Circa honderdvijftig boze medewerkers van Capgemini hebben maandag 4 maart om 12.00 uur gelijktijdig per e-mail een open brief aan hun bestuurder Jeroen Versteeg en een groot aantal collega's verstuurd. In de brief roepen zij hem op de in gang gezette loonoffers onmiddellijk te stoppen. In een reactie vraagt Versteeg zijn medewerkers de discussie vooral intern te voeren, zonder het gebruik van e-mails die de bedrijfssystemen verstoppen.
Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg reageerde om kwart over vier ’s middags met een brief aan zijn medewerkers waarin hij hen oproept een discussie over de zogeheten kalibratiegesprekken vooral via de interne Yammer-groep Capgemini Nederland te voeren en niet via e-mail.
Versteeg schrijft: ‘Massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen zijn een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.’
In de brief vragen de boze Capgemini-medewerkers het bedrijf samen met vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond te zoeken naar een oplossing die uitgaat van het investeren in mensen. Het gevraagde loonoffer straft werknemers voor hun loyaliteit aan het bedrijf, stellen de bonden. De brief bevat een ultimatum dat afloopt op zaterdag 9 maart 2013. Blijft een bevredigende oplossing uit, dan ondernemen zij verdere stappen onder het motto ‘Jeroen, blijf van mijn poen!’.
Reactie Jeroen Versteeg
Beste collega,
Vanmorgen heb ik een mail ontvangen van FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond over de kalbratiegesprekken die momenteel binnen Capgemini plaatsvinden. In de mail laten de vakbonden weten niet achter de maatregelen te staan die wij als Capgemini nu treffen om ervoor te zorgen dat we ook op de langere termijn de continuïteit van ons bedrijf en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers kunnen waarborgen. We denken na over een antwoord op deze brief, maar we gaan door op de ingeslagen weg.
Enkele uren later heeft een aantal medewerkers deze email doorgestuurd aan een groot aantal Capgemini-medewerkers met de oproep om de boodschap van de bonden te steunen. De ontvanger werd verzocht om de e-mail zoveel mogelijk aan allen te beantwoorden en door te sturen aan collega’s.
Natuurlijk begrijp ik dat kalibratie, zeker als dat leidt tot het verzoek om vrijwillig een percentage van het salaris in te leveren, bij sommige medewerkers veel vragen en emoties oproept. Daar staat tegenover dat we als werkgever ook alles doen om het perspectief op een betere inzetbaarheid structureel te verbeteren en steeds met iedere medewerker individueel kijken wat de impact van de kalibratie is. Hoe dan ook, dit mag geen reden zijn om over te gaan tot acties zoals het sturen van massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen. Het is een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.
Hoe hoog de emoties wellicht ook zijn; er zijn andere communicatievormen, die beter passen binnen Capgemini. Maak het bespreekbaar met je eigen peoplemanager. Het is goed mogelijk dat je een breder platform binnen Capgemini zoekt waarop je jouw zienswijze en vragen met andere collega’s wilt delen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van onze Capgemini Nederland Yammer groep.
Hoe gaat het nu verder? Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid, dat samen met professionele ontwikkeling een vast en integraal onderdeel vormt van ons HR-beleid. Een korte uitleg daarvan kun je lezen op Talent-NL. Dit kun je ook gebruiken als je vragen krijgt van onze klanten of andere relaties.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Versteeg
Versteeg schrijft: ‘Massamailings die een belasting vormen voor onze collega’s en systemen zijn een communicatievorm die niet acceptabel is binnen ons bedrijf. Ik verzoek je dan ook om het beantwoorden en verder verspreiden van de e-mail te staken.’
Wat een onzin. Het interne mailsysteem van Cap Gemini kan de mail niet aan? En Versteeg reageert per brief? Een zielige vertoning van een directeur die de aandeelhouders belangrijker vindt dan de langetermijn continuïteit van het bedrijf.
Ik hoop dat Jeroen Versteeg en ook Cap doorhebben dat hetgeen nu gebeurt en naar buiten komt de beste anti reclame voor het behalen van grote outsourcing contracten ooit is.
Er zal geen OR meer instemmen met een overgang naar Cap.
Het resultaat en de uitkomst zal zijn, dat dit jaar dan nog slechter gaat worden voor Cap en er daardoor nog meer offers gebracht moeten worden.
Is het een bewuste self fulfilling prophecy van Jeroen?
Of mist Jeroen gevoel met wat dit kan doen en het gevolg daarvan?
