De Britse it-dienstverlener Logicalis heeft een aantal onderdelen van 2e2 overgenomen, waaronder 2e2 Consulting in Nederland. Dat onderdeel is omgedoopt tot Logicalis SMC (Service Management Consulting). Er werken bijna honderd medewerkers bij het onderdeel uit Rijswijk. Voor Logicalis betekent de overname voet aan Nederlandse grond. De dienstverlener wil van hieruit de it-servicemanagementactiviteiten in Europa verder uitbreiden.
Reden voor deze overname waren de financiële problemen waarin de Engelse holding van 2e2 de afgelopen maanden terecht was gekomen. Voor de winstgevende onderdelen, waaronder 2e2 Consulting in Nederland, is de afgelopen weken een overnamepartner gezocht. Na onderhandelingen met verschillende partijen is daarbij de keuze gevallen op Logicalis.
Dit bedrijf koopt voor 24 miljoen euro naast de Nederlandse tak de Spaanse en Ierse onderdelen, handelend onder de naam Morse, en de activiteiten op de Kanaaleilanden. Ook neemt Logicalis zo’n zeventig mensen en een deel van de commerciële activiteiten van de bankroet gegane Engelse operatie van 2e2 over. Eerder kocht Oakley Capital Private Equity de datacenter-business in Engeland en bracht het onder bij Daisy Group.
Logicalis Group, met een specialisatie in datacenters, cloud services en beheerdiensten, is actief in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Australië, China, Duitsland en delen van Zuid-Amerika. Wereldwijd werken er drieduizend man; de jaaromzet ligt op 1,2 miljard dollar. De Logicalis Group is een divisie van de Zuid-Afrikaanse automatiseerder Datatec Limited (omzet ruim vijf miljard dollar). Naast Logicalis maakt bijvoorbeeld ook het Amerikaanse Westcon deel uit van Datatec.
Ian Cook, bestuursvoorzitter Logicalis, stelt dat de deal goed aansluit op de ambitie om de aanwezigheid in Europa te verstevigen en het pallet aan oplossingen en diensten verder uit te breiden. Hij wil de oplossingen en consultancy van Logicalis SMC ook inzetten bij internationale klanten en prospects. ‘Logicalis SMC zal fungeren als een service management centre of excellence hub.’
Eind 2011 nam Detron al twee onderdelen van 2e2 Nederland over. Het ging om de onderdelen 2e2 Integration & Services en 2e2 Skilled Resources.
Als oud-collega van 2e2 SMC wens ik de betrokkene een goede toekomst tegemoed.
De service management club had(en heeft) in-depth kennis van de service management oplossingen, waaronder kennis (volgens mij voor de succesvolste projecten/trajecten) van de drie belangrijkste peilers:
1. De benodigde middelen (software, standaard rapportages, procesdocumentatie, kennis van de nodigde hardware etc etc);
2. De best practise kennis met het Business Alignment model een snelle implementatie tijd en duidelijke concretisering in een organisatie;
3. Adviesvaardigheden die de organisatie de verandering van de min of meer ad-hoc naar de meer service management gericht werken te krijgen, opleidingen, workshops tot en met integratie mogelijkheden om zaken te automatiseren.
Daarnaast heeft/had de 2E2 SMC een dusdanige body en dusdanige product portfolio van:
1. Service Centre Peregrine;
2. HP Service Desk;
3. Service Now met SAAS oplossingen.
Dat ik kon stellen dat een bedrijf bijna zonder belangenverstengelingen de beste oplossing voor een organisate (van groot tot klein) kon aanbieden.
Ik wens de oud collega’s succes toe en hopelijk pakken de nieuwe markt kansen positief uit.
Toekomst
De verandering van de complexiteit van service beheer (door cloud etc etc en internet/intranet en/of mobiele services) stellen steeds weer nieuwe eisen aan service management beheer. Het bedrijf dat dit het beste lean en mean en effectief kan toepassen zal de beste marktkansen hebben en pakken!