De hoogtijdagen van de Indiaase ict-industrie lijken voorbij. Dat concludeert Computable-expert Lucas Jellema na een rondreis van twee weken door het land, waarbij hij de belangrijkste ict-centra aandeed. De Indiase overheid stimuleert tegenwoordig vooral farmaceutische bedrijven, BPO-dienstverleners voor de financiële sector, medische onderzoekscentra en minder specialistische medische dienstverlening zoals het beoordelen van mri-scans.
Een teken dat de Indiaase ict-industrie op zijn retour is, ziet Computable-expert Lucas Jellema van Orcale-dienstverlener Amis in het besluit van de Amerikaanse autobouwer General Motors om zijn ict-activiteiten terug te halen. Belangrijkste argument daarvoor is dat ict ‘weer in dienst van de business moet staan, met snelle innovaties en nauwe samenwerking’, schrijft Jellema in een verslag van zijn bevindingen in India.
Het kostenvoordeel van uitbesteding naar India begint ook af te brokkelen, constateert Jellema. Een recente vergelijking van offertes uit India en Servië liet nog maar minieme verschillen zien op het terrein van loonkosten. Aanleiding is de concurrentiestrijd tussen Indiase partijen om schaarse ict-professionals.
De strijd verhevigt door het vertrek van getalenteerde ict’ers naar de Verenigde Staten en Europese landen. Daardoor neemt de schaarste aan ervaren ict’ers toe. De professionals die blijven hebben moeite met de opdrachtgevers mee te groeien. Bovendien willen opdrachtgevers het liefst communiceren in hun eigen taal. Naast Engels is er nu ook vraag naar ict’ers die Frans, Duits, Spaanse of Nederlands spreken, constateert Jellema.
Infrastructuur
Daar bovenop komen interne aangelegenheden als infrastructurele problemen als het vastlopen van het verkeer en het tekort aan elektriciteit en drinkwater. Bovendien klagen veel Indiërs over corruptie, ervaart Jellema. Ook zijn er zorgen over de politieke stabiliteit. In de staat Andhra Pradesh hebben districten zich afgescheiden om een eigen staat te vormen, Telengana. ‘Het rumoer hierover heeft de aandacht van het verder stimuleren van de ict-sector afgeleid’, stelt Jellema.
Lees verder
Lees hier het complete artikel van Lucas Jellema IT-Tour door India: De IT-sector (5). Of lees zijn eerdere reisverslagen:
IT-tour door India: 6 steden bezoeken (1)
IT-tour door India: New Delhi is vlakbij (2)
IT-tour door India: Contrastrijk (3)
IT-tour door India: Verleden, heden en toekomst (4)
Mooi zo’n onderzoek. Lekker rondreizen door dat mooie land en dan een artikel schrijven met conclusies die je ook door het lezen van de Computable had kunnen trekken. 😉
Zo dat hebben we dan ook weer gehad, de business heeft nu ook door dat aansturen op 10 duizenden km afstand, in andere talen, van andere culturen, normen, waarden best wel omslachtig is, om het bescheiden uit te drukken, zeker als het niet om een éénduidig vastomlijnd produkt gaat, maar om een portfolio van projecten met complexe eisen en wensen.
Veel organisaties zijn na uitbesteding/offshoring voor kostenreductie meer dan dubbel zo duur en aanzienlijk minder slagvaardig in de IT geworden.
Op naar de volgende hype…
Conclusie is niet nieuw. Of daarmee de Indiase IT sector op zijn retour is moet nog maar blijken. Het weer insourcen staat nog in de kinderschoenen (zie o.a. de bijlage van The Economist van enkele weken geleden). De Indiase IT bedrijven passen zich steeds meer aan aan de veranderende wereldeconomie en vraag. Zij zullen steeds hoogwaardiger werk gaan doen waarbij India minder belangrijk wordt en ze steeds meer lokaal en met lokale mensen de (strategische) opdrachten met hogere marges zullen gaan doen in directe concurrentie met de grote advieskantoren.
Beste Lucas, dit is wel een stevige conclusie die je trekt op basis van twee weken rondreizen. Als je bedoelt dat hele platte IT diensten outsourcen minder wordt, dan zou ik me op bepaalde vlakken enigszins kunnen vinden.
In je artikel staat al een tegenstrijdigheid aangezien BPO wel een focus gebied is, terwijl hier vaak ook een groot IT component zit.