Ik hoop het niet, want het is voor de IT sector in NL niet goed als Cap daardoor nog zwaardere klappen krijgt, ik hoop dat men snel wakker wordt.
Sterkte voor de betrokken medewerkers en voor Jeroen om door deze uitdagende tijd heen te komen.
Wat observaties:
“We denken na over een antwoord op deze brief, maar we gaan door op de ingeslagen weg.” – We horen je, maar gaan er niets mee doen.
“Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid” – Kalibratie = Eufemisme, want kalibreren kan ook omhoog zijn en dat lijkt hier niet aan de orde.
“Hoe hoog de emoties wellicht ook zijn; er zijn andere communicatievormen, die beter passen binnen Capgemini. Maak het bespreekbaar met je eigen peoplemanager.” – Machiavelli: Verdeel en heers. Probeer de massa op te breken in kleine stukjes die je afzonderlijk wel de baas kan.
Ik ga geen modder gooien, ik ken de details niet, maar ik denk dat dit een onhandige reactie is die averechts werkt. Dit pad leidt tot een keiharde confrontatie. Persoonlijk geloof ik meer in kwetsbaar opstellen, meer de dialoog opzoeken en vragen om hulp en alternatieven.
In een eerder bericht is al gesteld dat bij Capgemini, dat geen cao heeft, de vakbonden niet de eerste officiële gesprekspartner zijn over arbeidsvoorwaarden; dat zijn de vijf ondernemingsraden. Die OR’s die zullen eerder hebben ingestemd met de plannen van Versteeg. Waar staan die OR’s nu er uit hun achterban toch wel de nodige protest komt? Of communiceren die hierover nu helemaal niet meer naar de collega’s die ze vertegenwoordigen?
“Kalibratie is een proces dat zich richt op duurzame inzetbaarheid” – Kalibratie = Eufemisme, want kalibreren kan ook omhoog zijn en dat lijkt hier niet aan de orde.
= Wat een onzin; de gebruikelijke kalibratie in NL is altijd maar omhoog. Tijd dat mensen wennen aan omlaag. Het is niet normaal dat je altijd maar meer verdient, zeker in moeilijke tijden en vooral voor mensen die eigenlijk hun baan kwijt zouden moeten raken ipv loonsverlaging. Wen er maar aan of zoek een andere baan (veel success, dat lukt je nooit dus Cap voelt die sociale plicht op zich drukken om die kneusjes toch aan ’t werk houden, heeft daar iemand ’t wel eens over?). Al dat verwende gedoe in slechte tijden moet maar eens ophouden; verkoop je 2e auto en huisje in Frankrijk.
Misschien kan Jeroen Versteeg eens flink gaan kalibreren. Hij zegt in Het Financieele Dagblad:‘Er is een mismatch tussen wat mensen verdienen en wat ze kunnen.’
Jeroen, steek de hand in eigen zak en lever 20% in, want dit geldt ook voor jou. Je bedrijf is fors kleiner geworden dus ook jouw span of control is fors kleiner geworden cq jouw salaris is veel te hoog (zeker als je kijkt hoe je werkt en communiceert). Dat bespaart omgerekend alvast flink wat van wat je bij een paar oudere werknemers wilt wegnemen (het woord stelen cq contractbreuk gebruik ik maar even niet) die geen kant op kunnen.
Goed dat ze de handen ineen hebben geslagen en het niet pikken.
De facade is wij zijn goed voor onze werknemers, opleidingsbudget, carrierekansen bla bla bla maar in werkelijkheid gaat het maar om €€n ding.
“…. en steeds met iedere medewerker individueel kijken wat de impact van de kalibratie is.”
Wat is de gedachte hier: Moet iedere medewerker een huishoudboekje inleveren zodat oom Versteeg kan bepalen wat voor jou de impact van de kalibratie is? Ik dacht dat de insteek van Cap was dat mensen moesten gaan verdienen naar wat hun competenties waard zijn.
Heeft de heer Versteeg zijn kalibratiegesprek al gehad en wat was de uitkomst?
Ik blijf het bijzonder vinden dat bedrijven / organisatie nog steeds niet door hebben dat Yammer niet een interne applicatie is.
(“vooral via de interne Yammer-groep Capgemini Nederland”) Yammer is een platform wat een Saas dienst levert, waarbij je alleen een e-mail adres van de organisatie moet hebben bij de start. Daarna als je uit dienst ben en je onthoud je wachtwoord kan je er nog gewoon van blijven gebruik maken.
Daarnaast snap ik de frustatie rondom de loonoffers.