ICT’ers kiezen hun leaseauto vooral op basis van de bijtelling. Auto’s met 0 procent bijtelling zijn vooral gunstig, echt leuke leasebakken zijn vaak ongunstig door een bijtelling van 25 procent. Een alternatief vormen zogeheten youngtimers, auto’s van minimaal vijftien jaar oud, waarvoor 35 procent van de aanschafwaarde wordt bijgeteld.
Het zijn vooral zzp’ers in de ict-sector die kiezen voor een yougtimer, ervaart Robin Geval van autobedrijf Van Dijk & Geval in Harderwijk, gespecialiseerd in deze categorie bolides. Leaserijders betalen hiervoor 35 procent bijtelling over de factuurprijs van gemiddeld tienduizend euro. Voor dat geld rijdt de ict’er bijvoorbeeld in een vijftien jaar oude, luxe uitgevoerde BMW 523 Touring of Mercedes Benz E320 met minder dan honderdduizend kilometers op de teller.
In het eerste jaar komt dat neer op een bijtelling van 3500 euro, een netto kostenpost van zo’n 1750 euro. In de daarop volgende jaren wordt dat bedrag verlaagd met de afschrijving. Geval: ‘Je betaalt alleen bijtelling over de waarde van de auto in het economisch verkeer. Feitelijk komt dat neer op de dagwaarde. Dat maakt zo’n auto zeer betaalbaar.’
Verwar de youngtimer overigens niet met een oldtimer, waarschuwt Geval. ‘Daarvoor wordt geen wegenbelasting betaald, maar ze raken steeds weer in opspraak door de uitstoot. Bij tijd en wijle gaan er stemmen op om ze uit stadscentra te weren.’ Youngtimers zijn nauwelijks vervuilender dan auto’s die rechtstreeks uit de showroom komen, stelt Geval. ‘De invoering van geregelde katalysatoren is al weer langer dan vijftien jaar geleden …’
Exoten
Bij de auto’s die Van Dijk en Geval aanbieden gaat het om de grotere modellen van de merken BMW en Mercedes, maar ook exotischer merken als Lexus, Audi, Volvo en Jaguar. Negentig procent van de auto’s wordt door het autobedrijf geïmporteerd uit Duitsland, een enkele auto komt elders uit Europa. De twee handelaren zitten elke week wel een keer in het buitenland om ergens een auto op te halen. Bij thuiskomst wordt die in het eigen garagebedrijf volledig nagekeken.
Een leasecontract voor youngtimers kan worden afgesloten bij de gespecialiseerde leasemaatschappij PS50 van Paul Petit en Sjef van Hijfte uit Oisterwijk. Het heeft hun voorkeur dat de auto’s bij één van de handvol gespecialiseerde youngtimerhandelaren in Nederland wordt aangeschaft, maar een harde voorwaarde is dat niet. Voor het onderhoud wordt een universeel garagebedrijf in de buurt van de klant gezocht. De onderhoudsfrequentie ligt iets hoger dan bij reguliere leaseauto’s. ‘Je wilt problemen voor zijn’, zegt Petit.
Jaguar XJ
Voor een Jaguar XJ vraagt de leasemaatschappij 695 euro per maand op basis van full operational lease bij 15.000 kilometer per jaar. De bijtelling bedraagt 86 euro per maand op basis van een 42 procent inkomstenbelasting. ‘Dat valt zeer gunstig uit ten opzichte van een Toyota Prius, die nu veel door ict’ers wordt gereden.’
Veelal zijn het de zelfstandige ict’ers die voor het leasen van een youngtimer kiezen. ‘Het verhaal laat zich soms moeilijk uitleggen aan bazen. Maar als mensen eigen baas zijn, zijn mensen snel overtuigd van de voordelen’, zegt Petit.
Autoliefhebbers worden echt blij van een youngtimer, weet Petit. ‘Ik heb onlangs een BMW 520 Touring geleverd aan een klant, die eerder een Honda Civic Hybrid reed. Daar werd die man mismoedig van. Voor hetzelfde maandbedrag rijdt hij nu een youngtimer, met een veel lagere bijtelling. Die man is zielsgelukkig.’
Mannending
De youngtimer is tot nu vooral een mannending. ‘Ik moet de eerste vrouw die interesse heeft in een youngtimer nog in de showroom krijgen’, zegt Robert van Dijk van het Harderwijkse autobedrijf. Ook Petit van PS50 heeft geen vrouwen onder zijn klanten. ‘Wacht even, ik ken er één. Maar die heeft de youngtimer van haar man overgenomen.’
De auto’s worden vooral uitgezocht op hun technische staat, maar ook uitstraling is belangrijk. Die moet zakelijk zijn. Een technisch perfecte auto met skirtingboards en spoilers zullen Van Dijk en Geval niet aanbieden. Er zijn ook nadelen aan een youngtimer, weet Petit. ‘Je moet de auto wel regelmatig wassen. Anders rijd je in een vieze oude bak.’
