Synology gaat proberen stappen te maken in de zakelijke markt voor storage. Speciale aandacht krijgt de enterprise-markt, maar ook wil de storageleverancier meer stappen gaan maken in de mkb-markt. Dan zal het bedrijf de concurrentie aan moeten gaan met partijen als Dell, HP en NetApp. Geen gemakkelijke klus, weet ook ceo Vic Hsu. Hij heeft niet de illusie dat zijn bedrijf de omzetten kan draaien van deze marktleiders en daarom gaat hij de hardwareconcurrentie aan op een ander vlak: de software.
Synology heeft zijn businessmodel opgedeeld in vijf segmenten. Het bedrijf komt uit de markt voor network attached storage (nas)-oplossingen voor thuis en is daarin nog steeds erg sterk. Maar het bedrijf wil ook de zakelijke markt gaan bedienen en ze doen dit met de businessunits voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) en de enterprise-markt. Synology heeft ook een businessunit die zich richt op cloudontwikkelingen en de laatste unit houdt zich bezig met nieuwe ontwikkelingen, zoals videobewakingsoplossingen.
De eerste stapjes
De kracht van Synology ligt op dit moment nog in de markt voor thuisgebruikers, maar dat gaat binnenkort volgens ceo Vic Hsu veranderen. ‘Thuisoplossingen zijn en blijven heel belangrijk, maar we gaan ons ook nadrukkelijker richten op onze andere vier segmenten. Daarbij richten we ons vooral op de mkb- en enterprise-markt, want in de thuisoplossingen zijn we al sterk en in videobewaking hebben we net de eerste stapjes gezet.’
De mkb-markt bedient Synology al enige tijd, maar daar moeten meer stappen gemaakt gaan worden. Hsu: ‘Zowel wereldwijd als in Nederland zijn onze grootste concurrenten ReadyNAS en Netgear. Wij willen in het mkb de strijd gaan winnen door het leveren van all-in-one oplossingen met geïntegreerde software. Wij hebben daarom ons platform via een open api geopend voor softwareleveranciers om tools te gaan ontwikkelen die wij in onze producten kunnen meenemen.’
McAfee en back-up
Hsu legt trots uit hoe zowel Synology zelf als softwareleveranciers tools ontwikkelen die het beheer en het gebruik van de Synology-apparatuur moeten vereenvoudigen. ‘Deze packages leveren we gratis aan onze klanten. Minimaal twee keer per jaar updaten we onze systemen met deze packages en klanten kunnen in het besturingssysteem heel simpel aanvinken waar ze gebruik van willen maken. Onze eerste samenwerking met een softwareleverancier is al een feit. McAfee stelt beveiliging beschikbaar in onze producten.’
Als het aan Hsu ligt, blijft McAfee niet de enige partner. Concrete partijen kan hij nog niet noemen, maar wel geeft hij aan dat hij graag de software van een leverancier van back-upproducten zou willen integreren. ‘We hebben zelf wel wat back-up, maar dat is in de cloud bij Amazon. We willen een tool toevoegen zodat de back-up naar onze producten gaat. Een back-up appliance dus met onze eigen hardware. Op dit moment zoeken we nog naar de geschikte softwareleverancier en moeten we de onderhandelingen nog aangaan. Ook andere softwareleveranciers zijn welkom om hun tools bij ons aan te melden.’
Focussen op software
Geïntegreerde software moet dus voor winst gaan zorgen in de mkb-markt, maar ook voor de enterprise-markt wordt dit paradepaardje van stal gehaald. Toch zal het in deze markt voor Synology met deze strategie niet makkelijk winnen zijn. Op het gebied van nas is NetApp heer en meester en Dell en HP domineren de markten met andere storageproducten. Toch heeft Hsu vertrouwen in zijn softwareaanpak in een hardwaremarkt. ‘Het onderscheid kan je maken in de software, dus moeten wij ons juist daar op gaan en blijven focussen.’
