Afgelopen jaar heb ik veel verhalen gehoord over de cloud bij grote bedrijven en al het mistige wat daar omheen hangt. Veel service providers zeggen sterk in te zetten op clouddiensten, variërend van IaaS tot SaaS. Potentiële cloud-afnemers zijn vooral nog met hun hoofd in de wolken en weten niet precies waar te beginnen. Hoeveel of wat kan er in de cloud en wat betekent dat voor de veiligheid en beschikbaarheid?
Om maar eens te beginnen met de grote service providers. De meesten gaan los op wat ze allemaal kunnen bieden op het gebied van cloud computing. Waar sommigen eerlijk bekennen dat ze op 60 procent van de ontwikkeling van hun cloud-dienstverlening staan, daar hebben anderen de hele stack al in de cloud hangen. Weer anderen positioneren zich als cloud brokers, om klanten te helpen bij het opzetten en onderhouden van een cloudomgeving. Maar de meeste service providers bieden cloud oplossingen aan via een portal, waar binnen enkele minuten een compleet gevirtualiseerde omgeving kan draaien. Waar traditionele it service providers strategische partners hadden als Microsoft, daar worden ze nu directe concurrenten door pakketten als Office 365. Mijn conclusie: in het aanbod treedt een duidelijke uitbreiding c.q. verschuiving op: van kavels naar ketens en van traditionele sourcing naar cloud.
Dan zijn er de potentiële gebruikers van al deze clouddiensten. Ze hebben allemaal hun wensen en eisen: men is op zoek naar het voordeel van flexibel op- en afschalen van capaciteit en het bijbehorende pay-per-use model. Natuurlijk wil men ook ontzorgd worden in de cloud: weg met dat vervelende licentiebeheer en weg met onderhoud. Mooi meegenomen: er hoeven geen dure contracten meer opgesteld te worden, de verantwoordelijkheid van de dienst ligt namelijk bij de cloud provider. Maar waar staat de data? Hoe staat het met de veiligheid? Wat als er ineens een upgrade op een kritiek moment doorgevoerd wordt? En wat als het fout gaat, wie kunnen we dan midden in de nacht bellen? Mijn conclusie: de meeste afnemers van cloud willen uiteindelijk toch veel zaken in eigen hand houden, waardoor cloud-deals verdacht veel gaan lijken op traditionele outsourcing deals.
Cloud en outsourcing zijn in ieder geval op de website Computable.nl twee verschillende topics. Cloud zou dan het nieuwe servicemodel zijn, wat lijkt op stroom uit de muur. Bij (traditionele) outsourcing heb je te maken met regie en stapels sla’s. De fout die bij cloud computing te snel gemaakt wordt, is door aan te nemen dat cloud computing staat voor ontzorgen. Neem bijvoorbeeld een gedeelte van de introtekst van Computable’s topic cloud: ‘…door gemakkelijke en alomtegenwoordige manier met minimale beheermoeite of interactie van een service provider.’ Deze opvatting over cloud is eigenlijk de ideale situatie die je bij outsourcing wil bereiken. De werkelijkheid is anders: voorlopig is ontzorgen één van de belangrijkste verschillen tussen cloud en outsourcing. Maar wanneer wordt de controle op cloud vanuit de klant zo groot dat het outsourcing met cloud wordt, cloudsourcing dus? Hoe kijkt u hier tegenaan? Ik ben benieuwd naar de reacties.
E.I.N.D.E.L.IJ.K. een mooi artikel over cloud!
Het is een illusie als je als klant denkt dat je ontzorging, betrouwbaarheid, flexibiliteit, hoge kwaliteit tegen een lage prijs kan krijgen. Wordt wakker!
De technologieen achter cloudcomputing zullen zeker de weg naar datacenters van outsourcing-leveranciers vinden, dan hebben we het over Outsourcing 2.0 of met andere woorden Cloud-Sourcing.
Veel outsourcers zijn al bezig met deze ontwikkeling, kijk naar Cap of Centric. Dit is juist een mooi businessmodel : Voordelen van cloud-computing + interessante aspecten van outsourcing.
