Ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht gaat niet in op de oproep van medewerkers om de gesprekken over loonoffers te staken. Dat laat het management weten in een reactie op de openbrief die de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV dienstenbond en De Unie namens 150 betrokken medewerkers schreven. Eerder dreigden zij met acties.
Ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht houdt onverkort vast aan zijn hr-beleid waarin werknemers wordt gevraagd om een loonoffer wanneer zij relatief duur zijn ten opzichte van hun marktwaarde voor het bedrijf. De onderneming stuurde op 8 maart 2013 een reactie op een open brief van de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en De Unie uit naam van 150 medewerkers aan wie een loonoffer is gevraagd.
‘Capgemini gaan door op de ingeslagen weg en is zich daarbij zeer bewust dat dit voor een aantal collega’s en pijnlijk proces kan zijn’, schrijft het management in zijn reactie. ‘Daarom wordt een hoge mate van zorgvuldigheid betracht en steeds in intensieve dialoog gestreefd naar een voor alle betrokkenen passende oplossing, met in achtneming van specifieke individuele omstandigheden’. Houden medewerkers bezwaar tegen de uitkomst van het proces, dan kunnen zij zich wenden tot een zogeheten escalatiecommissie. Bovendien kunnen zij zich door een externe deskundige laten bijstaan.
Salarisverhoging
In de brief schrijft het management dat een aantal medewerkers inmiddels heeft ingestemd met een loonoffer of deelname aan een ontwikkeltraject. Daarnaast hebben zo’n honderd medewerkers binnen het bedrijfsonderdeel Application Services een salarisverhoging ontvangen in lijn met hun marktwaarde. Binnen andere bedrijfsonderdelen heeft een ‘significant deel’ van de medewerkers via de reguliere salarisronde een verhoging ontvangen.
Waarom heeft Capgemini dan niet meer gedaan om de waarde van de medewerker in lijn te krijgen met zijn salaris? Meer training etc. Hadden beide partijen kunnen profiteren.
“Daarom wordt een hoge mate van zorgvuldigheid betracht en steeds in intensieve dialoog gestreefd naar een voor alle betrokkenen passende oplossing, met in achtneming van specifieke individuele omstandigheden”
Het klinkt allemaal zo mooi je zou er bijna tranen van in je broek krijgen. In de praktijk ziet het er allemaal wat anders uit. Wanneer je alle fluf en marketing geneuzel van de boodschap afpelt blijft er van de intensieve dialoog of een passende oplossing maar bitter weinig over
Capgemini gaat er nog steeds van uit dat “plotseling” een medewerker niet meer fit genoeg zou zijn. Het voorgestelde traject waarin je binnen 6 maanden weer “fit” zou kunnen zijn zijn staat in veel gevallen helemaal los van de realiteit
Het wordt tijd om de schijnwerpers eens in de spelonken van Capgemini te werpen en te gaan zoeken naar de werkelijke oorzaak van de problemen én open te staan voor mogelijke andere oplossingen!
Ronald Groeneveld, 12-03-2013 09:44
Dat is niet nodig. Door het onhandige handelen van de directie zal er binnenkort een veel groter offer nodig zijn. Hoe denk je dat klanten afgelopen periode het nieuws gevolgd hebben?