Je kunt geen it-rapport of -tijdschrift openslaan of het gaat over big data. Daarmee is wel duidelijk dat dit onderwerp aan de top van de Gartner Hype Cycle zit. En weet je wat het gekke is? In de hypecyclus van 2009 van deze IT-analisten kwam big data niet eens voor. Vier jaar later domineert het bijna elke IT-discussie.
Daarmee lijkt het een beetje dezelfde kant op te gaan als cloud computing. Toen Nicholas Carr zijn boek The Big Switch uitbracht in 2008 schetste hij al de contouren van cloud computing. Maar destijds werd in IT-kringen nauwelijks gesproken over het onderwerp. Een paar jaar later piekt cloud computing de hype cycle.
De verwachtingen zijn hooggespannen: cloud computing zorgt voor goedkopere automatisering, magistrale flexibiliteit en continue bedrijfsvoering. It uit de kraan als haarlemmerolie. Inmiddels weten we dat er wel wat haken en ogen aan deze manier van automatiseren zit en heeft de nuance zijn intrede gedaan. Natuurlijk is cloud computing een goede oplossing, maar niet voor alles.
Voor big data geldt hetzelfde. Elke marketeer likt zijn vingers af bij de gedachte dat uit die enorme stroom gegevens over klantgedragingen, leveranciersbewegingen, seizoensinvloeden, en noem maar op de ultieme mogelijkheid ontstaat om elke klant persoonlijk op het juiste moment, met de juiste boodschap en langs het juiste kanaal te benaderen.
Maar zo eenvoudig ligt het niet. Er komt nog wel wat bij kijken om uit de oceaan met gegevens informatie te halen. Daarvoor zul je toch eerst de data moeten structureren – in databases – en zul je analysegereedschap moeten hebben. Bovendien zul je een infrastructuur (inclusief opslag) moeten hebben die moeiteloos met al die gegevens overweg kan. Er zijn nog wel wat voorwaarden om met big data aan de slag te gaan. Het enthousiasme dient wat dat betreft enigszins te worden getemperd. Waarmee big data richting de ‘trog van ontgoocheling’ op de Gartner Hype Cycle gaat, om daarna op te klimmen naar realistische proporties.
Big data is geen glazen bol waar je moeiteloos in kijkt. Het vraagt een zorgvuldige strategie om aan een grote bak data betekenis te ontlenen.
In mijn komende blogs zal ik onder meer op dit onderwerp dieper in gaan.
Gefeliciteerd met je eerste artikel op Computable. Leest makkelijk weg al is het wel erg hoog open deuren gehalte en kom ik praktisch bij elke presentatie van cloud computing of big data wel de hype cycle tegen. Maar zoals je al schrijft, je zal er binnenkort dieper op in gaan en dat is een mooi begin.
Inhoudelijk: Techniek is het probleem niet. Al kent het voldoende uitdagingen om dingen goed te doen. Dus zit de crux inderdaad aan het daadwerkelijk inzicht halen uit data probleem.
In dat opzicht lijkt analytics en statistics studie geen slechte om nu op te pakken, ik kom weinig mensen tegen die makkelijk een regressie analyse kunnen maken of bijvoorbeeld het principe van een bloomfilter kennen.
Welkom als opinie expert bij Computable.
Op zich een leuk artikel, alleen wel over een onderwerp wat zoals Henri ook al zei helemaal uitgemolken is.
Ik ben benieuwd naar je 2e artikel aangezien dit artikel wel fris en fruitig geschreven is.