Circa honderdvijftig boze medewerkers van Capgemini hebben maandag 4 maart om 12.00 uur gelijktijdig per e-mail een open brief aan hun bestuurder Jeroen Versteeg en een groot aantal collega's verstuurd. In de brief roepen zij hem op de in gang gezette loonoffers onmiddellijk te stoppen. In een reactie vraagt Versteeg zijn medewerkers de discussie vooral intern te voeren, zonder het gebruik van e-mails die de bedrijfssystemen verstoppen.
Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg reageerde om kwart over vier ’s middags met een brief aan zijn medewerkers waarin hij hen oproept een discussie over de zogeheten kalibratiegesprekken vooral via de interne Yammer-groep Capgemini Nederland te voeren en niet via e-mail.
Versteeg schrijft: ‘Massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen zijn een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.’
In de brief vragen de boze Capgemini-medewerkers het bedrijf samen met vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond te zoeken naar een oplossing die uitgaat van het investeren in mensen. Het gevraagde loonoffer straft werknemers voor hun loyaliteit aan het bedrijf, stellen de bonden. De brief bevat een ultimatum dat afloopt op zaterdag 9 maart 2013. Blijft een bevredigende oplossing uit, dan ondernemen zij verdere stappen onder het motto ‘Jeroen, blijf van mijn poen!’.
Reactie Jeroen Versteeg
Beste collega,
Vanmorgen heb ik een mail ontvangen van FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond over de kalbratiegesprekken die momenteel binnen Capgemini plaatsvinden. In de mail laten de vakbonden weten niet achter de maatregelen te staan die wij als Capgemini nu treffen om ervoor te zorgen dat we ook op de langere termijn de continuïteit van ons bedrijf en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers kunnen waarborgen. We denken na over een antwoord op deze brief, maar we gaan door op de ingeslagen weg.
Enkele uren later heeft een aantal medewerkers deze email doorgestuurd aan een groot aantal Capgemini-medewerkers met de oproep om de boodschap van de bonden te steunen. De ontvanger werd verzocht om de e-mail zoveel mogelijk aan allen te beantwoorden en door te sturen aan collega’s.
Natuurlijk begrijp ik dat kalibratie, zeker als dat leidt tot het verzoek om vrijwillig een percentage van het salaris in te leveren, bij sommige medewerkers veel vragen en emoties oproept. Daar staat tegenover dat we als werkgever ook alles doen om het perspectief op een betere inzetbaarheid structureel te verbeteren en steeds met iedere medewerker individueel kijken wat de impact van de kalibratie is. Hoe dan ook, dit mag geen reden zijn om over te gaan tot acties zoals het sturen van massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen. Het is een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.
Hoe hoog de emoties wellicht ook zijn; er zijn andere communicatievormen, die beter passen binnen Capgemini. Maak het bespreekbaar met je eigen peoplemanager. Het is goed mogelijk dat je een breder platform binnen Capgemini zoekt waarop je jouw zienswijze en vragen met andere collega’s wilt delen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van onze Capgemini Nederland Yammer groep.
Hoe gaat het nu verder? Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid, dat samen met professionele ontwikkeling een vast en integraal onderdeel vormt van ons HR-beleid. Een korte uitleg daarvan kun je lezen op Talent-NL. Dit kun je ook gebruiken als je vragen krijgt van onze klanten of andere relaties.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Versteeg
Het lijkt me evident dat de huidige manier van opereren door de Nederlandse tak van Cap de organisatie meer verlies oplevert dan al die ’te dure’ medewerkers bij elkaar. Zoals iemand hierboven al schrijft verwacht ik ook dat van hogerhand zal worden ingegrepen.
Als de stelling is: ‘werknemer verdient meer dan hij waard is’ en als daar aan gekoppeld wordt dat dat nu schrijnend wordt omdat hij de hoge tarieven niet meer waarmaakt dan KAN een andere conclusie getrokken worden: CAP heeft jarenlang tarieven gehanteerd die hoger waren dan de waarde die de werknemer toevoegt. Immers, blijkbaar zijn de huidige tarieven passend bij de waarde van de werknemer…
Als je de discussie volgt in de verschillende media dan valt op dat waarde creatie door seniore werknemers niet beperkt is tot één enkel bedrijf, maar sector breed ligt. Dat door de vaardigheden van instromers wordt getwijffeld aan de afstemming tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dat Nederland terugvalt in het naar de markt brengen van innovaties. Dat wij één van de weinige Noord Europese landen zijn die het moeilijk hebben.
