Caribe met de implementatie van QIS de it-kosten verlagen.
Ennia Caribe ging in het najaar van 2012 op zoek naar een geïntegreerde oplossing voor de totale automatisering van zijn polis- en schadeadministratie, zowel voor het directe als het intermediaire kanaal. Na een korte marktoriëntatie koos de verzekeraar voor de webgebaseerde oplossing QIS van Quinity. Redenen daarvoor waren de online distributiemogelijkheden, de goede stp (straight through processing)-ondersteuning en het flexibele productdefinitiesysteem dat zorgt voor een korte ’time to market’.
Ennia Caribe zegt de grootste verzekeraar van de voormalige Nederlandse Antillen te zijn. Er werken ruim tweehonderd mensen. Het hoofdkantoor staat op Curaçao en er zijn vestigingen op Aruba, Bonaire en St. Maarten, van waaruit de eilanden Saba en St. Eustatius worden bediend.
Ennia
Op 20 mei 1948 begon de Nederlandse verzekeringsmaatschappij Eerste Nederlandsche/Nieuwe Eerste Nederlandsche haar activiteiten op Curaçao. In 1974 werd de naam Ennia geïntroduceerd, na een fusie van de verzekeringsmaatschappijen EN/NEN, Nilmij en Alboz. In 1983 fuseerde Ennia met AGO tot Aegon. Omdat de naam ‘Ennia’ goed ingeburgerd was op de Nederlandse Antillen en Aruba koos de maatschappij ervoor om deze naamsverandering daar niet toe te passen.
Aegon verkocht Ennia naderhand aan Nuts Ohra dat daarna op ging in Delta Lloyd. In januari 2006 verkocht Delta Lloyd het aandelenpakket in Ennia Caribe Holding aan de investeringsmaatschappij Parman International, de huidige en enige aandeelhouder van de Ennia-groep van maatschappijen.