Circa honderdvijftig boze medewerkers van Capgemini hebben maandag 4 maart om 12.00 uur gelijktijdig per e-mail een open brief aan hun bestuurder Jeroen Versteeg en een groot aantal collega's verstuurd. In de brief roepen zij hem op de in gang gezette loonoffers onmiddellijk te stoppen. In een reactie vraagt Versteeg zijn medewerkers de discussie vooral intern te voeren, zonder het gebruik van e-mails die de bedrijfssystemen verstoppen.
Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg reageerde om kwart over vier ’s middags met een brief aan zijn medewerkers waarin hij hen oproept een discussie over de zogeheten kalibratiegesprekken vooral via de interne Yammer-groep Capgemini Nederland te voeren en niet via e-mail.
Versteeg schrijft: ‘Massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen zijn een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.’
In de brief vragen de boze Capgemini-medewerkers het bedrijf samen met vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond te zoeken naar een oplossing die uitgaat van het investeren in mensen. Het gevraagde loonoffer straft werknemers voor hun loyaliteit aan het bedrijf, stellen de bonden. De brief bevat een ultimatum dat afloopt op zaterdag 9 maart 2013. Blijft een bevredigende oplossing uit, dan ondernemen zij verdere stappen onder het motto ‘Jeroen, blijf van mijn poen!’.
Reactie Jeroen Versteeg
Beste collega,
Vanmorgen heb ik een mail ontvangen van FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond over de kalbratiegesprekken die momenteel binnen Capgemini plaatsvinden. In de mail laten de vakbonden weten niet achter de maatregelen te staan die wij als Capgemini nu treffen om ervoor te zorgen dat we ook op de langere termijn de continuïteit van ons bedrijf en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers kunnen waarborgen. We denken na over een antwoord op deze brief, maar we gaan door op de ingeslagen weg.
Enkele uren later heeft een aantal medewerkers deze email doorgestuurd aan een groot aantal Capgemini-medewerkers met de oproep om de boodschap van de bonden te steunen. De ontvanger werd verzocht om de e-mail zoveel mogelijk aan allen te beantwoorden en door te sturen aan collega’s.
Natuurlijk begrijp ik dat kalibratie, zeker als dat leidt tot het verzoek om vrijwillig een percentage van het salaris in te leveren, bij sommige medewerkers veel vragen en emoties oproept. Daar staat tegenover dat we als werkgever ook alles doen om het perspectief op een betere inzetbaarheid structureel te verbeteren en steeds met iedere medewerker individueel kijken wat de impact van de kalibratie is. Hoe dan ook, dit mag geen reden zijn om over te gaan tot acties zoals het sturen van massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen. Het is een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.
Hoe hoog de emoties wellicht ook zijn; er zijn andere communicatievormen, die beter passen binnen Capgemini. Maak het bespreekbaar met je eigen peoplemanager. Het is goed mogelijk dat je een breder platform binnen Capgemini zoekt waarop je jouw zienswijze en vragen met andere collega’s wilt delen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van onze Capgemini Nederland Yammer groep.
Hoe gaat het nu verder? Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid, dat samen met professionele ontwikkeling een vast en integraal onderdeel vormt van ons HR-beleid. Een korte uitleg daarvan kun je lezen op Talent-NL. Dit kun je ook gebruiken als je vragen krijgt van onze klanten of andere relaties.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Versteeg
Wat een ongelofelijk zwam mail van die Versteeg. Kalibratie, peoplemanager??? Gebruik eenvoudig Nederlands: personeelzaken vind dat jij te veel duur bent, lever salaris in of hoepel op.
@Jasper @Jeroen Versteeg
Ik denk dat het juist goed is voor Capgemini. En goed voor de hele IT sector in NL als dit “probleem” eerlijk, transparant en openbaar wordt opgelost.
De achterkamertjes praktijken van Capgemini worden steeds heftiger, er is niemand die op de rem durft te trappen. Er heerst een cultuur van afzondering en volgzaamheid. Het lijkt soms meer op een sekte dan op een bedrijf. Ook vertegenwoordigers van medewerkers (OR) worden genadeloos onder druk gezet en gemanipuleerd. Op dit moment vind de echte turnaround plaats…men wordt mondiger en de stilte wordt doorbroken!
Dus Capgemini ga terug naar af! Zet goede managers op de juiste plekken, vorm de cultuur om, zorg voor een HR beleid (dit incl. loopbaan ontwikkeling en salaris schalen) en laten zien wat IT kan beteken voor bedrijven.
IN PLAATS VAN:
Medewerkers afzeiken, treiteren, klanten uitmelken om de targets voor het “management” maar te halen. Je bespaart zo’n 300k met deze actie en maakt 150 medewerkers (en gezinnen) kapot.