Kiest een slimme leaserijder ook voor een auto die:
veel meer verbruikt,
veel meer milieudruk geeft en
veel meer kilos weegt en
veel lager in de botsproeven scoort?
Dat klinkt als muziek in de oren!
Zeker als je bedenkt dat er een behoorlijk aantal exclusieve autotypen te verkrijgen zijn bij de genoemde automerken.
Om dit artikel kracht bij te zetten, had ik wel graag een kostenoverzicht willen zien tussen een youngtimer en een vergelijkbaar model als nieuwe auto.
@Dennis Rosheuvel: wat rekensommetjes over het leasen van youngtimers vind je op de site http://www.ps50.nl. Op de site http://www.nibud.nl vind je een kostenoverzicht waarin tweedehands en nieuw met elkaar worden vergeleken. Sommen specifiek voor youngtimers heb ik niet gevonden.
Ik wil ook een mooie oude XJ, maar da’s voor op vakantie te gaan (Maarten heeft gelijk, zo’n XJ zuipt meer dan Hazes)
Ik rij zelf in een oude S70 (gewoon gekocht geen flauwekul) die kun je gewoon bij je klant voor de deur zetten zonder commentaar te krijgen, en die kun je ook gewoon ergens in de stad parkeren zonder hem met vier lekke banden en ingeslagen ruiten terug te vinden.
En ohhh voor wie weet wat een Nekaf is, daar rij ik in mijn vrije tijd mee rond 😉
Als kleine zelfstandige rijd ik zelf met veel plezier tegen niet te veel kosten in een youngtimer, een Volvo 850 Estate. Deze auto is nu 19 jaar oud, ziet er prachtig uit en kan nog heel wat jaartjes mee. Producten niet eerder weggooien dan dat ze op zijn, is ook duurzaam leven.
@Maarten Oberman. Allemaal waar. Maar wel eens over nagedacht wat de footprint is van het produceren en slopen van een auto? Heeft iemand wel eens de footprints vergeleken van drie nieuwe auto’s voor zes jaar met oudere auto voor achttien jaar?
Volgens een artikel in de Guardian (http://www.guardian.co.uk/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car) is de footprint van een nieuwe Mondeo 17 ton CO2 en zouden de brandstofkosten van de auto maar 12 procent van de totale footprint uitmaken. Zij raden hun lezers aan zo lang mogelijk met hun auto door te rijden.
@Dennis Rosheuvel
De obligate BMW520, de sportieve Mercedes C43 AMG of de exclusieve Jaguar XK kiezen is vaak het moeilijkst!
@Maarten Oberman
Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar milieu-effecten van auto’s. Op de site van onze partner Aaben vind je uitgebreide informatie. Kijk maar eens op http://aaben.nl/?Page=50
De conclusie is overigens dat langer doorrijden duurzamer is dan slopen en een nieuwe produceren. Dat geldt vooral voor auto’s met katalysator. De youngtimers zijn daarmee uitgerust.
@Pascal
Zelf heb ik de afgelopen jaren 70.000km met een XJ uit 1995 gereden. Gemiddeld verbruik 1:9,3. Dat zal ten opzichte van de S70 (prima youngtimer overigens) best meevallen.
@Roel Braam @Maarten Oberman En wat dacht je van milieudruk van de accu’s in veel alternatieve laag-bijtelling auto’s?
En dan het rijplezier. Ook wat waard! Als ik geen 45dkm/jr zou rijden, dan ging ik graag weer een 15 jaar oude Jaguar rijden. Ik heb dat drie jaar gedaan, één groot feest.
Een lease auto a 695,- euro per maand, excl. (veel) brandstof, excl 100,- euro netto per maand en dat voor maar 15000km per jaar? (incl. prive rijden..) volgens mijn berekeningen valt dit onder de minder slimme investeringen..laat staan de dikke rookpluimen en olie geuren die zo’n oud beestje genereren.
Hier een ICT ondernemer met een Jaguar XJ6 uit 1995. Kostte me zo’n 5.000 euro en heeft net 150.000 km op de teller staan. De bijtelling is dus een paar tientjes in de maand en de overige kosten zijn de daadwerkelijke gebruikskosten, in tegenstelling tot rente en afschrijving bij een jonge auto.
Ook staat het comfort en rijgenot op een veel hoger niveau dan dat van de moderne middenklasse Duitsers die ik de afgelopen jaren gereden heb. Wat wil je, met een auto die 20 jaar geleden al € 80.000 gekost heeft en maar voor weinigen was weggelegd.
Verder is dit gewoon een veilige, comfortabele auto met ABS, katalysator en alle andere opties die de gemiddelde lease-bak ook heeft. Natuurlijk verbruikt hij meer brandstof maar zou het echt beter zijn om deze auto te slopen en een hele nieuwe te laten maken? Ik geloof het niet.
En als autoliefhebber zie ik deze youngtimers liever beginnen aan een tweede leven dan dat ze naar de sloop gaan.
@ Roel
zo lang mogelijk doorrijden is inderdaad het meest (kosten)efficient, maar dat wil niet zeggen dat dat ook vanzelfsprekend geldt voor een second life.