Ik denk dat veel grote leveranciers zoals Google of Microsoft dit al door hebben! Ik verwacht dat ze hun cloud-businessmodel hierop gaan aanpassen of een sub-businessmodel gaan creeren. Ik zie al de eerste bewegingen: Google biedt sinds kort technische ondersteuning aan haar cloudklanten “zilver, goud en platinum“ (uiteraard tegen betaling).
Waarom zou ik als klant voor Microsoft of Google kiezen als ik de flexibiliteit van cloudcomputing plus contacten met mijn cloudleverancier etc in een Cloud-Sourcing model kan krijgen? Ik kan nooit samen met een grote leverancier zoals Microsoft een sla opstellen, dit in tegenstelling tot cloudsourcing moddel.
Conclusie: Weer een ontwikkeling in deze wollige wereld!
Ik ben altijd een voorstander van definities en het zou goed zijn het artikel met de definities te starten ipv ermee af te sluiten.
Outsourcing is in de meest traditionele zin het uitbesteden van IT werkzaamheden tegen vooraf overeengekomen diensten niveau en kosten. En uiteraard een hele trits aan andere afspraken. Je ziet traditioneel ook veel overnames van personeel en uitvoering vastbakken op de locaties van de afnemer van outsourcing.
De cloud is een samenstelsel van IT diensten die met vooraf bepaalde kwaliteits criteria en prijzen die via Intenet worden aangeboden. Er is geen sprake van een SLA maar een specificatie.
Ik blijf dit zien als 2 gescheiden aanbiedingen die deel supplementair zijn, maar ook goed naast elkaar of in hybride vorm kunnen leven. Cloudsourcing lijkt mij dan ook geen optelsom en dus ook geen product.
Bart,
Kijkend naar je profiel heb je nog geen enkele keer gereageerd op artikelen die over Cloud computing of outsourcing gaan en hoewel je om reacties vraagt reageer je er ook nu niet op. Verder zie ik dat hetzelfde verhaal ook al eerder gepubliceerd is waarbij ik echter één zin mis: “In mei zal Giarte een marktscan uitvoeren naar de huidige situatie van adoptie van Cloud in Nederland.” Dus eigenlijk heb ik niet zo’n zin om te reageren, in te gaan op je vragen als je alleen haalt en niets brengt.
@Reza
Niet alles is utility maar ook niet alles is kritisch en dus zal het zoals Willem al zegt steeds meer gaan om de hybride vorm, de IT sourcing die op basis van de workload kan profiteren van beide werelden.
Beste Reza,
Dank voor de reactie. Het is inderdaad waar dat er vaak gedacht wordt dat ontzorging en kwaliteit tegen een lage prijs geleverd kan worden. Dat was bij IT outsourcing al en bij Cloud Computing denken veel partijen er hetzelfde over. Ik zou zeggen: kwaliteit en lagere kosten bij Cloud is zeker mogelijk, maar dan zonder ontzorging (lees service). Dan wordt het toch echt zelf-service en heb je weer IT-ers nodig die verschillende Cloud componenten aan elkaar gaan knopen.
En je hebt ook gelijk dat de grote Cloud providers langzaam ook gaan bewegen richting een stuk ontzorgen. Daar zitten uiteraard ook kosten aan verbonden, dus dan kom je weer (als puur kijkt naar het governance verhaal) bij het traditionele outsourcing uit.
Beste Willem,
Dank ook voor de reactie. Een definitie voor cloud hangt af van de business case die eraan ten grondslag ligt. Cloud is een containerbegrip aan het worden, dus zijn er inmiddels ook vele definities te vinden in contracten en op het internet.
Het klopt inderdaad dat cloud en IT outsourcing 2 gescheiden offerings zijn (als ik je stelling goed begrijp). Het is ook zo dat die werelden, door de vele eisen die afnemers van Cloud hebben, naar elkaar toe groeien.
Beste Ewout,
Dank ook voor de reactie. Ik reageer inderdaad niet vaak op artikelen. Wat ik wel doe, is mijn kennis delen via blogs. Dat is een keuze die ik gemaakt heb, omdat er helaas maar 24 uur in een dag zitten.
Het is inderdaad die hybride vorm van cloud, waar ook traditionele leveranciers nu ook in aan het duiken zijn, die veel toekomst heeft. En in lijn daarvan zijn het ook de cloud brokers die steeds meer in opkomst zijn.