Cloudgoeroe David Chappell van Chappell & Associates hield tijdens de vorige week gehouden Microsoft TechDays 2013 een keynote. Chappell verduidelijkte het verschil tussen public en private cloud en vertelt wat de voordelen van beide zijn. ‘Ze zijn allebei goed op hun eigen manier. Wel moet de it-professional gaan veranderen, want in de toekomst krijgt hij een nieuwe rol.’
David Chappell reist de hele wereld over om zijn cloudverhaal te verkondigen. Hierin gaat hij in op de verschillen tussen public en private clouds. Hij benadrukt dat beide cloud vormen infrastructure as a servie (IaaS) als basis hebben. ‘In een IaaS kunnen gebruikers via het internet eigen virtuele machines aanmaken. Dat is de basis van cloud computing. Het verschil tussen public en privat clouds zit hem in het datacenter. Een private cloud draait in het eigen datacenter, een public cloud in die van een ander.’
Gevolgen werkgelegenheid
Volgens Chappell hebben beide cloudvormen grote voordelen. Zo kan een organisatie in een private cloud effectiever zijn en kan er efficiënter gehandeld worden, terwijl je in een public cloud slechts betaalt voor daadwerkelijk gebruik en je beschikt over schaalvergroting. Maar Chappell ziet wel mogelijke nadelen aan de komst van de cloud. ‘Het is eng voor de werkgelegenheid. In een private cloud heb je wel veel werk, al worden delen van het werk geautomatiseerd. Daardoor kunnen it-professionals zich wel met complexere zaken bezighouden.’
Het probleem qua werkgelegenheid zit hem volgens de cloudgoeroe dan ook in de public clouds. ‘Daarbij verplaatst de rekenkracht zich vanuit een on-premise datacenter naar publiek gedeelde clouds. Dat kan inderdaad banen gaan kosten. Developers hoeven zich daarover geen zorgen te maken, die ontwikkelen hun software of die nu in de cloud of lokaal wordt aangeboden. Maar it-professionals krijgen wel te maken met veranderingen. Neem nu bijvoorbeeld e-mail, dat gaat steeds meer naar de cloud. Exchange-admins hebben dan ook geen mooie toekomst.’
Veranderen
Dat hoeft echter geen eind te beteken van zijn rol in de it, zo meent Chappell. ‘Maar dan moet hij, net als andere it-professionals, wel bereid zijn om te veranderen. Als je niet van verandering houdt, moet je niet in de technologische markt gaan werken.’
Video-interview
David Chappell deed zijn uitspraken in een video-interview dat ict-dienstverlener OGD in een eigen tv-studio opnam tijdens de Microsoft TechDays 2013. OGD heeft rondom de dagen een eigen videokanaal opgezet met meer interviews. De TechDays vonden plaats op donderdag 7 en vrijdag 8 maart 2013 in het World Forum in Den Haag.
Ik wil deze man wel eens een bedrijf met een paar duizend e-mail adressen zien migreren van de private naar public. De tooling blijft gewoon hetzelfde, er zit gewoon een sausje om heen. Self-service bestaat ook al bij grote bedrijven, dus die ICT Infastructuur specialist deed al veel minder dan deze goede beweert.
Het probleem overigens bij private en public zit hem nu juist niet in de main stream ICT, maar in de integratie. Het feit dat de huidige omgevingen een enorme spaghetti vormen bij grotere organisaties los je echt niet op met cloud, maar door rationalisatie. Het enige wat cloud doet is dat beeld van de spaghetti versterken, maar oplossen doet de cloud het niet.
Bovendien stikt het nog van de niche applicaties, en of je die nu in de cloud of lokaal neerzet, dat verandert niets aan het niche karakter ervan (en alle gevolgen van dien). Het is zoiets als een rommelige papieren prive administratie bij je thuis. Die kun je wel bij een goede vriend neerleggen (en die vriend heeft delen van zijn administratie wel op orde), maar je zal toch eerst de spaghetti moeten onwarren. Overigens had jij hele bijzondere zaken in je administratie (en die had je vriend niet, maar weer een andere vriend). Zie hier complexiteit reduceer je niet door het probleem te verplaatsen.
Atillav,
Eens. De migratie zal altijd uitdagend en tijdrovend zijn. Al is daar natuurlijk wel leuke tooling voor. Maar hier blijft specifieke kennis voor nodig. Al kan je die natuurlijk wel inhuren en hoef je deze niet meer in house te hebben.
En ja, Exchange uit de Cloud heeft beperkingen. Echter wordt hier keihard aangewerkt en ook dit zal over enige tijd niet meer het geval zijn.
@Atilav, de complexe situatie die jij beschrijft komt mij eerder over als chaos.
‘Ruud’ Er is leuke tooling, maar hiervoor is specifieke kennis nodig,
Is dit nu niet juist waarom ICT een specialistisch vak is !