Circa honderdvijftig boze medewerkers van Capgemini hebben maandag 4 maart om 12.00 uur gelijktijdig per e-mail een open brief aan hun bestuurder Jeroen Versteeg en een groot aantal collega's verstuurd. In de brief roepen zij hem op de in gang gezette loonoffers onmiddellijk te stoppen. In een reactie vraagt Versteeg zijn medewerkers de discussie vooral intern te voeren, zonder het gebruik van e-mails die de bedrijfssystemen verstoppen.
Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg reageerde om kwart over vier ’s middags met een brief aan zijn medewerkers waarin hij hen oproept een discussie over de zogeheten kalibratiegesprekken vooral via de interne Yammer-groep Capgemini Nederland te voeren en niet via e-mail.
Versteeg schrijft: ‘Massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen zijn een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.’
In de brief vragen de boze Capgemini-medewerkers het bedrijf samen met vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond te zoeken naar een oplossing die uitgaat van het investeren in mensen. Het gevraagde loonoffer straft werknemers voor hun loyaliteit aan het bedrijf, stellen de bonden. De brief bevat een ultimatum dat afloopt op zaterdag 9 maart 2013. Blijft een bevredigende oplossing uit, dan ondernemen zij verdere stappen onder het motto ‘Jeroen, blijf van mijn poen!’.
Reactie Jeroen Versteeg
Beste collega,
Vanmorgen heb ik een mail ontvangen van FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond over de kalbratiegesprekken die momenteel binnen Capgemini plaatsvinden. In de mail laten de vakbonden weten niet achter de maatregelen te staan die wij als Capgemini nu treffen om ervoor te zorgen dat we ook op de langere termijn de continuïteit van ons bedrijf en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers kunnen waarborgen. We denken na over een antwoord op deze brief, maar we gaan door op de ingeslagen weg.
Enkele uren later heeft een aantal medewerkers deze email doorgestuurd aan een groot aantal Capgemini-medewerkers met de oproep om de boodschap van de bonden te steunen. De ontvanger werd verzocht om de e-mail zoveel mogelijk aan allen te beantwoorden en door te sturen aan collega’s.
Natuurlijk begrijp ik dat kalibratie, zeker als dat leidt tot het verzoek om vrijwillig een percentage van het salaris in te leveren, bij sommige medewerkers veel vragen en emoties oproept. Daar staat tegenover dat we als werkgever ook alles doen om het perspectief op een betere inzetbaarheid structureel te verbeteren en steeds met iedere medewerker individueel kijken wat de impact van de kalibratie is. Hoe dan ook, dit mag geen reden zijn om over te gaan tot acties zoals het sturen van massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen. Het is een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.
Hoe hoog de emoties wellicht ook zijn; er zijn andere communicatievormen, die beter passen binnen Capgemini. Maak het bespreekbaar met je eigen peoplemanager. Het is goed mogelijk dat je een breder platform binnen Capgemini zoekt waarop je jouw zienswijze en vragen met andere collega’s wilt delen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van onze Capgemini Nederland Yammer groep.
Hoe gaat het nu verder? Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid, dat samen met professionele ontwikkeling een vast en integraal onderdeel vormt van ons HR-beleid. Een korte uitleg daarvan kun je lezen op Talent-NL. Dit kun je ook gebruiken als je vragen krijgt van onze klanten of andere relaties.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Versteeg
@Capgemini SC
Walgelijk hoe weinig betrokken jij bent met Capgemini. Als je echt betrokken was dan zou je achter deze mensen staan.
Ik werk ook voor Capgemini, ik behoor niet tot de groep, ik steun mijn collega’s.
En ja ik schaam me diep dat ik bij een bedrijf werk wat zo met mensen en klanten omgaat. Winst boven alles. Mens, kwaliteit en positie in de samenleving zijn inferieur @ Capgemini.
Wakker worden en praat eens met collega’s, pak de signalen op van mensen en open je ogen. Wat daar gebeurt is het daglicht niet waardig!
@InformatieIsMeerDanIT
Ik heb het absoluut niet over een sociale plicht die Cap voelt. Deze groep mensen heeft kennis en expertise die nog steeds nuttig zijn, waar geld aan verdiend kan worden, alleen niet meer zo veel als vroeger. Nogmaals, onbruikbare werknemers zijn zelfs na 20% salarisreductie nog te duur.
@Capgemini SC
Mee eens dat het gezien dat de getroffen medewerkers een klein deel van de hele populatie vormen. Een klein deel waar jij duidelijk niet toe hoort. Maar volgens mij vergeet je even dat Cap dit traject heeft geinitieerd. Je doet nu net of deze groep collega’s al ongeinteresseerd, ongemotiveerd Cap aan het zwartmaken was geslagen vóórdat de werkgever met een slik-of-stik 20%-inleveren actie op de proppen is gekomen.
@maarten
Het gaat hier om mensen die net iets meer verdienen dan modaal, dus tussen de 3k en 4k bruto. Het gaat uitdrukkelijk niet om mensen die 6k per maand verdienen.
Ontslaan gaat niet zo makkelijk omdat de meeste overgenomen zijn van BAS met behoud van dienstjaren en rechten. Cap koopt nou eenmaal bedrijven op voor de omzet en zit daarna met het meegekomen personeel opgescheept. Aangezien veel van de omzet direct door gaat naar India, belanden er veel op de bank.
@ Capgemini SC, 06-03-2013 20:24
De vraag is waardoor die groep zich gedwongen heeft gevoeld om naar de media te moeten stappen.