Stop met deze onzin en stop je energie in iets wat iets oplevert!
@Medewerkers. Laat van je horen! Wees solidair met elkaar en vecht samen voor respect!
@Frank: Cap voelt die sociale plicht op zich drukken om die kneusjes toch aan ’t werk houden, heeft daar iemand ’t wel eens over?
Dat supersociale Capgemini heeft een half jaar geleden ruim 400 mensen aan de dijk gezet. Heeft iemand het daar wel eens over?
Ik zou weleens wat cijfers willen zien. Natuurlijk anoniem. Maar gaat het hier om de systeembeheerder met 3k bruto/maand die bij de klant voor 60 euro per uur wordt weggezet of gaat het hier om de senior specialist niche-product x met 6k bruto die misschien “slechts” 9 maanden per jaar weggezet kan worden.. Over wat voor expertise- een leeftijdsgroepen praten we hier nu eigenlijk? En kun je die mensen niet gewoon beter ontslaan?(zoals dochter Sogeti gedaan heeft)…
@Maarten, Gaat hier ook om project managers die 2x modaal verdienen en voor 130 euro per uur bij de klant worden weggezet. En daarnaast niet 1 dag per jaar op de bank hebben gezeten. En ook niet 1 nuttige cursus hebben mogen volgen omdat daar geen geld voor was.
Die maken dus meer dan voldoende marge voor de werkgever.
Weer een voorbeeld van hoe ziek onze maatschappij aan het worden is.
Overheidscrisis – Weigeren ZELF in te leveren – Tekort halen in de samenleving – Aandeelhouders die op korte termijn gewin willen hebben over hun aandelen – Enorme druk op management van beursgenoteerde bedrijven – Enorme overhead om aandeelhouders tevreden te houden – Weinig mensen die feitelijk geld binnen brengen en die dat dan wel doen … tja dat is de enigste plek om nog wat te halen …
We pieken nu op het maximale punt van de nadelen van kapitalisme!
De graaiers worden rijker. De normale man wordt armer. Maar vroeg of laat komen ze zich toch zelf tegen de graaiers. Want als de samenleving kapot is gegraaid heb je ook geen kans meer om van je gegraaide geld te genieten.
@InformatieIsMeerDanIT
Hoezo zijn het kneusjes? Het probleem is niet dat er geen werk voor deze groep mensen is, maar dat de tarieven in de huidige markt niet meer het salaris dekken. Er zijn zat grote bedrijven die met oude systemen/technieken werken die wel onderhouden moeten worden.
Als er geen werk voor deze mensen zou zijn, dan zijn ze ook met 20% salarisverlaging nog te duur want dan immers niet inzetbaar.
Jammer dat ALTIJD voorrang wordt gegeven aan de AANDEELHOUDERS, Klanten en Personeel bengelen achteraan.
Jeroen Dijsselbloem zou die nieuwe 20% bonusregeling verplicht moeten opnemen in de AANBESTEDINGSCRITERIA. Alle beursgenoteerde ondernemingen die hun management meer dan 20% bonus geven mogen niet meer meedingen…
Eens kijken wat er dan gebeurd. Het personeel van Capgemini moet zich aansluiten en eenheid vormen en een vuist maken. Je wordt anders als voetveeg behandeld.
Alleen massale weerstand zal het getij doen keren!!
Als individu wordt je geofferd!
@Frank,
Jij hebt het over een sociale plicht die Cap voelt. Laat me je uit de droom helpen: dat is een gevoel dat bij Capgemini niet bestaat. Geld en utilisatie – dat is wat telt. Al het andere, inclusief klant- en medewerkerstevredenheid, kwaliteit en professionaliteit is daaraan ondergeschikt.
Walgelijk hoe een groep vakbonden die slechts een kleine groep collega’s representeren en boze “collega’s” via de media de indruk wensen te wekken dat ze namens alle Capgemini collega’s spreken.
Hoe kan ik iemand die brieven via de media lekt en e-mails forward nog met een strak gezicht een collega noemen. Wek niet de impressie dat je nog een toekomst wenst te hebben binnen het bedrijf. En houdt daarmee op de sfeer te verzieken voor díe overgrote groep mensen die wel de intentie heeft de goede naam van Capgemini waar te blijven maken.
Walgelijk hoe ‘ze’ het verzieken voor die mensen die moeten uitleggen dat ze voor Capgemini werken en trots zijn op het werk en de projecten die we bij klanten doen. Een smet op ons imago door een vakbond die ik nog nooit gezien heb, en waarvan ik geen enkele collega kan noemen die er bij aangesloten is.