Ik kan me wel vinden in je opmerking dat je meer en meer andere gebieden ontwikkeld worden, maar dat is een logisch gevolg van het feit dat de IT outsourcing in India al redelijk volwassen is.
Je gaat daarom mijn inziens erg kort door de bocht, vooral met de opmerking van General Motors. Een zwaluw maakt geen zomer zegt het gezegde. Ook al zijn er op meerdere vlakken partijen die weer insourcen, dat wordt geen trend. Lokale kennis noopt tot, en het type werk willen we vaak niet terug.
Aan de hoeveelheid RFP’s voor oplossingen die ik nog langs zie komen kan ik niet zeggen dat er al echt sprake is van een retour, als die er al ooit zou komen op de wijze zoals gesuggereerd.
Al met al, een artikel waar meerdere kanten aanzit.
Het hangt er vanaf waarom je gaat outsourcen naar India
– kosten –> klopt, die worden hoger. Maar dat geldt straks voor Servië ook!
– “handjes” –> zolang we in Nederland blijven roepen dat we een tekort aan (goede?!?) ICT-ers hebben zullen we “handjes” om het werk uit te voeren ergens vandaan moeten halen. In India zitten heel wat knappe koppen, dus is het een potentiële bron van werknemers. India is heel wat groter dan Servië, dus we kunnen nog even vooruit daar
– toegang krijgen tot de lokale markt… zeker voor de “maak-industrie” kan het heel veel uitmaken of je een lokale vestiging hebt, al dan niet gekoppeld aan een fabriek, wil je je spullen verkopen in India
Je argument dat de ICT weer in dienst van de business moet staan herken ik. Maar hebben de outsourcers daar niet zelf voor gezorgd? Er is werk naar India overgedragen, maar doorgaans geen productverantwoordelijkheid of domeinkennis. Hierdoor hebben de mensen ter plaatse nooit de kennis tot zich kunnen nemen om zich optimaal in dienst van de business te ontwikkelen.
Grappig dat iemand van een lokale NL partij zo’n conclusie trekt. Natuurlijk wil AMIS graag dat haar klanten niet willen offshoren. Ongeloofwaardig artikel en Lucas blijf bij je leest zou ik zeggen. De werkelijkheid is nl dat meer en meer dienstverlening geoffshored wordt, of je dat nou leuk vindt of niet. De omzetgroeicijfers van de Indiase ICT leveranciers liegen er niet om het percentage ‘heraankopen’ van is veel groter dan bij lokale NL partijen. Maar ja we (de meeste lezers) zijn natuurlijk zelf allemaal een beetje kalkoen voor het kerstdiner (En daar reken ik mezelf ook toe).
Doetme allemaaleen beetje denken aan die makelaars van een aantal jaren geleden, die riepen maar dat de prijzen blijven stijgen etc terwijl de echte cijfers van kadaster etc het tegendeel bewezen.
Ik voorzie een probleem.
Outsourcen is niet meer hot, dus moeten we als de donder weer alles ehhh ‘insourcen’ ?
Eindelijk is het te verwachten tekort aan ICT-specialisten verklaard !
In de zes artikelen die ik over mijn reis door India heb geschreven heb ik getracht een genuanceerd beeld te geven van wat ik heb gezien, gehoord en beleefd. Ik wil vooral mij geen oordelen aanmatigen op basis van twee weken en zes steden – dat zou misplaatst zijn.
Dit artikel – waarop een aantal begrijpelijke en terechte reacties is geplaatst – is niet van mijn hand. Het betreft een interpretatie en samenvatting door de redactie van deze website van mijn artikel(en). Mij worden hier oordelen in de mond gelegd (inclusief de kop) die ik op deze manier zeker niet verwoord zou hebben. Mijn eigen woorden staan in de zes artikelen – te grote conclusies, gebrek aan nuance en misplaatste constateringen in die artikelen mag je mij zeker verwijten.
@Lucas : je reactie is eigenlijk wel 5* waard 🙂
Ik heb in ieder geval van je artikelen genoten, en veel herkenning erin gezien (heb zelf nu totaal 5.5 weken India achter de rug)
@ Pavake,
Helemaal eens.
@ Lucas,
Thnx voor je serie artikelen. Ze waren zeer herkenbaar. Dus ik kijk al uit naar je nieuwe bijdrages.