Synology gaat daarom met high-end en scale-out oplossingen komen die specifiek bedoeld zijn voor de enterprise-markt. Daarnaast gaat het bedrijf steeds vaker ondersteuning bieden voor leveranciers van bijvoorbeeld gevirtualiseerde of cloudomgevingen. Zo support Synology al Ctrix-software, diverse hypervisors en kan het koppelen met VMware en in het bijzonder vSphere. Hsu: ‘We moeten wel om de concurrentie aan te kunnen gaan.’
Mobiele apps en big data
Maar ondersteuning van andere softwareoplossingen is niet de enige troef die Hsu in handen denkt te hebben. Zo werkt Synology ook aan beheertools voor het opzetten van een private cloud op het eigen local area network (lan), levert de storageleverancier mobiele apps en werkt het zelfs aan eigen analysesoftware voor big data. ‘En die apps zijn niet zomaar wat beheer-apps’, licht Hsu snel toe, ‘het zijn echte mobiele apps om bijvoorbeeld data te kunnen syncen en bewerken. Je kan er zelfs streaming media mee afleveren op een mobiel apparaat.’
Op dit moment levert Synology ook al een storageoplossing voor big data, maar Hsu wil dit de komende tijd gaan uitbreiden. ‘We werken aan analysesoftware voor big data, maar dit is echt nog in de opstartfase. Het is wel de bedoeling dat dit onze eigen analysetools gaan worden en dat ze niet door een externe softwareleverancier worden geleverd voor een package.’
Geen losse softwareproducten
Met al die softwareontwikkelingen kan de vraag niet uitblijven of Synology niet de intentie heeft om ook losse softwareproducten te gaan verkopen. Hsu lacht even en zegt dan dat dit niet zo is. ‘Ja, we ontwikkelen softwaretools, maar die zijn voor in onze eigen producten. We hebben niet de intentie om nieuwe markten hiermee op te gaan. Nu ontwikkelen we eerst software voor onze storage- en videobewakingsproducten en daarna zien we wel verder.’
Toch blijft het raar dat een hardwareleverancier zo fors investeert in de ontwikkeling van software. Ook nu verschijnt er weer een glimlach op het gezicht van Hsu. ‘Er werken nu ongeveer driehonderd mensen voor Synology waarvan 40 tot 45 procent software engineer is. Dan kan je gewoon goede softwareproducten leveren tegen een lage prijs. We moeten wel, want alle hardwareproducten in de markt doen wat ze moeten doen. Het onderscheid kan gemaakt worden met de meegeleverde software. Wij willen dan ook winnen in een hardwaremarkt met onze softwareoplossingen.’
Interessante ontwikkeling, de vraag rijst of je met software deze markt openbreekt. Er is nogal een verschil tussen de mogelijkheden die HP en NetApp hebben. Eigenlijk vergelijk je ook 2 werelden, de leveranciers van NAS devices en SAN devices. Een NAS is toch wat anders dan een compleet SAN netwerk bouwen. Daar komt veel meer expertise bij kijken.
Ik geef toch dat de NAS leveranciers doordat ze aan home en SMB gebruikers leveren een meer dan gemiddelde community hebben op software gebied. Wellicht dat door de betrouwbaarheid van HDD’s zelf en de grootte van de HDD’s het minder noodzakelijk wordt alles in SAN’s te proppen.
Op dit moment zal het vanwege performance van grootverbruikers (Google, Amazon) niet zo zijn dat ze overgaan naar partijen als Synology. Als de prijs interessant wordt en de bovenkant van het SMB en onderkant van de groot bedrijven ook de software interessanter gaat vinden, dan zou het wel eens heel bijzonder worden.
Cloud zegt wat meer over de plek waar zich deze apparaten bevinden en de toegankelijkheid van de storage. Beiden wereld bedienen de Cloud. Ik zie daar nog niet zo snel een wijziging in optreden.
Met de ontwikkelingen op het gebied van converged infrastructure, vermoed ik dat ze ook deze kant op zullen gaan. Maar toch is de vraag of ze de voet tussen de deur kunnen krijgen want er zijn al veel leveranciers die heel ver zijn in dit soort oplossingen.