KPN IT Solutions en de vakbonden hebben een principe-akkoord bereikt over een nieuwe eenjarige collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Daarbij is overeengekomen dat het personeel er dit jaar gemiddeld 1,6 procent loon bij krijgt. Ook ligt er een aangepast sociaal plan op tafel. De vakbonden tonen zich redelijk tevreden over het behaalde onderhandelingsresultaat. Ze zijn vooral blij dat KPN ondanks de moeilijk tijd wat over heeft voor het personeel, terwijl bij een aantal andere grote ict-dienstverleners nullijnen of zelfs loonoffers op de agenda staan.
De leden van de FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en De Unie moeten nog wel instemmen met het onderhandelingsresultaat. Hun stemmen moeten uiterlijk 22 maart 2013 binnen zijn.
Onder deze cao vallen zo’n 3500 mensen, zegt Bob Bolte, bestuurder bij FNV Bondgenoten. Hij is blij dat er na alle negatieve geluiden in de ict-branche ook een keer positieve afspraken gemeld kunnen worden. ‘Het is geen vetpot, maar hulde voor KPN dat het in moeilijke omstandigheden toch er voor kiest om het werk van het personeel te waarderen. Het laat ook zien dat overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden meerwaarde heeft en dat zaken als ontslag en beschikbare loonruimte goed geregeld worden. Het zou goed zijn voor de sector als ict-ondernemingen, zoals HP, IBM en Capgemini, deze signalen zouden oppikken.’
Vertrouwen
De aan de leden voorgelegde principe-cao heeft een looptijd van een jaar (van 1 januari 2013 tot 1 januari 2014). Gemiddeld is de loonsverhoging 1,6 procent per 1 april 2013. Daarnaast hebben KPN en de vakbonden afspraken gemaakt over onder andere een verlaging van de uitbetalingsdrempel bij variabele beloning, overwerken en promotiestappen. Verder is het sociaal plan op een aantal punten aangepast, waaronder de kantonrechtersformule (die van voor 2009 is vervangen) voor ontslagvergoedingen. Volgens de vakbonden blijft de waarde van het sociaal plan grotendeels overeind.
In het bereikte onderhandelingsresultaat ziet Bolte een terugkeer van het vertrouwen bij KPN IT Solutions. Al is het volgens hem nog te vroeg om te stellen dat alle ellende bij de ict-dienstverlener achter de rug is. Dat heeft voor een deel ook te maken met de hectiek van het moederbedrijf, met de kelderende beurskoers, wisselingen aan de top, verkoop van onderdelen en andere commotie.
Hectische tijden
De afgelopen jaren is er ook veel personeel vertrokken bij de ict-divisie; Bolte schat zo’n 2500 man. Een deel ervan (zeshonderd man) is naar de telco-divisie KPN Zakelijke Markt gegaan. Die vallen onder de KPN-cao waar de Abvo-Kabo nog over onderhandeld. Verder zijn er ook honderden medewerkers ge-outsourced. Dat gebeurde vorig jaar onder andere naar Koning & Hartmann (installatie- en onderhoudswerk; ruim tweehonderd man) en Scholten Awater (hardwarediensten, tachtig man). Bolte stelt dat dit in goede harmonie is geregeld.
Daarnaast zijn er natuurlijk veel medewerkers ontslagen, onder andere door offshoring van werk naar India. ‘Ook de vakbonden zagen in dat er wel iets moest gebeuren. Het is vervelend voor die groep mensen, maar KPN heeft dit op een nette manier volgens het sociaal plan uitgevoerd.’
Daar kunnen CAP (‘Calibratie’) en CGI (‘Harmonisatie’)een puntje aan zuigen!
Als oud-medewerker (13 jaar Getronics) vind ik dit zeker een positief geluid. Ik hoop dat m.n. Capgemini zich nog ‘ns achter z’n oren gaat krabben over die bizarre loonoffers.