Door het eenzijdige beleid van Cap om de aandeelhouders meer dan 7% winst uit te willen keren moeten salarissen gekort worden.
Er wordt met een verdeel en heers strategie geprobeerde de medewerkers tegen elkaar uit te spelen, dat lukt aardig getuige jouw reactie.
Vergis je niet, als dit presedent geschapen is, ben jij aan de beurt.
De verstandige keuze was uiteraard geweest, zonder dreigement het kennisniveau van de medewerkers te verbeteren of hen te ontslaan.
Versteeg heeft een grote strategische fout gemaakt waarvoor zijn baas hem had moeten behoeden.
Ze zullen Versteeg wel hierop stuk laten lopen en dan zijn vervangen met zalfende maatregelen dit laten terugdraaien. Voor nu is het bedrijf onbestuurbaar geworden door het onhandige handelen. En hoe langer Broeders dit laat voortduren hoe groter de schade voor Cap.
Wat er nu gebeurt kan je het personeel of Versteeg niet aanrekenen, die zijn immers in conflict. De oplossing moet komen uit de lijn boven Versteeg. Ben benieuwd of ze nog een nieuw baantje voor Versteeg gaan regelen.
@Capgemini SC eerlijk gezegd heb je wel een punt. De rode lijn in dit verhaal dat sommigen het jaren lang te goed hebben gehad. Daarom zit Cap ook met overbetaalde mensen. Door die situatie zijn maar weinig mensen verenigd want inderdaad individueel je hier tegen verzetten is je doodvonnis. Ik denk dat het merendeel zich graag zou willen aansluiten of willen verenigen bij een vakbond. Maar dan rijst de vraag, bij welke vakbond dan. Op korte termijn gewin halen om de cultuur van het management te veranderen binnen een bedrijf bereik je alleen met collectief verzet. Waarom het nu smerig gebeurd, via de media, komt door de radeloosheid en het gebrek van verenigheid. Daarom is de grootste troef, zo lijkt nu, de klanten te confronteren met wat voor een zootje het is bij Cap, maar later zal dit alleen maar meer ellende veroorzaken. Ik heb het voor mezelf wel besloten nu. Ik word lid van een vakbond terwijl ik bij een nu, redelijk succesvol ICT bedrijf werk. Mensen verenig je en koester respect en trots!
Deze is voor CapGemini SC, bekende quote van een duitse pastoor
“First they came for the Socialists, and I did not speak out–
Because I was not a Socialist.
Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out–
Because I was not a Trade Unionist.
Then they came for the Jews, and I did not speak out–
Because I was not a Jew.
Then they came for me–and there was no one left to speak for me.”
@Frank,
“Ik heb het absoluut niet over een sociale plicht die Cap voelt.”
Ik citeer je eerder bericht maar even volledig, let speciaal op alinea 2, regel 6 en 7:
Frank, 05-03-2013 12:44
“Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid” – Kalibratie = Eufemisme, want kalibreren kan ook omhoog zijn en dat lijkt hier niet aan de orde.
= Wat een onzin; de gebruikelijke kalibratie in NL is altijd maar omhoog. Tijd dat mensen wennen aan omlaag. Het is niet normaal dat je altijd maar meer verdient, zeker in moeilijke tijden en vooral voor mensen die eigenlijk hun baan kwijt zouden moeten raken ipv loonsverlaging. Wen er maar aan of zoek een andere baan (veel success, dat lukt je nooit dus Cap voelt die sociale plicht op zich drukken om die kneusjes toch aan ’t werk houden, heeft daar iemand ’t wel eens over?). Al dat verwende gedoe in slechte tijden moet maar eens ophouden; verkoop je 2e auto en huisje in Frankrijk.
Als je 2 dagen later al niet meer weet wat je hebt geschreven, moet je misschien iets langer nadenken voordat je het opschrijft…
@Willem: ontslaan gaat heel gemakkelijk. 1 oktober zijn ruim 350 mensen aan de dijk gezet. Vooral ex-BAS, veelal met een enorme lading aan dienstjaren.
Daar is maar weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Kennelijk werden die mensen een stuk effectiever uit elkaar gespeeld dan de getroffenen nu. Daarbij komt dat dit blijkbaar voor vakbonden en media een veel interessanter onderwerp is dan het ontslag van een paar honderd mensen.
Geld is belangrijker dan werkgelegenheid.
@capgemeniwiewildaarnogwerken,
Wat ik vooral tegen je wil zeggen – verspil je energie en geld niet aan een vakbond. Die zijn al jaren de weg totaal kwijt. Zowel waar het gaat om de behartiging van individuele als collectieve belangen Ik heb zelf pas mijn lidmaatschap na 14 jaar en de nodige frustraties opgezegd.
De volgende dag werd ik (eindelijk, voor het eerst) gebeld door een vakbondsbestuurder. In plaats van me te vragen waar mijn frustratie vandaan kwam en wat de bond beter kon doen heeft hij mij in een uur durende monoloog uitgelegd dat de bonden toch wel degelijk van alles deden en heel goed werk verrichten. Maar ja, als die domme IT-ers zich maar niet aansluiten kunnen zij ook niets en nu ook nog mijn opzegging. Ik had bijna met hem te doen.
Als ik al niet overtuigd was van mijn besluit, was het wel na dat telefoontje.
@InformatieIsMeerDanIT
We “praten” langs elkaar heen. Het bericht waar jij aan refereert is van een andere Frank. Hetgeen ik al in twee posts sindsdien heb aangegeven.