Uit onderzoek van het Smart-In-Car consortium, onder leiding van NXP en IBM met als partners Nokia, Tass, Beijer Automotive, KPN, Cibatax, Technolution, TNO, ANWB, Rijkswaterstaat en TU Eindhoven, blijkt dat door de inzet van de connected car-technologie de verkeersveiligheid wordt verbeterd en de doorstroming van het verkeer wordt bevorderd. Uit analyse van IBM blijkt verder dat de rijstijl van chauffeurs verbeterde en er 5 procent minder brandstof werd verbruikt.
De slimme verkeersproef vond de afgelopen twaalf maanden plaats in de regio Eindhoven. Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant (BBZoB) selecteerde de betrokken bedrijven om een systeem te testen waarmee sensorinformatie uit auto’s gebruikt kan worden om wegbeheerders en automobilisten te informeren over onveilige verkeerssituaties. De proef is ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.
Gps verbinden met auto-elektronica
Het afgelopen jaar zijn tweehonderd auto’s van de ANWB en de regionale taxicentrale Cibatax voorzien van een slim kastje met gps dat ook verbonden is met de auto-elektronica, en waarmee gegevens van onder andere de remmen, ruitenwissers en de wielen vertaald kunnen worden naar de lokale situatie op de weg. Zo duidt regenval in combinatie met een temperatuur onder nul op ijzel of sneeuw, of toont informatie van de schokdempers waar er gaten in de weg zitten. Wegbeheerders kunnen op basis van die sensorinformatie maatregelen nemen en lokaal zout bijstrooien of gaten in de weg repareren.
Centraal in de proef stond het CAN-netwerk in de auto en daarmee de in de auto aanwezige sensoren. Een speciale on-board unit met de ATOP-chip van NXP verzamelde die sensordata en stuurde deze naar het IBM Smarter Traffic Center. Met analysesoftware vertaalde IBM deze ruwe data van verschillende auto’s in incidenten, zoals gladheid, gaten in de weg of files.
SmartCloud Enterprise-dienst
Tijdens de proef werden 1,8 miljard sensorsignalen vertaald naar 48.000 ‘incidenten’. Zo ontstond een goed beeld van waar het hard regende, waar gaten in de weg zaten en waar automobilisten hun alarm- en/of mislichten inschakelden. Dankzij de SmartCloud Enterprise-dienst van IBM kon al deze data worden geanalyseerd en geïnterpreteerd en kon het benodigde computeraanbod aangepast worden aan het verkeersaanbod dat in de spits en bij ongelukken sterkt afwijkt van het verkeersbeeld buiten de spits. Met deze informatie wordt de wegbeheerder in staat gesteld om bijna realtime in te spelen op gevaarlijke rijomstandigheden, ongevallen of toenemende drukte. Ook kunnen automobilisten bij nadering van een ongeval via smartphone of navigatie op tijd worden gewaarschuwd.
De regio is tevreden met de resultaten van de proef. ‘De toepassing van slimme technologie voor verkeersmanagement en actuele persoonlijke reisinformatie biedt kansen voor de verbetering van de mobiliteit’, zegt Bram Hendrix van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). ‘Als overheden willen we met Intelligente Transport Systemen de stap van klein naar groot maken: van kleinere proeflocaties tot een landelijke uitrol van kansrijke projecten. De getoonde innovaties van het Smart-In-Car consortium in de regio Eindhoven/Helmond hebben de potentie om de verkeersdoorstroming te verbeteren.’
Sensorinformatie
De 140 taxi’s van de regionale taxicentrale Cibatax fungeerden in de proef als rijdende sensoren die de regio een helder inzicht gaven in lokale verkeerssituaties. Daarnaast gebruikte het taxibedrijf de sensorinformatie om het rijgedrag van de chauffeurs te monitoren en hen te stimuleren hun rijgedrag te verbeteren en daarmee het brandstofverbruik te verlagen. Het taxibedrijf kreeg dankzij de proef inzicht in het brandstofverbruik, het toerental, de snelheid en het remgedrag van elke taxirit en kreeg zo informatie in handen om chauffeurs te helpen ‘economischer’ te rijden. Na afloop van de proef had een belangrijk deel van de chauffeurs hun rijstijl verbeterd. Gemiddeld werd het brandstofverbruik met ongeveer 5 procent omlaag gebracht.
‘De Smart-In-Car proef heeft aangetoond dat de honderden al aanwezige sensoren in een auto nuttige informatie genereren over gevaarlijke verkeerssituaties’, zegt Eric-Mark Huitema van IBM. ‘Wegbeheerders kunnen deze informatie realtime gebruiken om de verkeersveiligheid te bevorderen.’ Maurice Geraets van NXP vult aan: ‘De proef heeft eveneens aangetoond dat ook automobilisten de informatie in hun voordeel kunnen gebruiken; of het nu gaat om economischer rijden of om het ontvangen van informatie over gevaarlijke verkeerssituaties via de smartphone.’