Wat mijn mening ook is t.a.v. eenzijdig korten van bepaalde groepen, er is wel een onderwerp aangesneden dat er toe doet. De discussie moet dan wel op een niveau gaan lopen om iets uit te halen. Dit gaat alang niet meer over het inkomen van 150 man! Wie staat er op om met dit verhaal de sector weer op koers te krijgen?
Erg naief van een directeur van zo’n groot ICT-bedrijf om te denken dat je een dergelijke discussies in deze tijd nog intern kan houden.
Bij HP heeft een paar jaren terug exact hetzelfde gespeeld. Topman Mark Hurd vroeg het Europees personeel om vrijwillig een aantal procenten van hun salaris in te leveren. Het voorstel werd door de HP NL OR onmiddellijk terzijde geschoven en het advies aan het personeel was dan ook om hier niet mee in te stemmen. In de USA werd de maatregel gewoon afgedwongen. Aantal het eind van het fiscale jaar kreeg Mark Hurd een dikke bonus overhandigd van ik meen zo’n 30 miljoen euro omdat hij zo lekker veel op de personeelskosten had weten te besparen.
Het is al eerder aangegeven, maar zo veel wordt er niet bespaard op de personeelskosten door deze actie. En andere (waarschijnlijk jongere) werknemers zouden inmiddels al een loonsverhoging hebben gekregen.
Ook dat marktwaarde en salaris aan elkaar worden gekoppeld, vind ik helemaal geen slecht concept. De vraag is wat mij betreft louter; worden die 150 man nu onverwacht en onterecht geconfronteerd met een salarisverlaging of niet? Wie heeft er wat gedaan om te voorkomen dat de scheefgroei in marktwaarde versus salaris is ontstaan? Uit de actie van Cap trek ik de conclusie dat zij de “schuld” geven aan de medewerkers. Ik heb echter de indruk dat de tarieven zijn ingestort. Hetzelfde werk is minder waard. Dat is een trend die de werkgever waarschijnlijk beter kan zien aankomen en daarop had moeten bijsturen op een constructieve manier. Is dat tijdig gebeurd en is daaraan meegewerkt door de betrokken medewerkers? Als door de werkgever de kop in het zand is gestoken en dit is nu alleen maar een correctieve maatregel, dan zou dat niet veel vertrouwen wekken voor de toekomst.
Jerry,
Capgemini heeft niets met deze mensen. Het is min of meer medewerker pesten en hopen dat ze weggaan.
Onder het mom van scheefgroei en verplichte bijscholing werd geprobeerd dit op een `nette´ (lees marketingtechnisch) manier op te lossen. Helaas is het was geëscaleerd en volledig mislukt (marketingtechnisch).
De bijscholing die verplicht is heeft zo goed als geen inhoud. Ook dit traject wordt alleen gebruikt om mensen eindeloos te irriteren en te motiveren om te vertrekken.
Deze mensen hebben al minstens 4 jaar of meer geen loonsverhoging gehad. Deze mensen mogen hun werk blijven doen zolang er een opdracht voor deze mensen is.
Deze mensen hebben de afgelopen jaren geen opleiding mogen volgen, er was geen geld.
Deze werknemers zijn eigenlijk gewoon gebruikt en worden nu als oud vuil aan de kant gezet en door Capgemini als te duur bestempeld.
Zodra de crisis voorbij is, de arbeidsmarkt aantrekt dan zal er een enorme leegloop op gang komen. Er zijn weinig mensen die hier met plezier werken. Helaas kunnen velen geen kant op.
Deze tactiek is een aantal jaren geleden al eerder geprobeerd door Capgemini, met weinig succes overigens.
Iedereen vergeet 1 ding.
Capgemini heeft een overkill aan middle management, en is daardoor te duur. Er zijn een aantal Vice presidents, die het bedrijf enorme schade opleveren. Maar die mogen blijven, of krijgen promotie. De tweede hands autoverkopers noem ik ze.
En die tarieven? Sales verkoopt liefst een flatrate.
Dus als je een expert bent, ben je per definitie te duur.
Kortom Capgemini not the place to be.