Zijn er nog wel vaste telefoons nodig als iedereen toch al een mobiele telefoon heeft? Het mag duidelijk zijn dat er steeds minder gecommuniceerd wordt via de traditionele bekabelde telefoon, maar kan de bedrijfstelefooncentrale dan de deur uit ? Nou, lang niet altijd. Drie redenen waarom een eigen telefooncentrale met vaste bureau toestellen nog steeds superieur is.
Een telefooncentrale biedt natuurlijk veel meer functies als meldteksten, openingstijden, rapportages en uitgebreide groepsnummers. Lang niet iedere organisatie kan hier zonder. Als tweede is een telefooncentrale goedkoper als je alle kosten vergelijkt over meerdere jaren.
En als derde is de kwaliteit van mobiele telefonie nog steeds erg matig. Hoe vaak wordt een gesprek wel niet niet verbroken, is slecht verstaanbaar of komt helemaal niet tot stand. En wel eens een conference call gevoerd met meerdere mobiele deelnemers ? Bijna niet te doen. 70 procent van de mensen geeft dan ook aan dit het liefst met een vaste telefoon te doen. De kwaliteit en betrouwbaarheid van vaste telefonie is dus nog steeds superieur. Mogelijk gaat dit met de nieuwe 4G netwerken verbeteren als providers die netwerken juist dimensioneren en genoeg ruimte reserveren voor spraak. Een goede kwaliteit en betrouwbaarheid wordt dan mij betreft een belangrijk criterium bij het kiezen voor een provider.
Ook al is een eigen telefooncentrale met vaste telefoons superieur, je moet iemand natuurlijk wel ‘aan de lijn’ krijgen. En daar is de mobiele telefoon uiteraard onverslaanbaar: De kans dat je iemand aan de lijn krijgt op zijn vaste toestel is gering, tenzij dit toestel is doorgeschakeld naar een mobiele telefoon…